متن جوابیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شرح زیر است:

مدیر مسئول محترم روزنامه دنیای اقتصاد

با سلام و احترام

در پاسخ به مطلب مورخ ۱۴۰۱.۲.۱۹ در آن رسانه با عنوان «عددسازی کار دست دولت رییسی داد» خواهشمند است توضیحات معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در اسرع وقت برای روشنگری اذهان عمومی در همان صفحه و ستون منتشر شود.

با توجه به اهمیت بحث آمار و لزوم افزایش کیفیت این عامل مهم، یکی از رویکردهای جدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حرکت در مسیر اعتمادسازی به‌ویژه در بین کارشناسان و ذینفعان صنعت گردشگری کشور است. در همین رابطه تلاش شده است با بهره‌گیری از ظرفیت سامانه‌های آماری، آن بخش از شاخص‌های مؤثر در گردشگری که قابلیت احصا و سنجش را داراست مدنظر قرار گیرد. از جمله میزان اقامت در اماکن رسمی دارای مجوز و قبل ارزیابی و همچین نرخ و رشد بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری که شرایط مشابه (قابل سنجش و شماره رسمی) را داشته‌اند. بر همین مبنا در آمار نوروز ۱۴۰۱ آن بخش از آمارها که قابلیت لازم را نداشتند مانند اقامت در چادر مسافرتی، پارک‌ها و غیره از چرخه آماری حذف شدند.

بر مبنای همین رویکرد و براساس آمارهای اخذشده از اماکن رسمی و ثبت‌شده در سامانه، شاهد افزایش میزان اقامت و میزان بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور بودیم و مشخصا در نوروز ۱۴۰۱ بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری شامل حمل‌ونقل ریلی، هوایی، زمینی، اقامت در اماکن رسمی، بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و غیره بهره‌مندی بیشتری را شاهد بودند.

نگاه اجمالی به آمارهای مهم نوروز ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در بخش بازدید از جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی که ثبت ورود و بلیت‌فروشی داشتند، شاهد رشد ۴۲ درصدی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۸ هستیم. این در حالی است که مبالغ دریافتی از بازدیدکنندگان جاذبه‌ها در قالب فروش بلیت به حساب خزانه ملی واریز می‌شود و به‌طور کامل قابل استناد است. همچنین میزان فروش بلیت نیز رشد ۱۷۷ درصدی در همین بازه داشته است.

با توجه به موارد فوق و آمار گیری بر اساس مستندات، میزان اقامت در اماکن اقامت رسمی ۶۷ درصد رشد داشته و عدد اعلامی در آن رسانه (۵۰ میلیون اقامت شب) میزان اقامت در مراکز رسمی و غیررسمی و اضطراری به شمار می‌آید که اسکان در مراکز اضطراری براساس بخشنامه صادره از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به روسای محترم ستادهای اجرایی خدمات سفر استان‌ها، اقامت در اماکن اضطراری پس از تکمیل اقامتگاه‌های رسمی، با دستور استانداران محترم صورت می‌پذیرد. همچنین میزان تردد اعلام‌شده، تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه) به شمار می‌آید و خودروهای شخصی – با میزان ۵۲.۷۷۱.۷۴۸ تردد – نسبت به مدت زمان سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته است.

حسن میثمی

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی

بیشتر بخوانید :

اهدای ۱۰ تابلوی نقاشی “استاد حسین بهزاد” به وزارت میراث فرهنگی

وزارت گردشگری برنامه های جانبی نمایشگاه بین المللی گردشگری را اعلام کرد