س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳
فرودگاه سقز

تکمیل و بهره برداری از فرودگاه سقز به زودی

ریاست جمهوری با حضور در استان کردستان از تکیل و بهره برداری فرودگاه سقز در روزهای آتی خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛آقای رئیسی در بیست و هفتمین سفر استانی دولت که به مقصد کردستان انجام شد، در جمع مردم شهرستان سقز، ضمن ابراز خرسندی از حضور و دیدار با مردم این شهرستان و ادای احترام به خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان، سقز را شهرستانی با پیشینه تاریخی، و برخوردار از تمدن و فرهنگی غنی توصیف و تصریح کرد: از قله‌های تاریخی مردم این منطقه، دفاع جانانه از کشور، انقلاب اسلامی و ارزش‌ها است.
رئیس جمهور، شجاعت، دلاوری، تدین و انقلابی بودن را از ویژگی‌های مردم سقز و استان کردستان برشمرد و تصریح کرد: شأن و جایگاه دلاورانی که در این شهرستان و در این منطقه در مقابل دشمنان ایستادگی کردند و افتخار آفریدند، نه فقط در استان کردستان بلکه برای همه مردم ایران باید به شکل ویژه گرامی داشته شود.
آقای رئیسی با بیان اینکه شهرستان سقز در دوران دفاع مقدس در خط مقدم دفاع از کشور ایستاد و این خط را مردانه حفظ کرد، افزود: روشن‌ترین دلیل صدق این ادعا ۲ هزار شهید، خیل جانبازان عزیز و سرافراز و خانواده‌های معظم و مکرم شهدای این منطقه هستند.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش قابل تقدیر فرهیختگان، اساتید، نخبگان و عالمان دینی این شهرستان در سنگربانی از فکر، اندیشه و معارف دینی، اظهار داشت: روشنفکران جامعه کسانی نیستند که مردم را به فرهنگ غربی فرا بخوانند، بلکه کسانی هستند که جامعه و نیاز آن را به خوبی بشناسند و برای رفع این نیاز‌ها آماده خطر کردن و نقش آفرینی باشند.
رئیس جمهور افزود: شهیدان ما از سرداران گرفته تا بسیجیان، بهترین روشنفکران جامعه بودند که جامعه و نیاز آن را به خوبی درک کرده و حاضر شدند برای رفع این نیاز جان خود را تقدیم کنند.
آقای رئیسی، ضمن پیشنهاد به هنرمندان، مستندسازان و صاحبان قلم برای ثبت هنرمندانه این رشادت‌ها، شجاعت‌ها و دلاوری‌ها در قالب فیلم و آثار مستند، تصریح کرد: باید آیندگان بدانند زن و مرد این شهرستان و استان چگونه و با چه شهامت و شجاعتی در برابر تهاجم دشمن ایستادگی کردند و باید این افتخارات و همچنین فرهنگ و تمدن مردم این سامان، به نسل‌های بعدی منتقل شود.
آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کردستان و سقز، تلاش‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده که باعث متفاوت شدن چهره شهر و روستا و سایر بخش‌های استان شده است، افزود: با وجود همه این تلاش‌ها باز هم شاهد مشکلات و محرومیت‌هایی هستیم که می‌طلبد امروز هم دولت، هم فرهیختگان و هم همه مردم عزیزمان در سقز و در کردستان برای رفع این محرومیت‌ها و کاستی‌ها تلاش کنند.
رئیس جمهور در ادامه هدف از سفر دولت به این منطقه را رفع این مشکلات و شنیدن مطالبات و خواسته‌های مردم از نزدیک عنوان کرد و گفت: می‌توان در تهران نشست و گزارش‌هایی را گرفت، می‌توان گفت عده‌ای بیایند فیلم تهیه کنند و برای امثال بنده به نمایش بگذارند، اما گزارش خواندن و فیلم دیدن از مشکلات مردم کافی نیست؛ باید به میان مردم آمد، باید از نزدیک با مسائل مردم آشنا شد و مشکلات را لمس کرد و بعد برای برون رفت از مشکلات با نخبگان به مشورت نشست و بهترین راهکار‌ها را برگزید و با همت و ممارست امور را پیگیری کرد.
آقای رئیسی با اشاره با ظرفیت‌های استان کردستان و شهرستان سقز گفت: آنچه ما در این استان و شهرستان از کشاورزی، دامداری، معادن و جاذبه‌های گردشگری گرفته تا نیروی انسانی کارآمد، تحصیلکرده و آماده کار می‌بینیم، ظرفیت‌های بسیار خوبی است که در صورت شناسایی و بهره برداری درست، موجب فعال شدن اقتصاد، تولید و کار دانش بنیان خواهد شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه بعضی طرح‌ها در استان با وجود افتتاح ظاهری، همچنان به صورت نیمه کاره در مقابل دیدگان مردم باقی مانده است، افزود: امروز در برخی خانواده‌ها نسبت به بیکاری جوانان عزیزشان که تحصیل کرده و آماده به کار هستند، گلایه‌مندی وجود دارد که اگر زمینه فعالیت برای آنها فراهم شود، آمادگی نقش آفرینی در عرصه آبادانی کشور را دارند.
آقای رئیسی افزود: یکی از طرح‌هایی که در این استان به ظاهر افتتاح شده و همچنان بخشی از کار آن ناتمام مانده، فرودگاه شهرستان سقز است. یکی از مصوبات این سفر، بهره برداری کامل از این فرودگاه است که باید هرچه سریع‌تر آقای استاندار و مسئولان مربوطه پیگیری کنند و مردم در جریان نتایج آن قرار بگیرند.
رئیس جمهور، مردم شهرستان سقز را مرزبانانی امین برای کشور توصیف کرد که در شجاعت، شهامت و اخلاص امتحان خود را به‌خوبی پس داده است و این جانفشانی و ایثارگری در مرزبانی می‌طلبد که با بهره گیری و بهره برداری از ظرفیت‌های مرزی، برای این شهرستان فرصت‌های جدید ایجاد کنیم.
‎آقای رئیسی با بیان اینکه امروز مرز‌ها برای ما تهدید نیست، بلکه فرصت است و باید از این فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم، تصریح کرد: از جمله اقداماتی که باید در این زمینه صورت گیرد، فعال شدن سریع بازارچه‌های مرزی است که فعالیت آن‌ها به منزله رونق داد و ستد به صورت رسمی است.
آقای رئیسی در همین زمینه، مسئله کولبری را از جمله دغدغه‌ها و نگرانی‌های دولت عنوان کرد و گفت: اگر بازارچه‌های مرزی به صورت رسمی فعال شوند، فردی که بخواهد کالایی را در دو طرف مرز جابجا کند، به جای آنکه برای رفع نیاز اقتصادی و کسب درآمد جان خود را به خطر بیاندازد، با استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی به شکل قانونی فعالیت خواهد کرد. فعال شدن بازارچه‌های مرزی فعالیت تجاری و صادراتی برای مرزنشینان را تسهیل و آن را به موضوعی قانونی تبدیل می‌کند.
رئیس جمهور، ظرفیت‌های بسیار خوب گردشگری استان کردستان و به‌ویژه شهرستان سقز را بستری مناسب برای فعال کردن اقتصاد گردشگردی عنوان کرد و گفت: از جمله برنامه‌های جدی دولت برای کردستان و به طور خاص شهرستان سقز، بهره‌گیری از جاذبه‌های گردشگری در راستای فعال کردن اقتصاد گردشگردی و کمک به رفع نیاز اشتغال این شهرستان است.
آقای رئیسی، همچنین مسئله تأمین آب شرب این شهرستان را از جمله مسائل بسیار مهم دانست و افزود: مردم عزیز این منطقه با وجود توانمندی‌های بالقوه و نعمت‌های خدادادی نباید دغدغه تأمین آب شرب داشته باشند و در مصوبات این سفر به حل مسئله آب توجه جدی خواهد شد.
آقای رئیسی در ادامه، وجود بیکاری در این استان با وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و آماده به کار را برای دولت رنج‌آور دانست و گفت: رفع بیکاری و ایجاد اشتغال از موضوعات اصلی و محوری امروز دولت است که در این مسیر از ظرفیت مردمی یعنی فعال کردن بخش خصوصی و بخش تعاونی حتما بهره خواهیم برد.
رئیس جمهور با بیان اینکه تجربه نشان داده است اگر دولت بخواهد در همه عرصه‌ها تصدی‌گری کند، موفق نخواهد بود، تصریح کرد: دولت باید تصدی‌گری‌های خود در اقتصاد را به بخش‌های خصوصی و تعاونی منتقل کند و کار هدایت، حمایت و نظارت را به عهده بگیرد.

بیشتر بخوانید :

اعطای تسهیلات یک میلیارد تومانی به هنرمندان صنایع دستی سقز

مرمت قرآن تاریخی مولان آباد سقز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *