س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال درخت بشیر صلح تبریز

“درخت بشیر صلح” در راه سازمان ملل

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنان خود از به نمایش گذاشتن اثر حجمی دختر بشیر صلح به عنوان نماد صلح در سازمان ملل خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،عزت‌الله ضرغامی در مراسم رونمایی از اثر حجمی درخت «بشیر صلح»، با بیان اینکه نمایش این اثر منحصر به فرد در سازمان ملل می تواند پیام صلح و دوستی مردم ایران را به نمایش بگذارد، اظهار داشت: در اسرع وقت این موضوع را در دولت مطرح خواهم کرد.

وی با بیان اینکه صلح در تفکر و نگاه مردم ایران اسلامی نهادینه شده است، اثر منبت کاری از چواب «درخت بشیر صلح» را نماد هنر و تفکر صلح‌ جویی مردم این خطه دانست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز کرد: این اثر نماد زندگی صلح‌ آمیز است و به نظرم کسانی که بر طبل ایران هراسی طی سال های اخیر در جهان می‌ کوبند، بدانند که صلح در تفکر، نگاه و بینش مردم و هنرمندان ایرانی نهادینه شده و این اثر به تنهایی نمایانگر تفکر خالص و انسانی و اسلامی ایرانی ها است.

وی اثر حجمی فوق را خارق‌العاده خواند که در نوع خود بی‌ نظیر و حاصل زحمت‌های یک دهه‌ ای هنرمند برجسته تبریزی است.

ضرغامی با بیان اینکه صنایع‌ دستی ایران دارای هدف، محتوا و حرکت هستند، یادآور شد: این صنایع خبر از نگاه ایران در طول تاریخ به مساله انسانیت می‌دهند و بر همین مبنا این اثر حجمی به‌ صورت سمبلیک ادیان و کتب دینی را به صورت هنر منبت نشان داده و وحدت آن‌ها را به نمایش گذاشته است.

گفتنی است، اثر هنری حجمی «درخت بشیر صلح و دوستی» به ارتفاع حدود چهار متر توسط علی قنبری، هنرمند منبت کار تبریزی در مدت ۱۰ سال طراحی و اجرا شده است که امروز در خانه تاریخی حریری محل موزه هنر مکتب تبریز رونمایی و در معرض دید عموم قرار گرفت.

این اثر بی بدیل دارای بخش‌های مختلفی است که نشانه‌هایی از مفاهیم صلح و دوستی را به بیننده منتقل می‌کند و دارای ۴۰ شاخه است که این عدد در تمامی ادیان، مقدس به شمار می‌آید و حضرت محمد(ص) هم در همین سن به پیامبری مبعوث شدند.

در بالای این شاخه‌ها چهار فرشته که نماد پاکی و سفیران خداوند هستند به عنوان نماد دوستی و صلح انسان‌ها در زمین دعا می‌کنند و دستان فرشته‌ها به کبوتری سفید ختم می‌شود که برگ زیتون به دهان گرفته و با سکوت خود، از صلح سخن می‌گویند.

دور تا دور این درخت پنج کتاب آسمانی در بر گرفته که متن هر کدام انسان را به صلح و دوستی دعوت می‌کند و این کتاب‌ها بر پایه‌هایی از اسلحه استوار شده‌اند که نوک این اسلحه‌ها گره خورده و نمی‌توانند شلیک کنند تا پیام جهان بدون جنگ به افکار عمومی القا شود.

از گل و شمع که نماد امید و نشاط است در کنار این اسلحه‌ها استفاده شده است و سازه کره زمین را می‌توان حوالی این درخت دید که با دست‌های بسیاری بر فراز آن ایستاده است.

بیشتر بخوانید:

اقدام سازمان ملل برای مقابله با یک فاجعه زیست محیطی در یمن

نگرانی سازمان ملل از افزایش بلایای طبیعی در جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *