چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳
جشنواره‌ ملی کوچ عشایر

حواشی برگزاری جشنواره ملی کوچ در یاسوج

جشنواره ملی کوچ در یاسوج در حالی برگزار شد که با حواشی بسیاری از عدم حضور مسئولین در افتتاح آن تا ظاهر ناشایست غرفه ها رو به رو شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین با عنوان “کوچ” یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در حوزه اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری بوده که ۱۹ تیرماه در پارک ولایت یاسوج آغاز و تا ۲۴ تیرماه ادامه داشت.

این جشنواره که در تقویم فرهنگی کشور به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت شد یک جشنواره ملی است که استان‌های عشایری کشور با حضور در آن آداب و سنن و همچنین تولیدات خود را به معرض نمایش می‌گذارند. اما امسال این جشنواره ملی در غربت و سکوت برگزار شد و سطح آن در حد یک نمایشگاه بخشی و دهستانی هم پایین آمد‌.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ,

یکی از غرفه داران به تسنیم گفت: ظاهر زشت و زننده این جشنواره با گونی و پلاستیک از همان ابتدا نمایانگر باطن ضعیف و بی‌محتوای آن بود که با اولین باد تابستانه این جشنواره روی هوا رفت.

وی افزود: این ادعا بهتر اثبات شده که چطور است یک جشنواره ملی با اسپیس و داربست و گونی برپا شود و فکر باد را هم نکنند تا اینگونه نیمه‌کاره تعطیل شود و باد آن را ببرد!

یکی از بازدید کنندگان جشنواره ملی کوچ نیز می‌گوید: فروش پفک و چیپس و روسری و لباس زیر در این جشنواره ملی هیچ سنخیتی با فرهنگ کوچ و عشایر ندارد و جای تاسف دارد.

یکی از غرفه داران هم استانی نیز به تسنیم گفت: بر خلاف همه سال‌های قبل، هیچ مسئولی از تهران و وزارت گردشگری به این جشنواره ملی نیامد، استاندار و حتی فرماندار بویراحمد در افتتاحیه این جشنواره حضور پیدا نکردند و بدتر از همه این‌ها غیبت معنادار مدیران شهرستانی ادارات میراث فرهنگی استان و حتی کارمندان این اداره بود.

از شخص وزیر تا معاونین و مقامات کشوری گرفته تا استاندار و فرمانداران و مدیران‌کل برای افتتاحیه جشنواره کوچ دعوت شدند اما به جز معاون عمرانی استاندار که گویا در حوزه تخصصی خودش کاری نداشته،  و این افتتاحیه در غربت و تنهایی برگزار شد.

برای بررسی این موضوع به سراغ سعید طالبی‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم.

طالبی‌پور در همین زمینه گفت: واقعیت این است که وزش باد قابل پیش‌بینی نبود و فقط ساعاتی از شب گذشته با سرعت بالایی وزیدن گرفت اما مشکل خاصی پیش نیامد و فقط چند غرفه آسیب جزئی دیدند.

مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی اتقافات در جشنواره‌ها طبیعی است، افزود: ‌نمایشگاه به هیچ عنوان تعطیل نشد که بخواهد مجدد برپا شود بلکه از صبح بعد آن به کار خودش ادامه داد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ,

طالبی‌پور در خصوص مشارکت پایین مدیران در مراسم افتتاحیه، توضیح داد: برای افتتاحیه همه مدیران کل دعوت شدند برخی مدیران صلاح دیدند معاون یا مدیر شهرستان را فرستادند، برخی مدیران‌کل هم آمدند اما تعدادی هم افتخار ندادند بیایند و باید از خودشان پرسید چرا به این رویداد فرهنگی اهمیت ندادند.

مدیرکل گردشگری همچنین با اشاره به دعوت از وزیر و دیگر مقامات وزارتی تصریح کرد: در مراسم افتتاحیه میهمان وزارتی داشتیم اما چون جلسه سفرا همزمان پیش آمد، حضور مهمانان وزارتی در یاسوج منتفی شد.

طالبی‌پور از سفر ضرغامی، وزیر گردشگری به کهگیلویه و بویراحمد در روزهای آینده خبر داد.

با این توضیحات باید گفت که وقتی گردشگری و صنایع دستی از اولویت‌های توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد است و جشنواره کوچ نیز هر سالی و گاها دو سالی یکبار برگزار می‌شود نباید اینقدر راحت با جایگاه آن بازی کنیم و فرصت معرفی این استان را در این جشنواره ملی و سراسری با حضور ۱۵ استان عشایری کشور را از دست دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این جشنواره که در حدود ۱۰۰ غرفه با برنامه‌های مختلف و تنوع محلی و سنتی عشایری همراه بود با حضور ۱۵ استان‌ عشایر نشین کشور برگزار شد.

طالبی‌پور تصریح کرد: نمایش نوع سرپناه‌های عشایری، موسیقی و شاهنامه‌خوانی ادبیات بومی و فولکلور، پخت غذاهای محلی و نمایش صنایع دستی از جمله برنامه‌های این جشنواره بوده است.همچنین صنایع دستی، سوغات و فرآورده‌های دامی عشایر نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته  شد.

طالبی‌پور بیان کرد: ۱۰ سیاه چادر عشایری مناطق مختلف کشور در این جشنواره برای نمایش سبک زندگی عشایری برپا شد.

وی عنوان کرد: برگزاری میزگرد با موضوع عشایر، برگزاری پنل‌های تخصصی گردشگری، اجرای برنامه‌های مختلف، پخت غذاهای محلی، مسابقه عکاسی و تولیدات رسانه‌ای از برنامه های جانبی این جشنواره بوده است.

بیشتر بخوانید:

درخواست همکاری شهرداری یاسوج از خودروهای پلاک ۴۹

برگزاری جشنواره ملی فرهنگ عشایر در یاسوج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *