ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
روستای دلیر

تنها روستای بدون زباله در ایران

اطراف استان مازندران روستایی به نام دلیر وجود دارد که به عنوان تنها روستای بدون زباله در کشور شناخته شده است،طبیعت زیبای این منطقه تمامی گردشگران را به وجد می آرود.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ درحالی‌که همه جا صحبت از مشکلات زباله و پسماند است و اینکه اعتبارات میلیاردی نتوانسته راه‌حل نهایی برای پایان دادن به این مشکل باشد، روستای دلیر چالوس در دل کوهستان و جنگل توانسته به این مشکل پایان دهد و هیچ خبری از زباله در این روستا نیست؛ روستایی که با مدیریت خانواده‌ها توانسته این معضل را مدیریت کند.

طرح مدیریت اجتماعی پسماند انجمن مهرورزان زمین به صورت پایلوت در روستای دلیر چالوس اجرا شد که موفق هم بود و مورد تایید هم قرار گرفت، باتوجه به موفقیت طرح و سازگاری آن با محیط زیست مقرر شد به تمام مناطق کشیده شود.

تمام خانوارهای ساکن در این روستا برای تمیزی محیط زندگی‌شان تلاش می‌کنند، بیشتر کارهای این روستا توسط خود اهالی مدیریت می‌شود.

شنیدن این خبر که در روستایی خبری از زباله نیست شاید در نگاه اول برایم غیرقابل باور بود ولی وقتی سری به روستا زدم و از نزدیک مشاهده کردم زیبایی واقعی کوهستان را لمس کردم.

همه چیز آنقدر زیبا و طبیعی بود که گویی با انسان حرفی می‌زد، آری اینجا دیگر با قدم زدن و گشتی در طبیعت نه تنها دلت نمی‌گیرد بلکه آرامش همه وجودت را دربرمی‌گیرد؛ مرتع‌های سرسبز و کوه‌های سربه فلک کشیده علم کوه بر این زیبایی‌ها افزوده است.

از اول ورودی تا اطراف روستا نه تنها زباله‌ای به چشم نخورد بلکه زیبایی واقعی را درک کردم، شاید اینقدر که در نقاط مختلف گردشگری از دریا و جنگل گرفته زباله به چشمم خورد نتوانستم زیبایی‌ها را به‌خوبی درک کنم ولی در این روستا به عمق زیبای می‌توان رسید‌.

*دلیر در تابستان شهر می‌شود

به سراغ بابک سام‌دلیری دهیار روستای دلیر چالوس رفتم و سوالاتی که در ذهنم بود و فکرم را به خود مشغول کرده بود را در میان گذاشتم به این امید که بتواند این روش در روستاها و حتی شهرهای دیگر استان اجرا شود؛ چرا که وقتی توانسته معضل یک روستا را حل کند مطمئنا می‌تواند به حل مشکلات زباله در نقاط دیگر هم کمک کند.

سام‌دلیری درباره اجرای موفق طرح مزرعه کمپوست در روستای دلیر چالوس، می‌گوید: با آغاز طرح ماپ ( مدیریت اجتماعی پسماند) ساماندهی زباله را برای رسیدن به روستای بدون زباله شروع کردیم.

در این زمینه آموزش خانه به خانه و برگزاری کارگاه آموزشی را شروع کردیم که این‌ آموزش‌ها تا پایان شهریور ۱۴۰۰ ادامه داشت.

دهیار روستای دلیر چالوس بیان می‌کند: این روستا ۷۰ کیلومتر با شهرستان چالوس، ۵۰ کیلومتر با بخش و ۲۲ کیلومتر با جاده کندوان فاصله دارد و جمعیت این روستا در فصل تابستان تا ۲هزار خانوار ولی جمعیت دائم این روستا ۶۰ خانوار است که در تابستان یک شهر می‌شود.

باتوجه به بحث افزایش جمعیت شناور و همچنین به چشم آمدن مشکل زباله به این فکر افتادیم آموزش خانه به خانه دهیم و برای تفکیک زباله از مبدا از جوانان اعم از خانم‌ها و دختران در روستا خواستیم کار تفکیک زباله را انجام دهند.

سام‌دلیری ادامه می‌دهد: زباله  تر و خشک در مبدا از هم جدا می‌شود و سپس مراحل بعدی انجام می‌شود نکته جالب اینکه برخی خانواده‌ها اصلا زباله‌ای ندارند و فقط زباله‌ای که پسماند می‌شود را  تحویل می‌دهند.

اینکه اطراف روستا و در خود روستا زباله‌ای نمی‌بینیم بسیار مهم است و اینکه در صحبت‌های آقای سام دلیری هم گفته شد که در برخی ایام جمعیت روستا به ۲ هزار خانوار هم می‌رسد اما باز هم زباله مدیریت می‌شود، پس می‌توان به این هدف هم دست یافت.

*تشکیل تیمی با بهره‌گیری از ایده‌های دانش‌بنیان

علی‌اصغر احمدی مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران نیز در ارتباط با این طرح می‌گوید: در راستای حفظ محیط زیست مقرر شد  طرح تفکیک زباله از مبدا باهدف تولید زباله کمتر در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اقدام خوب تعدادی از روستاها در بحث تفکیک زباله، اضافه می‌کند: برخی از روستاها کارهای خوبی در بحث تفکیک،  خشک کردن، دفن بهداشتی و  کاهش حجم زباله انجام دادند که مقرر شد به سایر روستاها حتی شهرها تسری یابد.

مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران با اعلام اینکه تیمی با بهره‌گیری از ایده‌های دانش‌بنیان تشکیل دادیم، تصریح می‌کند: با نگاه علمی درحال انتقال تجارب به سایر روستاها هستیم که اگر ادامه یابد فکر می‌کنم در آینده‌‌ای نه چندان دور شاهد رفع مشکلات زباله در روستاهای استان خواهیم بود.

*اجرای پایلوت طرح ماپ در ۳۰۰روستا

احمدی به اجرای این طرح در ۳۰۰ روستای استان به‌صورت پایلوت اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح در روستاهای دارای دهیاری مهم است که هم آلودگی کمتری دارد و هم مساحت دپوی زباله را کاهش می‌دهد.

وی با استقبال از اجرای طرح‌های مختلف کاهش زباله، بوم‌گردی و سایر، گفت: درحال حاضر اقدامات خوبی در روستاهای استان در دستور کار قرار دارد.

*برنامه‌های مدیریت پسماند تنها در شهرها خلاصه نشد

علی‌اکبر یداللهی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه برنامه‌های مدیریت پسماند تنها در شهرها خلاصه نشده است، اظهار کرد: برنامه‌هایی نیز در روستاها در دستور کار ما قرار دارد که از جمله آن می‌توان به اجرای طرح مزرعه کمپوست در روستای هدف دلیر چالوس و دارابکلای میاندورود اشاره کرد.

وی افزود: در این دو روستا خود مردم همراه بودند و توانستند حجم زباله را  تا ۶۰ درصد کاهش دهند، با توجه به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌ها در زمینه زباله، بحث حمل و نقل است اقدام بسیار مهمی بوده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی در دو روستای دلیر چالوس و دارابکلای میاندورود، بیان کرد: در این دوره‌های آموزشی مردم یاد گرفتند که در مرحله نخست تا آنجا که ممکن است باید زباله کمتر تولید و دو زباله‌ها بازیافت و به کود کشاورزی تبدیل شوند.

یداللهی بیان کرد: سه سال از اجرای این طرح‌‌ها در دو روستای اعلام شده می‌گذرد و طی این مدت ۷ نفر از اهالی این روستا صاحب شغل شد که بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان گفت: در کنار فرهنگ‌سازی در زمینه نه به رهاسازی زباله در طبیعت، اجرای چنین طرح‌هایی که توانسته موفق عمل کند نیز از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

به گزارش فارس، مردم این روستا آستین همت بالا زدند و توانستند برای همیشه به معضلی که شاید برخی شهرها در برابرش عاجز ماندند، پایان دهند و این پیام فرهنگی مهم باید به همه شهرها و روستاهای استان تسری یابد.

بیشتر بخوانید:

شب‌های فرهنگی عید تا عید در مازندران برگزار شد

آشنایی با موزه نیما یوشیج در یوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *