چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال مرجان های خلیج فارس

تاثیر کرم های ضد آفتاب بر سلامت صخره های مرجانی

استفاده از کرم های ضدآفتاب توسط گردشگران در سواحل خلیج فارس تا چه حد می تواند بر سلامت صخره های مرجانی خطرناک باشد ؟

به گزارش توریسم اینترنشنال، کریگ داونز از سازمان علمی‌غیرانتفاعی آزمایشگاه محیطی Haereticus در ویرجینیا و دانشگاه تهران در جزیره کیش نشان می‌دهد که کرم ضد آفتاب گردشگران ساحلی می‌تواند به صخره‌های مرجانی آسیب برساند برخی از کشورها کرم‌های ضد آفتاب حاوی مواد شیمیایی مرتبط با آسیب را ممنوع کرده‌اند.

گردشگران ساحلی برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر UV، روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند. علاوه بر جلوگیری از سوختن پوست، این کرم یا روغن به محافظت در برابر اثرات اشعه‌های مضر خورشید که منجر به سرطان پوست می‌شود کمک می‌کند.

با این حال، یک مطالعه نشان داده است که استفاده از کرم ضد آفتاب می‌تواند صخره‌های مرجانی را به خطر بیندازد. برخی از کشورها ضد آفتاب‌های خاصی را که حاوی مواد شیمیایی مرتبط با آسیب مرجانی هستند و استفاده آنها ممنوع است را معرفی کرده‌اند تا از سفید شدن مرجان‌ها جلوگیری کنند.

محققان دانشگاه تهران و ایالات متحده به بررسی نحوه پراکنده شدن کرم ضد آفتاب توسط جریانات آب‌های ساحلی در جزیره کیش، مقصد محبوب گردشگران، پرداختند.

با نگاهی به سه ساحل در شرق کیش، پلاژ خانم‌ها، پلاژ آقایان و ساحل مرجان، آنها محاسبه کردند که دفع آلاینده‌ها ممکن است دو روز یا بیشتر طول بکشد.

آلودگی کرم‌ها ضد آفتاب در صخره‌های ساحلی نزدیک ساحل می‌تواند بسیار مضر باشد. یکی از اثراتی که این ضد آفتاب‌ها می‌تواند ایجاد کند سفید شدن صخره‌های مرجانی است.

دکتر کریگ داونز، در این باره می‌گوید، مرجان‌ها ممکن است به طور مداوم در معرض مواد شیمیایی مضر ضد آفتاب قرار بگیرند.

سلامت صخره های مرجان خلیج فارس

دکتر کریگ داونز، مدیر اجرایی سازمان غیرانتفاعی آزمایشگاه محیطی Haereticus ایالات متحده و یکی از نویسندگان مقاله، می‌گوید: «اگر افراد هر روز در محل حاضر شوند، میزان آلودگی افزایش خواهد یافت. مردم تصور می‌کنند راه حل آلودگی رقیق شدن است. این همیشه در مورد این مناطق بسیار محبوب گردشگری انبوه صدق نمی‌کند.»

این تحقیق که ماه گذشته پس از ارائه در کنفرانسی در اوایل سال جاری به صورت آنلاین منتشر شد، بر اساس اندازه گیری‌های واقعی آلودگی ضد آفتاب در آب‌های اطراف کیش که حدود ۱۵ کیلومتر عرض دارد انجام شده.

دکتر داونز گفت که محققان دانشگاه تهران در حال حاضر در حال گرفتن چنین سوابقی برای اصلاح مدل خود هستند که نشان می‌دهد آلودگی می‌تواند در پلاز خانم‌ها حدود ۳۰ ساعت، در پلاژ آقایان حدود ۱۷ ساعت و در ساحل مرجان ۴۸ ساعت باقی بماند.

دکتر داونز می‌افزاید: «محققان دانشگاه تهران با انجام نمونه گیری می‌خواهند بفهمد که آیا این غلظت‌ها می‌تواند خطرناک باشد یا خیر. مواد شیمیایی ضدآفتاب نه تنها به دلیل شسته شدن از روی بدن شناگران در دریا تمام نمی‌شوند بلکه در هنگام دوش گرفتن آلودگی ناشی از کرم‌های ضدآفتابی که در دوش‌های ساحلی یا هتل‌ها شسته می‌شوند و وارد سیستم‌های فاضلاب می‌شوند.»

دکتر داونز گفت: «آلودگی ضد آفتاب در صخره‌های ساحلی نزدیک به ساحل می‌تواند بسیار مضر باشد. یکی از چیزهایی که این ضد آفتاب می‌تواند ایجاد کند سفید شدن صخره‌های مرجانی است.

از اثرات سوی این مواد بر صخره‌های مرجانی این است که هرچند این صخره‌ها سالم به نظر می‌رسند اما نمی‌توانند تولید مثل کنند.

ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشد تا همه مرجانها از بین بروند. ما می‌دانیم که آنها در حال انقراض هستند زیرا از نظر باروری قابل دوام نیستند.»

محققان دریافتند که اکسی بنزون، یک ترکیب رایج فیلتر کننده اشعه ماوراء بنفش، در آب‌های اطراف صخره‌های مرجانی غلظت بالایی دارد. این ماده شیمیایی نه تنها مرجان‌ها را می‌کشد، بلکه باعث آسیب DNA در بزرگسالان می‌شود و DNA مرجان‌ها را در مرحله لاروی تغییر شکل می‌دهد، و این امر باعث می‌شود که آنها نتوانند به درستی رشد کنند. بالاترین غلظت اکسی بنزون در صخره‌هایی که بیشتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

از این رو برخی از کشورها ضد آفتاب‌های حاوی مواد شیمیایی مرتبط با آسیب مرجان‌ها را ممنوع کرده‌اند.

آیا کرم ضد آفتاب سلامت صخره های مرجان خلیج فارس را تهدید می‌کند؟

تهدید بسیار کم

همه دانشگاهیان کرم ضد آفتاب را یک تهدید بزرگ نمی‌دانند. دکتر نیل ویت، دانشیار دانشگاه سیدنی که در مورد این موضوع تحقیق کرده است، تهدیدی برای صخره‌های مرجانی ناشی از ضد آفتاب را «بسیار کم تا ناچیز» توصیف کرد.

دکتر ویت که از دیگر نقش‌هایش می‌توان به عنوان مدیر ارشد علمی در این زمینه اشاره کرد، گفت: «شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات در دمای دریا، سطح نور و سایر منابع آلودگی (مانند حمل و نقل و روان‌آب از خشکی) عوامل اصلی آسیب مرجان‌ها هستند.

واریا شیکر و یکی از اعضای پنل استاندارد استرالیا برای ضد آفتاب نیز می‌گوید به عنوان مولکول‌های آلی، بعید است که مولکول‌های کرم ضد آفتاب در مرجان‌ها تجمع کنند.

«به خوبی ثابت شده است که مواد موثره در کرم‌های ضد آفتاب با قرار گرفتن در معرض نور UV (خورشید) تجزیه می‌شوند و دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم تخریب طبیعی در مرجان‌ها نیز رخ نمی‌دهد.»

با این حال، دکتر داونز گفت که غلظت مواد شیمیایی در برخی مکان‌ها می‌تواند «در حدی» بالاتر ازمیزانی قابل تحمل لارو مرجان‌ها باشد از این رو اثرات سمی بر لارو مرجان‌ها زیاد خواهد بود او همچنین گفت که مواد شیمیایی می‌توانند در بر هم کنش با تغییرات آب و هوایی عمل کند که صخره‌ها نتوانند پس از سفید شدن دوباره احیا شوند، در فرایند سفید شیدگی جلبک هم زیست با مرجان‌ها و تامین کننده غذای مرجان است و درون آن زندگی می‌کند مرجان را ترک می‌کند.

اعتقاد بر این است که وجود کرم‌‌های ضد آفتاب در آب باعث عدم امکان بازگشت جلبک همزیست مرجان می‌شود دکتر داونز می‌گوید: «اگر شما این رویدادهای تغییرات آب و هوایی و این آلودگی مداوم ضد آفتاب را داشته باشید، همه از بین می‌روند و هیچ چیز بر نمی‌گردد.»

برخی از کرم‌های ضد آفتاب ممنوع است. برخی از کشورها ضد آفتاب‌های حاوی مواد شیمیایی مرتبط با آسیب مرجان‌ها را ممنوع کرده‌اند. ممنوعیت استفاده از کرم‌های ضد آفتاب حاوی اکسی بنزون و اکتینوکسات در سال ۲۰۲۱ در‌هاوایی اعمال شده است، در حالی که تایلند ممنوعیت آن را در  پارک‌های ملی دریایی این کشور اعلام کرد است.

دکتر داونز گفت مطالعات قبلا نشان داده بود که سطح اکسی بنزون در‌هاوایی کاهش یافته است و اگرچه هنوز خیلی زود است که بگوییم مرجان‌ها در حال بهبود هستند، رشد جلبک‌ها افزایش یافته است.

به گفته پروفسور چارلز شپرد، از دانشکده علوم زیستی دانشگاه وارویک در بریتانیا، گرم شدن و شوری بالا تهدید اصلی برای صخره‌های مرجانی خلیج فارس هستند.

آیا کرم ضد آفتاب شما سمی است؟

راهنمای پیدا کردن ضد آفتاب‌های ایمن برای صخره‌ها این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده نامناسب از ضد آفتاب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد تحقیقات موسسه نیودا می‌تواند به محافظت از مرجان‌های آسیب دیده از تغییرات آب و هوایی در برابر بیماری کمک کند در حال حاضر، محاسبات این است که صخره‌های مرجانی به عنوان سیستم‌های فعال، تنها برای چند دهه دیگر وجود خواهند داشت.

پروفسور شپرد، نویسنده کتاب صخره‌های مرجانی: تاریخ طبیعی، می‌گوید: «در حال حاضر نیمی از صخره‌های خلیج فارس قلوه سنگ‌های مرده هستند. وی گفت که توسعه سواحل، مانند ساخت و ساز در خطوط ساحلی و ساخت بنادر و جزایر مصنوعی، همچنین به بسیاری از صخره‌های خلیج فارس از طریق لایروبی رسوب و دفن مستقیم در بالای صخره‌ها آسیب رسانده است.

او گفت: «برخی اقدامات هزینه کمی دارد، اما وقتی آنها را اجرا نکنید، در نهایت اثرات سود وهزینه برای جامعه بسیار بیشتر است».

او گفت که کرم ضد آفتاب می‌تواند «میخ تابوت» برای صخره‌های خلیج باشد، اگرچه تمرکز باید بر کاهش انتشار CO2 و کنترل تخلیه رسوبات مواد باشد.

آلودگی ضد آفتاب در صخره‌های ساحلی نزدیک ساحل می‌تواند بسیار مضر باشد. یکی از مواردی که این ضد آفتاب می‌تواند ایجاد کند سفید شدن صخره‌های مرجانی است. دکتر کریگ داونز، آزمایشگاه محیطی Haereticus.

یک مرجان سالم (سمت چپ) و همان مرجان ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض اکسی بنزون

کدام ضدآفتاب‌ها مناسب صخره‌ها هستند؟

تشخیص اینکه آیا یک کرم ضد آفتاب مناسب صخره است یا نه آسان است: به مواد فعال آن نگاه کنید. اگر ضدآفتاب اکسی بنزون، آووبنزون، هموسالات، اکتینوکسات، اکتیسالات، اکتوکریلن و/یا  نانوذرات را به عنوان مواد فعال فهرست کرده است، بهتر است از آن اجتناب کنید – حتی اگر قصد شنا یا غواصی ندارید. (این مواد در حمام شسته می‌شوند و حتی جذب پوست شما می‌شوند و از طریق ادرار شما عبور می‌کنند، بنابراین ممکن است در نهایت به دریا ختم شوند)

کرم‌های ضد آفتاب مناسب برای صخره‌ها بر پایه مواد معدنی هستند و اکسید روی غیر نانو  و/یا دی اکسید تیتانیوم را به عنوان مواد فعال فهرست می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

۱۷ ساحل باور نکردنی که پیش از آنکه دیگران آنها را کشف کنند، باید از آنها دیدن کنید

زباله زدایی طرفداران محیط زیست از سواحل جزیره کیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *