ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

تلاش های پیاپی برای ثبت حرم حضرت معصومه(ع) در یونسکو

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی قم اعلام کرد: فعالان گردشگری و آثار باستانی کشور درحال تلاش برای ثبت حرم حضرت معصومه(ع) در سازمان یونسکو هستند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، علیرضا ارجمندی،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری در دهکده صبا شهر دستجرد قم اظهار کرد: پرونده حرم مطهر حضرت معصومه(س) برای ثبت جهانی تکمیل و به عنوان گزینه‌ای ارزشمند برای ثبت و انجام شدن فرآیند تصویب به یونسکو فرستاده‌ شد.

او گفت: اخیرا ثبت جهانی کاروانسرای دیرگچین قم را شاهد بودیم که اولین اثر جهانی استان است.

ارجمندی ادامه داد: اختیار کاروانسرای دیرگچین در واگذاری به صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی کشور سپرده شده‌ است که مشکل سند آن نیز بزودی حل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم با اشاره به ظرفیت‌های تپه تاریخی قلی‌درویش قم در جذب گردشگر داخلی و خارجی اظهار داشت: این تپه هفت هزار ساله ۴۰ سال پیش توسط یک مستشرق آلمانی به عنوان شهری تاریخی در قم کشف شد که در آن سه‌هزار سال سکونت دائم وجود داشته و هویت بزرگی برای قم است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهر دستجرد ظرفیت‌های زیادی برای گردشگری دارد و تاسیساتی که در این شهر با جنبه پذیرش عمومی وجود دارد بهترین ظرفیت در حوزه خدمات تفریحی و پذیرایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: ۲ منطقه نمونه گردشگری در دستجرد جزو بهترین مناطق گردشگری کشور است و مناطق نامه و دهکده صبا جزو بهترین مناطق نمونه گردشگری در کشور است.

او تاکید کرد: در مورد مناطق گردشگری باید ظرفیت پذیرش مسافران خارجی ایجاد شود و در استان قم مناطق مانند کهک و خلجستان باید مقصد قرار گیرد و خلجستان این ظرفیت را دارد که مقصد گردشگری شود.

ارجمندی با اشاره به این که اگر مکمل گردشگری وجود داشته باشد ماندگاری زائران در قم زیاد می‌شود که در این بین وجود مناطق هدف گردشگری تفریحی مانند خلجستان تاثیرگذار است.

او عنوان کرد: اولین مجوز موزه دفاع مقدس در قم صادر شده و امید است بتوانیم در محتوا و استاندارد‌های موزه با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همکاری لازم را داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *