ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

حمل و نقل بزرگترین چالش گردشگری اردبیل است

رئیس اداره گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل گفت: تنها عاملی که باعث شده است تا استان اردبیل تبدیل به یکی از قطب های مهم گردشگری جهان نشود، نبود زیرساخت های مناسب در بخش گردشگری و حمل و نقل است.

به گزارش توریسم‌اینترنشنال، حسن محمدی ادیب عصر شنبه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل، اظهار کرد: با برگزاری رویداد ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال‌جاری تلاش کردیم تا اقدامات قابل تحسین و ارزشمندی را در معرفی توانمندی‌های گردشگری این استان در عرصه جهانی و بین‌المللی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال با حمایت استاندار اردبیل شاهد برگزاری رویدادهای مختلف و میزبانی از وزرا و سفرای کشورهای عضو اکو بودیم تا در یک سال موفق برای حوزه گردشگری استان بتوانیم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را جذب و گردشگران بیشماری را میزبانی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل انگیزه مضاعف برای ادامه این فرآیند و اقدامات حمایتی را یادآور شد و گفت: قطعاً این رویداد تلنگری برای معرفی ظرفیت‌های استان بود تا ما بتوانیم در آینده نشست‌های اقتصادی با حضور سرمایه‌گذاران را در حوزه گردشگری برگزار کرده و از فعالان این حوزه در کشورهای همسایه و عضو اکو بخواهیم تا حضوری گسترده در این رویدادها داشته باشند.

محمدی ادیب افزود: در کنار افزایش ماندگاری و حجم مراجعات برای بازدید از مکان‌های تاریخی و گردشگری این استان، موفق شدیم به عنوان سومین اثر تاریخی این استان جمعه مسجد را در پایگاه ملی ثبت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: پیش از این شهریری و کنزق در پایگاه ملی ثبت شده بود که جمعه مسجد نیز به این مجموعه اضافه شد.

محمدی ادیب اضافه کرد: در نمایشگاه اخیر گردشگری که در تهران برگزار شد ما با برند «اردبیل سرزمین چشمه‌های بهشتی» موفق شدیم تا توانمندی‌های خود را نشان دهیم تا در بخش گردشگری سلامت و درمان بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

وی به وجود ۶۶ رشته صنایع دستی و فعالیت ۳۰ هزار نفر هنرمند صنایع دستی را یادآور شد و بیان کرد: ۲ شهر ملی عنبران برای تولید گلیم و اصلاندوز برای تولید ورنی به ثبت رسیده و ثبت خلخال به عنوان مرکز تولید جاجیم نیز در حال انجام است.

محمدی ادیب در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: پیگیری برای ثبت جهانی عنبران به عنوان کانون تولید گلیم در حال انجام است و تلاش می‌کنیم تا اردبیل را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی کنیم.

وی از تولید و پخش برنامه‌های گسترده تبلیغاتی از طریق شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی متعدد و بین‌المللی خبر داد و تصریح کرد: ۲۰۰ دقیقه پخش برنامه را با کمترین هزینه در سایه رویداد ۲۰۲۳ شاهد بودیم.

محمدی ادیب گفت: شهر اردبیل به عنوان اولین شهر کشور در فهرست فدراسیون جهانی شهرهای گردشگری به ثبت رسیده تا در ردیف ۷۰ شهر گردشگری دنیا پرآوازه شود.

وی افزود: مشکل اساسی ما در بخش گردشگری و جذب توریسم خارجی نبود زیرساخت‌های لازم به ویژه دایر نبودن پروازها به مقصد اردبیل و نبود هتل چهار و پنج ستاره اشاره کرد و ادامه داد: ما به ایرلاین اختصاصی احتیاج داریم تا پروازهای متعددی را از اردبیل به کشورهای مختلف و بالعکس دایر کنیم.

محمدی ادیب علاقه‌مندی گردشگران داخلی اعم از شهرهای اهواز، قشم، شیراز و اصفهان را برای حضور در اردبیل یادآور شد و خاطرنشان کرد: حضور این گردشگران مستلزم راه‌اندازی پروازهای مستقیم از این شهرها به مقصد اردبیل است که با رایزنی ایرلاین‌های مختلف این کار را جز اولویت‌های اصلی قرار دادیم.

وی به بسته بودن معبر گردشگری خارجی در بیله‌سوار اشاره کرد و ادامه داد: با بسته شدن گمرک بیله‌سوار ما از حضور یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی محروم شدیم و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر این معبر بازگشایی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: در سال‌های آینده نتایج عقد تفاهمنامه با شهر چینگ‌های چین را شاهد خواهیم بود و در کنار آن امیدواریم نشست‌های هماهنگی اقتصادی با محوریت گردشگری برگزار و ما بتوانیم از این زیرساخت‌ها بهره بیشتری را ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *