ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

ثبت جشنواره محلی “عناب ته کنی” خراسان جنوبی در تقویم رویداد های گردشگری

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: با تلاش ها و پیگیری های انجام شده موفق شدیم ” جشنواره عناب ته کنی” را در تقویم گردشگری کشور ثبت کنیم.

به گزارش توریسم اینترنشنال، هادی شاهوردی روز یکشنبه در این باره افزود: گواهینامه ثبت مراسم “عناب ته کنی” در تقویم رویدادهای گردشگری کشور با شماره ۲۰۲۰۹۳۹۵ به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

وی بیان کرد: عناب یکی از محصولات راهبردی در صنعت گردشگری استان به‌خصوص گردشگری کشاورزی است و هر سال مراسم عناب ته کنی در شهرستان خوسف و توابع آن برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی یکی از قطب‌های اصلی برداشت عناب به شمار می‌رود چراکه این محصول با آب و هوای استان همچنین روستاهای اطراف به‌خصوص روستاهای شهرستان بیرجند، خوسف، سربیشه و درمیان سازگار است به طوری که حتی در اغلب خانه‌ها درخت عناب می‌کارند و سالانه محصول خوبی می‌دهد.

وی افزود: در همین راستا مراسم عناب ته کنی با هدف شناساندن بیشتر این محصول در سطح ملی و بین المللی همچنین جذب گردشگر در روزهای برگزاری مراسم، در فهرست رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

شاهوردی بیان کرد: جمع‌آوری عناب از آیین خاصی برخوردار است که امروزه دیگر کمرنگ شده و در گذشته یک روز برای تکان دادن عناب از طرف اهالی مشخص می‌شد، روز عناب تکانی تمامی مردم روستا برای تکاندن درختان جمع شده ابتدا اسفند دود کرده و مراسم با درود فرستادن بر پیامبر و ائمه اطهار آغاز می‌شود.

وی گفت: همچنین در مدت تکان دادن و جمع کردن عناب خواندن دوبیتی‌های محلی و حرف دل خود را به نشانه شادمانی و شکرگزاری از خالق و روزی‌رسان بازگو می‌کنند و بقیه افراد هم به گوش دادن جان می‌سپارند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی افزود: سپس صافی یا چادر را گرفته و یکی از مردم که در درخت‌نوردی و در عناب تکانی ماهرتر است به بالای درخت می‌رود. عناب تکان نهایت سعی را می‌کند تا به درختان آسیبی نرسد گویی که در نظرشان درختان نیز مانند انسان‌ها جان دارند.

وی با اشاره به اینکه طول چوب‌های عناب تکانی از یک تا چهار متر می‌رسد و به بلندترین چوب‌ها پارو یا کَلَکی گفته می‌شود اظهار کرد: در همه مراحل جمع‌آوری حضور زن‌ها و بچه‌ها که یار و یاور خانواده در امور کشاورزی هستند محسوس است و این مراسم با شماره ۲۲۲۸ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

شاهوردی گفت: عناب در فرهنگ خراسان جنوبی به عنوان آجیل همراه با دیگر میوه‌های خشک شده مانند توت خشک، برگه زردآلو، برگه هلو برای پذیرایی از مهمان استفاده می‌شود و خواص دارویی هم دارد که به صورت دمنوش استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *