ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

آشنایی با ۹ مکان شگفت‌انگیز در سوئیس خاورمیانه

عمان یکی از توسعه‌یافته ترین کشورهای حوزه خلیج‌فارس به شمار می‌رود که بسیاری به آن لقب سوئیس خاورمیانه را داده‌اند.

در این مطلب با توریسم اینترنشنال همراه باشید تا شمارا با بهترین جاذبه های توریستی این کشور آشنا کنیم.

صحبت از جاذبه های دیدنی عمان، صحبت از زیبایی‌های سرزمینی اسرار آمیز با مردمانی منحصربفرد و مهمان نواز است. عمان یکی از قدیمی‌ترین مناطق جهان با چهارده هزار سال قدمت است. سرزمینی پادشاهی با اقتصادی قدرتمند و پویا در جنوب دریای عمان و شرق شبه جزیره‌ی عربستان. در دوران شکوفایی کشورهایی مانند امارت و قطر و تبدیل شدن این دو شبه جزیره‌ی شیخ‌نشین به کانون گردشگری خاورمیانه؛ کشور عمان همچون همیشه در آرامش مسیر رو به پیشرفت خود را طی می‌کند.

عمان که با عنوان سلطنت عمان یا پادشاهی عمان معرفی می‌شود را باید یکی از اصیل‌ترین و پر قدمت‌ترین مناطق جهان بحساب آورد. کشوری که اسلام را بعنوان دین رسمی خود معرفی کرده و نماد آن گنبد چشم‌گیر مسجد سلطان قابوس و خنجرهای زیبا و خاص مردان است که در کمربندهای سنتی خود جای می‌دهند. ممکن است این سئوال پیش آید که عمان چه دیدنی‌هایی دارد؟ جاذبه های گردشگری عمان کجاست؟ برای آشنایی بیشتر با جاذبه های دیدنی عمان با الی گشت همراه باشید.

مختصری درباره کشورعمان

باستان‌شناسان تاریخ عمان را به پایان عصر یخبندان و چهارده هزار سال قبل نسبت می‌دهند. اقوام بلوچ، آفریقایی، هندی و شرق آسیایی، مردمان اصیل این کشور هستند. پس از ورود اسلام به این سرزمین، اعراب و در حال حاضر قوم اباضی اکثریت مردم این کشور را تشکیل می‌دهند. کشور عمان بیش از پنج میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت دارد و اسلام دین رسمی آن است.

جاذبه های دیدنی عمان - الی گشت

ریال واحد پول کشور عمان است و مانند دیگر کشورهای حاشیه‌ی خلیج‌ فارس اقتصاد این کشور متکّی به نفت است. گردشگری پس از شیلات، نساجی و کشاورزی، پنجمین رکن اقتصادی این کشور است. دلیل اصلی داشتن تعداد کمتر گردشگران این کشور نسبت به امارات و قطر نیز همین موضوع است. با این وجود نمی‌توان از کنار دیدنی‌های  جادویی و شگفت‌انگیز عمان بسادگی گذشت. عمان کشوری تاریخی با اقلیم و مناظری پر تنوع و البته ساختار فرهنگی غنی و متفاوت است که سفر به این سرزمین کهن، خاطراتی ناب و لحظاتی بی‌تکرار خلق خواهد کرد.

۱/ شهر مسقط | Muscat

برای اینکه چکیده‌ای کامل و مطلوب از جاذبه های دیدنی عمان را تجربه نمایید؛ بهترین گزینه شهر مسقط است. مسقط پایتخت عمان و شهر قلعه‌ها و مساجد، شهر گنبدها و خانه‌های خاص شرقی است. مسقط حال و هوایی اصیل و حیرت‌انگیز دارد و در هیچ شهری نمی‌توان چنین احساسی را تجربه کرد. معماری باشکوه و اصیل این شهر و برخورداری از فضایی آرامش‌بخش و دلپذیر، یکی از مشخصه‌های اصلی این شهر است. مسجد بزرگ و باشکوه سلطان قابوس، یکی از مهم ترین ساختمان های عمان در مسقط قرار دارد. معماری این مسجد زیبا و تزیینات آن با سنگ‌ها و کاشی‌های خوش نقش و نگار هر چشمی را مجذوب خود می‌سازد. دومین فرش دستبافت ایرانی بزرگ جهان به طول ششصد متر، یکی از دیدنی‌های دیگر این مکان است. مسجد جامع سلطان قابوس بخاطر ساختمان عظیم و منحصربفرد خود یکی از نمادهای عمان و مسقط است که از کیلومترها دورتر دیده می‌شود.

 شهر مسقط - الی گشت

کاخ اپرا رویال مسقط، یکی دیگر از جاذبه های دیدنی عمان با ساختمانی شگفت‌انگیز و زیبا است که در سال ۲۰۱۱ به دستور سلطان عمان تاسیس شده است. بنایی باشکوه با تلفیقی از معماری سنتی عمان و معماری مدرن. بازدید از این تالار خیره‌کننده، رایگان است. در کنار این سازه‌های عظیم اگر به شبگردی و گرمای شبانه‌ی اسرار آمیز شهرهای ساحلی جنوب علاقه دارید؛ بازار مطرح مسقط شما را مسحور فضای دیدنی خود خواهد ساخت. رفتن به این بازار قدیمی با معماری خاص آن و سقف بلند و حیرت‌آوری که دارد؛ تجربه‌ی بی‌نظیری از خرید در یک بازار خیال‌انگیز خواهد بود. قلعه موزه‌ی دوقلوی المیزانی و الجلالی، محوطه‌ی چشم‌نواز قصر العالم و هتل مجلل شیدی از مکان های دیدنی عمان و شهر مسقط است.

۲/جزیره مصیره | Masirah Island

مصیره بزرگترین جزیره ی عمان است که در شرق این کشور و دریای عرب واقع شده است. این جزیره‌ی بکر و اسرار آمیز یکی از ارزشمندترین زیست‌بوم‌های آبی جهان و البته یکی از زیباترین جاذبه‌ های دیدنی عمان است. هوای پاک و مطبوع، سواحل آفتابی و آرام، آب‌های شفاف و به شکل خیره‌کننده‌ای آبی؛ مصیره را به بهشتی زمینی تبدیل کرده است.

برای عاشقان طبیعت و تجربه‌ی یک سفر ساحلی بیاد ماندنی و بی‌نظیر؛ تکرار سفر به این جزیره به یک آرزو و اولویت تبدیل می‌شود. فصل مهاجرت گونه‌ی کمیاب نهنگ‌های گوژپشت و فصل تخمگذاری لاک پشت‌های دریایی در مصیره، هر بیننده‌ای را مدهوش و مسحور شکوه طبیعت خواهد ساخت.

جزیره مصیره - الی گشت

۳/بهلا | Bahla

برای آن دسته از گردشگرانی که علاقمند بازدید از شهرهای بکر و باستانی کویری هستند؛ بهلا در عمان یکی از بهترین شهرهای جهان است. این شهر اسرار آمیز بیش از هزار و پانصد سال قدمت دارد و در ابتدا، توقف‌گاه و کاروانسرایی بیابانی بوده است. برای رسیدن به بهلا باید از مسیر پر شگفتی و زیبای کوه‌های سبز گذشت و سپس از تماشای ارگ و قلعه‌ی تاریخی آن به وجد آمد. قلعه‌ی تاریخی بهلا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بهلا که در چهل کیلومتری نیزوا واقع است؛ شهر خاک و سفال و تجربه‌ی حس اعجاب آور و ناب اقامت در شبانه‌های سحر آمیز کویر است. علاوه بر مجموعه‌ قلعه‌های تاریخی آن، دیوار محافظ این شهر که حدود دوازده کیلومتر طول دارد؛ یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی عمان بحساب می‌آید. برای خرید سوغاتی و صنایع دستی سفالی فراموش نکنید که هنر سفالگران بهلا، آوازه‌ای جهانی دارد.

۴/صلاله | Salalah

صلاله یکی از زیباترین شهرهای خاورمیانه و به نوعی بهشت گمشده‌ی این منطقه است. بزرگترین شهر و مرکز استان جنوبی عمان، دنیایی پر از رنگ با تنوعی خیره کننده از تنوع اقلیمی است. می‌توان ادعا کرد صلاله زیباترین جاذبه های دیدنی عمان را در خود دارد. کوهستان‌های خشک شمالی، نواحی ساحلی شرق و خطه‌ی سرسبز و چشم‌نواز جنوب، این منطقه را بحق شایسته‌ی عنوان بهشت گمشده ساخته است. این شهر بدلیل اهمیت تاریخی خود و قصرهای به یادگار مانده از خاندان سلطان قابوس، اهمیت ویژه‌ای در کشور عمان دارد.

کشور عمان - الی گشت

برای درک زیبایی بهشت صلاله، سفر و حضور در فضای دلنشین این شهر بهترین پیشنهاد است. جشنواره‌ی فرهنگی و گردشگری پاییزی بعنوان خریف‌الصلاله، هر ساله گردشگران فراوانی را از کشورهای همسایه به صلاله می‌آورد. صلاله یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان کندر عمانی است که بعنوان بهترین کندر جهان شناخته می‌شود. صلاله شهر عطرهای جادویی و مناظر حیرت‌انگیز طبیعت است. برای کشف اصالت و شکوه در خاورمیانه، بازدید از سلاله را تجربه کنید!

۵/جبل اخدار | Jebel Akhdar

جبل أخضَر یا کوه سبز یکی زیباترین و بکرترین نقاط طبیعی و از جاذبه های دیدنی عمان است. این کوه باشکوه در شمال کشور عمان واقع شده و مرتفع‌ترین قله‌ی رشته کوه حجر بحساب می‌آید. بر خلاف نام این قله، طبیعت سرسبز و پر درختی در انتظار شما نیست. با این حال دنیایی از مناظر و چشم‌اندازهای خیره کننده در این کوهستان خیال‌انگیز پیش روی شما گسترده شده است. مرتفع‌ترین منطقه‌ی عمان با کوه‌های آهکی و دره‌هایی بکر.

این ناحیه بدلیل ارتفاع بالایی که دارد؛ از دمایی مناسب و بارندگی خوبی برخوردار است. مناطق مساعد برای کشاورزی، باغ‌ها و درختان میوه از جمله پوشش گیاهی این ناحیه است. جبل أخضَر یکی از بزرگترین و بهترین مناطق تفریحی عمان است. آبشارهای متعددی در این ناحیه وجود دارد و برای دوستداران طبیعت‌گردی، شگفتی‌ها و غافلگیری‌های فراوانی در این منطقه وجود دارد.

جبل اخدار - الی گشت

۶/راس الجینز | Ras al Jinz

اگر می‌خواهید بدانید که یکی از بهترین سواحل دنیا برای اقامت شبانه کجاست؟ از تورهای بازدید رأس الجینز که از مسقط به این جزیره می‌آیند استفاده کنید. رأس الجینز شما را به غیرقابل تصورترین شکل ممکن تحت تأثیر قرار داد. این جزیره، شرقی‌ترین جزیره ی عمان و یکی از بکرترین مناطق این کشور است. زیستگاه لاک‌پشت‌های دریایی و بهشتی از ماسه و آب و آفتاب.

تورهای مختلفی از مسقط، گردشگران را برای بازدید این منطقه به رأس الجینز می‌آورند. این ساحل رؤیایی بدون تردید یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی عمان است. اغلب گردشگران ترجیح می‌دهند تا شب را در این منطقه سپری کنند. آرامش و احساس ناب این منطقه به گونه‌ای است که بسیاری از گردشگران آرزو دارند اقامت در راس الجینز عمان چند روز بیشتر تمدید شود!

۷/فلات موساندام | Musandam Fjords

چنانچه اشاره شد؛ عمان سرزمین شگفتی‌های بی‌پایان است. اقلیمی پر از تنوع و زیبایی. یکی از زیباترین جاذبه‌ های دیدنی عمان، استان مُسندم در شمالی‌ترین ناحیه‌ی این کشور است. مسندم شبه جزیره‌ای در شمال عمان است که اشتراکات فرهنگی و زبانی فراوانی با اقوام ساکن سواحل و جزایر جنوبی ایران دارد. زبان کُمزاری یک گویش ایرانی است که ساکنان این منطقه به این زبان صحبت می‌کنند. مسندم بدلیل طبیعت بکر و زیبای خود و برخورداری از تنوع جانوری جالب توجه؛ یکی از پرطرفدارترین مناطق ساحلی عمان است.

مناطق ساحلی عمان - الی گشت

مناظر بکر و خیره‌کننده و تفریحات ساحلی از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. علاوه بر این جاذبه‌های طبیعی، مسندم سرزمین روستاها و قلعه‌های تاریخی است. قلعه‌ی هشتصد ساله‌ی بلاد و دژ تاریخی خصب از مهم‌ترین آثار تاریخی این منطقه هستند. روستاهای دیدنی و شگفت‌انگیز لیماء و السیء در کنار مناطقی مانند خور النجد و کوه حارم از دیگر نقاط دیدنی شله جزیره مسندم عمان هستند.

 ۸/کویر وَهیبه | Wahiba Sands

کویر وَهیبه، منطقه‌ی بیابانی اسرار آمیزی در شرق عمان است. این دشت خشک و حیرت‌انگیز در امتداد خلیج مصیره به طول ۱۸۰ کیلومتر گسترده شده است. گردشگران بسیاری برای گشت و گذار در بیابان و تجربه‌ی زندگی در کویر از این منطقه بازدید می‌کنند. جاذبه‌های تفریحی و تاریخی کویر وهیبه باعث شده تا بسیاری از گردشگران اینجا را یکی از بهترین جاذبه های دیدنی عمان بدانند.

 کویر وَهیبه - الی گشت

تفریحاتی مانند اسکی روی شن‌های کویر، شترسواری در بیابان و مسابقات رالی کویری از مهم‌ترین تفریحات این منطقه است. با این وجود، کمپ‌های اقامت شبانه در قلب کویر تاریخی و مسحورکننده‌ی وهیبه بهترین بخش بازدید از این منطقه است. اگر می‌خواهید به دور از هیاهوی شهرهای بزرگ و دنیای تکنولوژی، شبی فراموش نشدنی در زیر آسمان پر از نقش کویری و بر روی نرم‌ترین تپه‌های شنی جهان تجربه کنید؛ وهیبه بهشت موعود خواهد بود!

۹/نیزوا | Nizwa

نیزوا یا نزوی یکی از خاص‌ترین جاذبه های دیدنی عمان است که در سالیان دور پایتخت این کشور بوده است. نیـزوا شهری کویری با زمستان‌های سرد است که در ۲۵۰ کیلومتری مسقط قرار دارد. یکی از بهترین مکان‌های کشور عمان که فضای تاریخی و منحصربفرد آن گردشگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد نیزوا است. قلعه موزه‌ی تاریخی سلطان بن سیف معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این شهر است. برج و باروهای منحصربفرد این قلعه و سامانه‌ی دفاعی عجیب آن، حیرت‌انگیز است.

جاذبه‌ی گردشگری پرطرفدار و خاص نیزوا، بازارهای سنتی و جالب آن است. این بازارها بدلیل فضای سنتی و محیط باز خود، احساس خوشایندی برای گردشگران به همراه دارد. جریان روزمره‌ی زندگی مردم نیزوا در فضایی بومی و صمیمی، بسیار دیدنی است. بازار سوک، بازار روز در فضای آزاد و بازار خرید و فروش احشام، مهم ترین بازارهای نیزوا در عمان هستند.

جاذبه های دیدنی عمان - الی گشت

سخن پایانی

کشور عمان را با القابی مانند سوییس خاورمیانه، گنجینه‌‌ی پنهان آسیا و بهشت گمشده خطاب می‌کنند. ثبات سیاسی و اقتصادی، روابط دوستانه با کشورهای همسایه و جهان و البته پیشینه‌ی تاریخی غنی و پربار از دلایل تمایز و سرآمد بودن عمان در منطقه‌ی غرب آسیا است. سرزمین زیبای عمان بدلایل برخورداری از اقلیمی رنگارنگ و تنوع اقلیمی و جوی، یکی از خاص‌ترین کشورهای خاورمیانه بحساب می‌آید. طبیعت بکر و حفاظت شده در برابر رشد هراس آور آسمان‌خراش‌های منطقه، از عمان کشوری درخور ستایش ساخته است.

جاذبه‌ های دیدنی عمان فراوان و مبهوت کننده است. با این وجود در این کشور همه‌چیز فدای سودآوری کلان و ساخت و سازهای ویرانگر نشده است. بویژه در حیطه‌ی حفظ میراث تاریخی و طبیعی این سرزمین. برگزاری تورهای طبیعت گردی و کمپ‌های ساحلی و بیابانی در مناطق حفاظت شده، بر اساس قوانین و در چارچوب‌های حفاظتی انجام می‌گیرد. این مهم نکته‌ی بسیار آموزنده‌ای در عرصه‌ی مدیریت صنعت توریسم است. با در نظر گرفتن تمامی این عوامل می‌توان ادعا کرد که کشور عمان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در همسایگی ایران است. متفاوت‌ترین و ناب‌ترین لحظات برای هر گردشگری با سفر به عمان رقم خواهد خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *