ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

سرقت از یکی از بزرگترین مقبره های مربوط به دوران هخامنشی

در پی عدم توجه به آثار باستانی استان فارس سارقان توانسته اند با سرقت از یکی از مقبره های بزرگ متعلق به دوره هخامنشی مقدار زیادی از آثار تاریخی آن را خارج کنند.گفته می‌شود این آثار در خطر خروج از کشور و فروش غیرقانونی می‌باشند.

محموله زرین انشان آثار فراوانی از مفرغ، اشیای نقره‌ای و حدود ۲۴ تا ۲۸ کیلوگرم آثار زرین شامل، ظروف، مجسمه، زیورآلات و … را در خود جای داده و حالا این اشیا به دست قاچاقچیان اشیای تاریخی افتاده است.

ناظران بازار زیرزمینی گفته‌اند:

در غفلت مسئولان میراث فرهنگی استان فارس حفاران غیرمجاز این مقبره را یافته‌اند و احتمالا به‌اندازه یک وانت نیسان اشیای تاریخی را از این مقبره به سرقت برده‌اند.

به‌گفته این افراد، اشیایی که باند قاچاق اشیای تاریخی در بازار زیرزمینی ایران قصد فروش آن‌ها را دارند بسته‌بندی شده و احتمال خارج کردن آن‌ها از کشور وجود دارد. همچنین به نظر می‌رسد این محموله بسیار ارزشمند اکنون در اختیار کسی است که وظیفه معرفی و فروش آن‌ها به خریداران آثار اشیای تاریخی در بازار زیرزمینی عتیقه را در اختیار دارد.

این محموله ارزشمندی که حفاران غیرمجاز آن‌ها را از مهمترین مقبره باستانی کشور در شهر بیضا استان فارس خارج کرده‌اند، ظرف ۱۰ سال گذشته از این مقبره غارت شده و احتمالا حفاران غیرمجاز توانسته‌اند با بهره‌گیری از دستگاه‌های جدید فلزیاب که تا عمق ۳ متری زمین را اسکن می‌کنند، این محموله را در مقبره باستانی انشان بیابند.

به‌گفته این افراد، تخمین زده می‌شود بیش از۶۰۰ قطعه اشیای مفرغی که اندازه برخی از آن‌ها نیم متراست و تنگ‌های زرین که دهانه‌شان ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر است و ظرف‌های بزرگ شبیه به گنجینه رامهرمز و جوبجی نیز در بین اشیاء سرقتی وجود داشته باشد. یک مجسمه طلایی نیز دراین محموله وجود دارد که احتمالا متعلق به یک الهه باستانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *