پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

نقش پررنگ بانوان در حوزه صنایع دستی خراسان جنوبی

نقش زنان خراسان جنوبی در حوزه صنایع دستی این استان ۹۰ درصد بیشتر از مردان برآورد شد. در این بین نقش زنان روستایی فعال در حوزه صنایع دستی بسیار پررنگ تر از بانوان شهری است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی گفت: ۹۰ درصد فعالان صنایع‌ دستی خراسان‌جنوبی را بانوان تشکیل می‌دهند و ۵۰ درصد تولیدات صنایع‌ دستی این استان در مناطق روستایی تولید می‌شود.

زهره اسدپور، سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی، ۲۷ دی‌ماه در سخنانی گفت: زنان نیمی از جمعیت روستایی کشور را تشکیل می‌دهند که از قدیم‌ در کنار فعالیت‌های دامداری و کشاورزی به تولید انواع صنایع‌ دستی نیز اشتغال داشته‌اند و زنان روستایی، پیشرو در تولید محصولات صنایع‌ دستی استان هستند.

وی بیان کرد: مهمترین تأثیری که صنایع‌ دستی در روستاها برجا گذاشته، خوداشتغالی زنان روستایی و در نتیجه توانمندسازی آنان برای ارتقا و بهبود شرایط زندگی است همچنین اشتغال زنان روستایی در حوزه صنایع‌ دستی یک ضرورت اجتماعی و فرصت اقتصادی برای کشور است که توسعه روستایی را به همراه دارد.

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این استان نیز تولید درصد بالایی از محصولات صنایع‌ دستی برعهده زن روستایی است و این زنان توانمند در زمینه تولید انواع پارچه دستباف شامل حوله، برک، مله، جاجیم، انواع گلیم، پلاس، گوهرسنگ، رودوزی‌های سنتی و حصیربافی فعال بوده و سهم عمده‌ای از پیکره تولید صنایع‌ دستی خراسان‌جنوبی و ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: خراشاد، شورستان، سیدال، دهسلم، میغان، کوشه، ماه‌بانو، خیرآباد، چرمه، خانکوک، فلک، شیر مرغ، گارجگان، بیهود، حاجی‌آباد و خدآفرید از جمله روستاهای فعال خراسان‌جنوبی در تولید صنایع‌ دستی هستند.

اسدپور اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون دو میلیون و ۴۵۰ هزار و ۲۵۰ مترمربع بافته‌های داری، جاجیم و پارچه دست‌بافت در استان خراسان‌جنوبی تولید شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تولیدات صنایع‌ دستی استان به پارچه‌های دستباف اختصاص دارد، گفت: یک‌ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۴۰۰ قطعه تراش سنگ، محصولات چرم، سفال و سرامیک و سوزن‌دوزی در ۹ ماه گذشته تولید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *