س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال عوارض خروج از کشور

اطلاعاتی در خصوص عوارض خروج از کشور

 قطعا بارها کلمه عوارض خروج از کشور به گوشتان رسیده است به خصوص اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را داشته باشید .در این مقاله با جزئیات و اطلاعاتی از عوارض خروج از کشور آشنا خواهید شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ به مبلغی که در هنگام خروج کشور باید پرداخت شود، عوارض خروج از کشور می گویند که افراد موظف اند این مبلغ را به دولت بپردازند. این مبلغ به طور خلاصه شامل افرادی که زیر دو سال هستند هم شامل می شود. همچنین این مورد به عوامل دیگری هم بستگی دارد که در ادامه به صورت مفصل به آن اشاره می کنیم.

نکته: تا چند سال اخیر این مبلغ عنوان عوارض را به دنبال داشت که باید به حساب شهرداری هم واریز می شد؛ اما در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ این عنوان به مالیات تغییر یافت و افراد باید به حساب دولت واریز می نمودند؛ که تا به امروز این مسئله ادامه دارد و دولت باید این مبلغ را دریافت کند.

بخش ناچیز یا کوچکی از این مبلغ به سازمان گردشگری پرداخته می شود و بخش دیگر آن برای آباد کردن و بازسازی کردن روستاها مرزی مورد استفاده قرار می گیرد.

هزینه و مبلغ عوارض خروج از کشور متغییر است و هرساله تغییر می کند به همین دلیل اگر قصد خروج از کشور را در سال معینی دارید، باید از مبلغ آن باخبر باشید تا بهتر بتوانید بر روی پولتان برنامه ریزی داشته باشید. به عنوان مثال در چند سال پیش کودکانی که سنی زیر هفت سال را داشتند؛ شامل این عوارض نمی شدند! اما امروزه این قانون به گونه ای تغییر کرده است که حتی این عوارض شامل حال نوزادان هم می شود.

هزینه خروج از کشور در سال ها اخیر

همانطور که در بالا به آن اشاره داشتیم، هزینه و مبلغ این عوارض در سال های اخیر متغییر است و با تغییر اعداد سال شمسی این مبلغ هم تغییر می کند که در ادامه به آن بیشتر اشاره می کنیم. اما این قانون در دهه های قبل بدین صورت نبود و هر سه ساله این عوارض افزایش پیدا می کرد.

به عنوان مثال: در سال ۸۷ تا ۹۰ قیمتی که باید پرداخت می نمودید، ۲۵ هزار تومان بود.

مالیات خروج از کشور در سال ها

مالیات خروج از کشور در سال ۱۴۰۰

افرادی که درسال ۱۴۰۰ از کشور خارج شدند؛ برای بار اول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان را به عنوان مالیات پرداخت می نمودند که برای بار سوم به بعد به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می کرد؛ این مبلغ برای افرادی که مسافران حج تمتع و عمره به حساب می آمدند، نصف قیمت مسافران عادی باید عوارض را پرداخت می نمودند، یعنی ۲۰۰ هزار تومان برای بار اول و ۴۰۰ هزار تومان برای بار سوم به بعد.

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱

هنوز عوارض خروج در کشور ۱۴۰۱ به صورت دقیقی اعلام نشده است اما میزان قیمتی و مبلغی که برای آن برآورده شده برای هر نفر ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می باشد که مسعود کاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره می گوید:

مبلغ ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به عنوان عوارض خروج از کشور توسط دولت نهایی هنوز نهایی نشده و دولت در حال تصمیم گیری بر روی این موضوع است.

نکته: میزان مبلغی که کشور به اعضای عوارض خروج از کشور دریافت نموده، حدود ۱۱۰ میلیارد تومان می باشد؛ اما میزان برآوردی و احتمالی که در سال ۱۴۰۱ وجود دارد، حدود مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

روش های پرداخت عوارض خروج از کشور

این مالیات را می توان از روش های گوناگونی پرداخت کرد که یکی از این روش های پرداخت توسط دستگاه ATM به صورت غیر نقدی است که در فرودگاه ها می توانید مشاهده و اقدام کنید.

البته پیشنهاد می شود اگر کارت بانکیتان دارای رمز دوم است، این پرداخت را به صورت کارت به کارت انجام دهید تا استرس جا ماندن از پرواز را نداشته باشید. که به آن ها در زیر اشاره کرده ایم:

  • از دیگر روش هایی که می توانید برای پرداخت مالیات خروج از کشور اقدام نمایید، سامانه سداد است. این سامانه با همکاری بانک ملی ایران و سازمان امور مالیاتی راه اندازی شده تا کار شما را برای پرداخت نمودن مالیت خروج از کشور آسوده کند.
  • اپلیکیشن ایوا راه دیگری است که می توانید انجام دهد. این اپلیکیشن را می توانید در گوشی های اندروید، آی او اس نصب نمایید.
  • اپلیکیشن و پیام رسان بله هم راه دیگری می باشد که می توانید برای پرداخت مالیات اقدام نمایید و علت آن هم می توان این دانست که این برنامه وابسته به بانک ملی است.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

چه افرادی از عوارض خروج کشور معاف هستند؟

هنگامی که نام معاف شدن می آید، مسئله بسیار جذاب و زیبا می شود. اما در این حین سوالی پیش می آید که مگر معاف شدن برای عوارض و مالیات خروج کشور امکان پذیر است؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ کوتاهی بدیم، می توان گفت بله میشود! اما برای چه افرادی مهم است. در ادامه می خواهیم این مورد را بررسی نماییم.

خدمه سفر

با توجه به اطلاعاتی که به دستمان رسیده، همه افراد عادی که قصد مهاجرت یا سفر و یا تجارت از کشورها خارجی را دارند باید این مالیات را پرداخت نماید. این مسئله و قانون فقط برای افراد عادی صدق می کند و گروهانی که به واسطه شغلیشان نظیر مهمانداران هواپیما، خدمه کشی و … باید مهاجرت کنند، از پرداخت این عوارض معاف هستند.

دانشجویان

معاف شدن مالیات خروج از کشور هم می تواند شامل حال افرادی نظیر دانشجویانی که مدارک تحصیلی برای خروج از کشور، مجوز پزشکی برای درمان و…. را دارند، شود.

البته این را هم در نظر داشته باشید که دانشجویان خارج کشور باید فاصله رفت و آمدشان ۳ ماه فاصله داشته باشد تا از مالیات معاف شوند. همچنین اگر بیمار بدحالی دارید که وجود همراه بیمار در کنار خود بیمار الزامی است، می توانید با تخفیف ۴۰ الی ۶۰ درصد از مبلغ عوارض خروج کشور، خارج شوید.

سایر افراد

اگر فردی هستید که مقیم یک کشور با ویزای کار هستید یا ویزا سیاسی خدماتی دارید از پرداخت مالیات معاف محسوب می شوید. قانون دیگری که برای معاف شدن مالیات وجود دارد؛ شامل حال آن دسته افرادی می شود که در روستاهای مرزی زندگی می کنند یا فقط سالی یک بار به زیارت عتبات عالیات می روند.

دولت کسانی را مرزنشین اطلاق می کند که اطلاعاتشان نظیر کدپستی و شماره شناسنامه در وزرات کشور ثبت شده باشد تا از پرداخت مالیات خروج کشور معاف شوند.

بیشتر بخوانید :

تکلیف عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ مشخص شد

رئیس سازمان برنامه بودجه افزایش قابل توجه عوارض خروج از کشور را رد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *