ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

حال صنعت گردشگری کیش وخیم است

سردبیر هفته‌نامه کیشوند گفت: اوضاع صنعت گردشگری کیش بعد از کرونا هنوز در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، با شروع کرونا موج بلندی از رکود بر سر اقتصاد کیش سایه انداخت، موجی که هر بار قصد دور شدن داشت با اتفاقاتی مثل زلزله یا مشکلات هواپیمایی کیش ایر دوباره بر مشهورترین جزیره ایران در سه دهه گذشته بازگشت.

در این مدت بسیاری طیفی از کارشناسان از سقوط اقتصاد کیش و خطر مهاجرت معکوس گفتند و مروارید ایرانی خلیج فارس را در خطر دانستند. برخی دلیل این مسئله را تغییر پی در پی مدیران و برخی دیگر مسائلی مثل کمبود هواپیما دانستند.

با این همه نادر کریمی، مدیر مسئول و سردبیر هفته‌نامه کیشوند، در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که مُشکلات کیش چیزی جدا از مشکلات جاری کشور نیست و بسیاری از مسائل و مشکلات آن خارج از حوزه توان مدیران جزیره است. کریمی با اشاره به مسئله کیش ایر و خصوصی‌سازی می‌گوید که اگر مشکلات کشور حل شود و سرمایه دوباره راهی کیش شود کیشوندان، به خصوص تجار ساکن جزیره، می‌‎توانند چند خط هوایی مثل کیش ایرا تاسیس کنند.

سردبیر هفته‌نامه کیشوند که دو دهه است به طور پیوسته ساکن کیش است با اشاره به متاثر بودن کیش از مشکلات کشور می‌گوید: اوضاع و حال کشور به دلیل مسائل اقتصادی خوب نیست و کیش بخشی از همین کشور است و حال و احوالش مستقل و متفاوت از دیگر نقاط ایران نیست.

وی ادامه داد: اگر قبل از این کسی سالی ۱۰ تا ۲۰ میلیون برای سفر هزینه می‌کرد، حالا آن پول را برای اجاره و هزینه‌ها روزمره خرج می‌کند. این مسئله به طور طبیعی باعث شده تا کیش هم مثل بسیاری دیگر از نقاط کشور از رونق سابق برخوردار نباشد؛ درست مثل بسیاری دیگر از نقاط ایران.

کریمی با تایید مشکلات سال‌های اخیر کیش، گفت: من ۲۰ سال است کیش هستم و تایید می‌کنم که در چند سال اخیر کیش رونق سابق را ندارد و دلیل اصلی آن هم مسائل اقتصادی جاری کشور است چون ما در همین دوران رکود نسبی می‌بینیم آن کسی که توان مالی کافی دارد مثل سابق به کیش می‌آید، به خصوص در فصل‌های مطولب مثل پاییز که طبیعت کیش بسیار دلپذیر است ما همچنان شاهد ورود گردشگر هستیم.

سردبیر هفته‌نامه کیشوند مسائلی مانند مشکلات گمرک، فرسودگی ناوگان هوایی و به صرفه نبودن واردات بسیاری از اجناس را از عوامل موثر بر از رونق افتادن کیش دانست و گفت: بیشتر این مشکلات حاصل تحریم‌ها و مسائل اقتصادی کلان کشور است و این طور نیست که مسئولان کیش بتوانند به شکل مستقل آن را حل کنند. مثلا این روزها می‌گویند کیش پرواز ندارد، اما نمی‌گویند این مشکل، با شدت و ضعف، در نقاط دیگر کشور هم وجود دارد و به خاطر تحریم‌های ظالمانه ناوگان هوایی ما اساسا فرسوده است.

 کریمی در پاسخ به این پرسش که اگر مشکلات اقتصادی کم بود کیش جایگاه سابق را داشت یا در مقابل مقاصدی مثل ترکیه و ارمنستان عقب می‌ماند، گفت: من مقالاتی در مورد ارزان‌تر بودن سفر ترکیه از سفر کیش خواندم و مصاحبه‌های اینستاگرامی هم در این مورد دیدم، اما این تصویر، تصویر درست و دقیقی نیست. در این مقایسه‌ها و قیمت‌هایی که اعلام می‌شود عموما قیمت رفت و برگشت یا حتی صرفا رفت به ترکیه اعلام می‌شود و عموما هزینه هتل، هزینه حمل و نقل درون شهری، هزینه خوراک و تفریح و خرید محاسبه نمی‌شود، هر چند در همان هزینه رفت و برگشت هم عموما دقت نمی‌شود وگرنه یک مقایسه درست به ما می‌گوید که کیش گران‌تر نیست. این بازی، بازی یک گروه از آژانس‌های مسافرتی است که منافع آن‌ها در سفر مردم به ترکیه است.

وی در ادامه با مقایسه کیش با دو دهه پیش خود، افزود: کیش جذابیت‌هایی مثل ناوگان حمل و نقل عمومی جذاب، اجناس با کیفیت با قیمت مناسب نسبت به سرزمین اصلی و طبیعت دلپذیر داشت. تقریبا از شش سال پیش با توجه به سیاست‌های بالادستی کشور ورود ماشین‌های لوکس و جذاب برای ناوگان حمل و نقل عمومی کیش متوقف شد. این تصمیم به طور مستقیم متاثر از تحریم‌ها و سیاستی در جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور بود. درباره اجناس با کیفیتی هم که از اروپا، چین، تایوان یا کشورهای دیگر به چین می‌آمد این روزها شاهد هستیم که این چنین نیست و اجناس کیش مثل بازار تهران یا تبریز است و جذابیت خرید به شدت کاهش یافته است. این مسئله هم به طور مستقیم متاثر مسائل اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه‌ای است که باعث شده قیمت درهم از ۲۰۰ تومان و ۱۰۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان برسد. صاحب کسب و کار به خودش می‌گوید چه جنسی وارد کنم که با این درهم خریدار داشته باشد؟ می‌ماند جذابیت طبیعی کیش که خب همچنان پابرجا است و هنوز عامل جذب گردشگر و رونق کیش است.

کریمی در نهایت می‌گوید: در نتیجه می‌خواهم به شما بگویم عامل اول مشکلات امروز کیش تحریم‌ها و مشکلاتی است که عملا حل آن‌ها از عهده مدیران منطقه آزاد خارج است. اگر این مشکلات حل شود کیش حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

یکی از مسائلی که پای مدیران ارشد کشور را هم به پرونده کیش باز کرد ماجرای جام جهانی قطر بود. بسیاری از مدیران ارشد کشور روی بهره‌مندی کیش از منافع حاشیه‌ای جام جهانی قطر سخن گفتند،

کریمی با اشاره به این مسئله می‌گوید: هیچ اتفاقی رخ نداد و تبلیغات، تبلیغاتی واهی بود که مردم هیچ وقت آن را نپذیرفتند. مگر می‌شود قطر با کلی دردسر چنین رویداد مهمی را میزبانی کند و بعد آن را با جای دیگری قسمت کند؟ شما چنین کاری می‌کنید؟ معلوم است که نه! من به خاطر دارم که وقتی اخبار چنین مسائلی را کار می‌کردیم مردم به سرعت واکنش منفی نشان می‌دادن و این انتظارات را غیرواقعی می‌دانستند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت پرونده خصوصی‌سازی کیش ایر گفت: پرونده کیش ایر راکد است، اما باید بگویم اگر کیش رونق بگیرد و مشکلات کشور کم‌تر شود خود اهالی، تجار و صاحبان کسب و کار می‌توانند خطوط هوایی دیگری برای جزیره تاسیس کنند و اگر کیش ایر برو ده‌ها خط جدید می‌تواند جایگزین آن کنند.

مدیر مسئول و سردبیر هفته‌نامه کیشوند ضمن امیدواری به آینده کیش گفت: با این اقلیم و آب و هوا کیش همیشه یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری کشور باقی خواهد ماند. مشکل اقتصادی کشور کمی حل شود و اوضاع که کلی کم بهبود یابد قطعا دوباره شاهد رونق کیش خواهیم بود.

کریمی در نهایت با اشاره به موج‌های تبلیغاتی این روزها گفت: من از رسانه‌ها تقاضا دارم خودزنی نکنند، اسیر بازی‌های سودجویانه برخی کسب‌وکارها نشوند و کیش را در برابر مقاصدی مثل استانبول و دبی قربانی نکنند. کیش جای کار بسیاری دارد و ما باید در حد توان خود کمک کنیم تا چرخه گردشگری آن رونق بیشتری بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *