ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

تکیه معاون الملک میزبان گردشگران نوروزی است

رئیس گروه موزه های استان کرمانشاه از باز بودن درهای تکیه معاون الملک به روی گردشگران خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ اکرم طهماسبی گفت: تکیه معاون الملک بنایی منحصر بفرد مربوط به اواخر دوره قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه است که در خیابان حدادعادل کرمانشاه قرار دارد.

وی از کاشی های هفت رنگ به عنوان شاخصه مهم این بنا یاد کرد و گفت: تکیه معاون الملک تنها بنای کاشی کاری در ایران است که با دو نوع کاشی هفت رنگ و برجسته تزئین شده است.

رئیس گروه موزه های استان کرمانشاه ادامه داد: این بنا در ابتدا به جهت عزاداری امام حسین(ع) توسط خاندان معاون الملک ساخته شد و تنها بخشی به نام حسینیه داشت که آیینه کاری و گچ بری بود؛ اما بعدها جایش را به کاشی ها داد.

وی به الحاق بخش های زینبیه و عباسیه در سال‌های بعد به آن اشاره کرد و افزود: در قسمت حسینیه تصاویری از رجال و مراسم عزاداری را در کرمانشاه نشان می دهد. در قسمت زینبیه که عاشورایی ترین قسمت تکیه است، صحنه هایی  از واقعه بزرگ عاشورا به تصویر کشیده است.

طهماسبی اضافه کرد: گنبد این بنا دوپوش است که پوش بالایی آن از فلز ساخته شده و پوش پایینی آن به صورت عرق چین است.

وی تصریح کرد: در قسمت عباسیه نیز خاندان معاون الملک زندگی می کردند و در حال حاضر موزه مردم شناسی بنا در آن قرار دارد.

رئیس‌ گروه موزه های استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه هرساله در ایام نوروز گردشگران بسیاری از این تکیه تاریخی زیبا بازدید می کنند، عنوان کرد: این بنا طی دوسال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا بجز مقاطعی کوتاه بسته بود، اما نوروز امسال بازگشایی شده و آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی است.

وی خاطرنشان کرد: این روزها در ایام نوروز این تکیه منحصربفرد میزبان گردشگران بسیاری است.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *