پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

قائم مقام گردشگری:میراث فرهنگی ایران باید سریعا به سرزمین مادری بازگردد

قائم‌ مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در یک جلسه بین المللی گفت:میراث فرهنگی و آثار باستانی ایران باید هرچه زودتر به سرزمین مادری بازگردد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،دارابی در مراسم افتتاحیه نشست «ائتلاف برای میراث فرهنگی آسیا» چهار پیشنهاد و راهکار را برای توسعه و حفظ میراث فرهنگی در میان شورای ائتلاف مطرح کرد که مورد تحسین و قدردانی شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی با تأکید بر توسعه همکاری میان کشورهای عضو برای تهیه پرونده ثبت اثر در فهرست میراث جهانی در حوزه میراث فرهنگی ملموس، ناملموس و طبیعی به صورت مشترک، ضرورت تشکیل مرکز اسنادی برای گردآوری، تدوین و ایجاد بانک اطلاعاتی آثار در حوزه‌های حقوقی و قانونی را یادآور شد.

وی با تاکید بر لزوم همکاری فعال در عرصه مبارزه قاچاق اموال فرهنگی و تاریخی و استرداد آنها به سرزمین مادری، انتقال تجارب موفق کشورهای عضو به یکدیگر را ضرورتی انکارناشدنی دانست.

دارابی در این نشست با اشاره به قدمت تاریخی ایران گفت: ایران یکی از مهمترین کانون‌های میراث فرهنگی در جهان بوده که این موضوع مورد تایید صاحب نظران و پژوهشگران نیز قرار دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری، انتقال تجارب و همکاری در عرصه‌های موزه‌ایی و نمایشگاهی اعلام آمادگی می‌کند.

ائتلاف برای میراث فرهنگی آسیا توسط جمعی از کشورها از جمله ایران بنیان‌گذاری شد.

چین، ایران، ارمنستان، کامبوج، جمهوری دموکراتیک خلق کره، قرقیزستان، پاکستان، سوریه، امارات متحده عربی، یمن، آذربایجان، میانمار، سریلانکا اعضای ناظر آن و نیز بنگلادش، سنگاپور، تاجیکستان، ازبکستان و ویتنام اعضای موسس این ائتلاف عبارتند از: است.

ائتلاف برای میراث فرهنگی آسیا توسط جمعی از کشورها از جمله ایران بنیان‌گذاری شد.

چین، ایران، ارمنستان، کامبوج، جمهوری دموکراتیک خلق کره، قرقیزستان، پاکستان، سوریه، امارات متحده عربی، یمن، آذربایجان، میانمار، سریلانکا اعضای موسس این ائتلاف و بنگلادش، سنگاپور، تاجیکستان، ازبکستان و ویتنام اعضای ناظر آن هستند.

این ساز و کار همکاریِ بین‌دولتی است که در راستای اجرای طرح آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی که توسط کشورهای آسیایی مطابق با اصول مشارکت داوطلبانه، برابری، احترام متقابل و منافع متقابل ایجاد شده است و هدف آن افزایش ظرفیتِ حفاظت و استفاده از میراث فرهنگی در و هماهنگی طولانی مدتِ حفاظت از میراث فرهنگی در سراسر آسیا همراه با توسعه‌ی اقتصاد، جامعه، فرهنگ، گردشگری و حفاظت از محیط زیست است.

تقویت ارتباطات مستقیم مردم به مردم بین کشورهای آسیایی، تسهیل کردن انتقال تمدن‌های آسیایی و ایجاد جامعه‌ای با آینده‌ی مشترک برای آسیا و مقر است.

«ائتلاف» فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهد:

١. حمایت از پروژه‌های مشترک در زمینه‌ی حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی در سراسر آسیا، از جمله باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت مکان‌های میراثی، مبادلات بین موزه‌ای، پرونده‌های میراث فرهنگی جهانی، حفاظت و مدیریت، پیشگیری از واردات، صادرات و انتقال مالکیتِ غیرقانونی اموال فرهنگی و تسهیل بازگشت و استرداد اموال فرهنگیِ گمشده؛

٢. برگزاری کنفرانس‌ها، گردهمایی‌ها و سایر فعالیت‌ها در زمینه‌ی میراث فرهنگی؛

۳. تشویق همکاری برای آموزش حرفه‌ای وظرفیت سازی

۴. ارائه و انتشار نتایج و دستاوردهای حاصل از مبادلات و همکاری

انتخاب دییر شورای عمومی، تصویب اساسنامه، تصویب بیانیه، پذیرش اعضای موسس و ناظر، برنامه کاری سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در دستور کار اجلاس این دوره در چین قرار دارد.

این ائتلاف پنجم اردیبهشت ماه به کار خود پایان می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *