ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

مازندران نیازمند توسعه “گردشگری شبانه” است

فعالان حوزه گردشگری مازندران معتقدند به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با عید نوروز، می‌بایست توجه ویژه‌ای به گردشگری شبانه شود.

به گزارش توریسم‌اینترنشنال، تقارن عید باستانی سال جدید با ماه مبارک رمضان برای دومین سال متوالی به اعتقاد شماری از کارشناسان فرصتی مناسبی برای نهادهای مربوط استانی بوده تا برای تحقق گردشگری شبانه در مازندران که اقتصاد اصلی آن بر محور گردشگری است برنامه ریزی اصولی بشود.

به اعتقاد صاحبنظران ماه رمضان می تواند فرصت بسیار خوبی برای رونق اقتصاد شب در استان های گردشگرپذیر کشور بویژه مازندران باشد تا برای انجام این مهم تدابیر ویژه ای اتخاذ نمایند چرا که کشورمان در این زمینه هنوز اقدام خاصی انجام نداده است.

امروزه گردشگری شبانه بخش مهمی از اقتصاد شبانه کشورهای مختلف جهان به شمار می‌رود و بسیاری از شهرهای جهان با برنامه ‌ریزی در حوزه توریسم شبانه و اقتصاد شب، باعث رونق اقتصادی شده اند.

سوالی که در این ارتباط مطرح بوده این است که چرا ایران اسلامی با توجه برخورداری این ظرفیت های متعالی در این بخش هنوز گام مهمی برای تحقق گردشگری شبانه در ماه مبارک رمضان برنداشته است، مسوولان نهادهای فرهنگی چرا به دنبال تهیه نقشه راه برای تحقق این امر مهم بر نمی دارند؟ آیا نمی توان از دیگر کشورهای مسلمان که در این راه گام برداشتند الگو گرفت؟ صنعت گردشگری مازندران در زمان حاضر با چالش نداشتن نقشه راه مواجه است مسوولان امر چرا به فکر رونق اقتصادی این بخش نیستند؟ و ده ها سووال دیگر مربوط که باید برای راه حل آن تدابیر ویژه اتخاذ بشود.

به عنوان نمونه می‌توان به شهر لندن اشاره کرد که حجم اقتصاد شبانه آن در سال به بیش از ۲۹ میلیارد پوند می‌رسد و سبک زندگی این شهر به سمت شب زنده‌داری می‌رود. رستوران‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، سالن‌های ورزشی، سالن‌های آرایش، کتابخانه‌ها و موزه‌ها همه و همه فرصت‌های اقتصادی شب‌های لندن را رقم می زنند.
در ایران نیز چراغ گردشگری شبانه در برخی شهرهای بزرگ تا حدودی اندک روشن شده اما در شهرهای کوچک به واسطه برخی مشکلات و موانع با عدم استقبال مردم مواجه هستیم و همین امر باعث شده تا اقتصاد شب در این شهرها از رونق چندانی برخوردار نباشد.
با آغاز ماه مبارک رمضان و اعمال برخی محدودیت ها در روز، این فرصت ایجاد می شود که مردم پس از افطار به گشت و گذار از شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران بپردازند و تا سحر از دیدن مکان های زیارتی و سیاحتی و مذهبی آن لذت ببرند.
البته در ماه مبارک رمضان برخی کشورها همچون مالزی، اندونزی و ترکیه سال هاست که اقدام به برگزاری انواع جشنواره های رمضان می کنند که از زمان افطار آغاز می‌شود و با پذیرایی از گردشگران با غذاهای ویژه رمضان و به راه انداختن فرصت های متنوع از جمله بازار خرید و سرگرمی تا هنگام سحر ادامه دارد اما در کشور ما این اتفاق هنوز روی نداده و تاکنون نتوانسته ایم از این فرصت کم نظیر در جهت رونق اقتصاد و کسب و کار استفاده کنیم.

 

باید فکر اساسی اندیشید

استاد رشته گردشگری در مازندران با تاکید بر ضرورت توجه مسوولان به گردشگری شبانه با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با عید باستانی نوروز گفت : گردشگری در زمان حاضر در همه جای دنیا ۲۴ ساعته است، ما در کشورمان در حوزه صنعت اقتصاد شبانه داریم اما در صنعت گردشگری باید برای آن فکر اساسی اندیشید.

محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با خبرنگاران افزود : آغاز سال جدی در واقع پیوند عید در عید است عید رمضان و نوروز که بایدآن فال نیک گرفت و ماه رمضان ماه مهمانی خداست این طور نیست که در این ماه باید خیلی از مناسبت ها را تعطیل کرد، ماه جشن و سرور است و ماه مهمانی خداست و نزدیک شدن به سفر الهی است.

وی اظهارداشت: آیین های رمضان را می شود در قالب یک مجموعه به طور مثال گردشگری یا در قالب جشنواره های رمضان و یا جام رمضان یا موسیقی مربوط به رمضان تعریف کرد و آن ها را به سمت شبانه شدن ببریم.

ضرورت فرهنگ سازی

وی خاطرنشان کرد : برای تحقق این مهم باید فرهنگ سازی شود و از این ظرفیت بی نظیر باید نهایت استفاده را برای تحقق گردشگری شبانه ببریم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد : نهادهای مسوول نظیر ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، تبلیغات اسلامی و نهادهای مربوط می توانند برای تحقق این مهم با هدف ایجاد نشاط آفرینی کمک کنند.

اورمزدی ادامه داد : کشورهای امارات، مالزی، عربستان و ترکیه در زمان حاضر در ماه رمضان بیشترین جشن ها و جشنواره ها را دارند و از این ظرفیت بیشترین بهره برداری را می برند.

استاد رشته گردشگری در مازندران تصریح کرد : برای تحقق گردشگری شبانه می توان برنامه ریزی مناسب داشت و در استان مازندران که یک استان گردشگری مطلق بوده باید برای تحقق این گردشگری تدابیر ویژه اندیشید.

 

ادامه فعالیت مراکز فرهنگی در شب

وی خاطرنشان کرد : نشاط باعث بازآفرینی روح و روان جامعه می شود و هم از نظر جامعه شناختی و روان شناختی تاثیر مثبتی دارد و همچنین در بخش روان شناسی و جامعه شناسی سفر نیز مقوله بسیار مهمی است که مراکز فرهنگی ما به ویژه در شب فعالیت داشته باشند.

اورمزدی اضافه کرد : گردشگری شبانه امنیت اجتماعی پایداری بوجود می آورد و برآیندها نشان داده شهرهایی که شب ها روشن بوده میزان ناهنجاری ها و جرم و جنایت کاهش یافته و ضریب امنیتی بسیار بالایی دارد.

با گردشگری شبانه سیمای قشنگی ازایران معرفی می شود

وی رونق اقتصادی و افزایش کسب و کارها و اشتغالزایی را از دیگر محاسن گردشگری شبانه برشمرد و گفت : توسعه گردشگری شبانه باعث می شود سیمای قشنگی از ایران اسلامی به جهانیان معرفی بشود.

به گفته کارشناسان در ایران، برای بسیاری از افراد و خانوارها، گردشگری و فعالیت های مربوط به آن جز در موارد معدودی، صرفاً در طول روز قابل انجام است و به همین سبب، ساعات شبانگاهی بدون انجام فعالیت خاصی بلااستفاده می باشد.
نکته مهم این که بسیاری از فضاهای جاذب گردشگری در غرب مازندران قابلیت استفاده در ساعات شبانه را دارند و حتی تفاوت قابل ملاحظه ای سیما و منظر شبانه بسیاری از فضاها نسبت به روز، خود به ایجاد جاذبه جدیدی منجر می شود و می تواند برای گردشگران قابل توجه باشد.

 

پویایی اقتصاد هر منطقه ای را به دنبال دارد

پویایی اقتصاد شهری از طریق افزایش درآمد و ایجاد فرصت های جدید شغلی برای جامعه محلی از پیامدهای مهم گردشگری شبانه است که در مناطق مختلف کشور می توان از این امکان بهره گرفت.
آنان تقویت تجارت محلی و بهبود ساختار اقتصاد منطقه ای، فراهم کردن زمینه فعالیت های مضاعف برای جامعه میزبان، کاهش جرایم و فرصت سازی جهت ترویج مباحث دینی و مذهبی از آثار فعالیت های گردشگری شبانه برشمردند.
استان مازندران دارای ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شناسایی شده تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد حدود ۶۰۰ بنای تاریخی و فرهنگی ثبت ملی شده و می توان با نورپردازی های حرفه ای در شب از مسافران و گردشگران بویژه در ماه مبارک رمضان میزبانی کرد.
نورپردازی های زیبا، چشم اندازهای شبانه زیبا از آسمان و طبیعت، فعالیت شبانه سیستم حمل و نقل شهری و شهربازی ها، باشگاه های ورزشی، مراکز خرید، موزه ها، سینماها و سالن های نمایش در شهرستان های غرب مازندران می تواند در جذب گردشگران و رونق اقتصاد شب تاثیرگذار باشد.
مهم تر این که در ماه مبارک رمضان نیز باز بودن درب مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه از افطار تا سحر بر روی عاشقان اهل بیت (ع) می تواند تلفیقی از گردشگری شبانه و مذهبی را ایجاد کرد.
در ایام ماه مبارک رمضان آژانس های مسافرتی نیز می توانند برای رونق بخشیدن به کسب کار خود اقدام به برپایی تورهای شبانه درون شهری و برون شهری نمایند و علاقه مندان را به دیدن مکان های تاریخی، مذهبی دعوت کنند این مهم نیازمند برنامه ریزی نقشه راه گردشگری شبانه است.
در استان مازندران یک هزار و ۲۲۲ امامزاده واحب التعظیم وجود دارد بنابراین باید از این ظرفیت عظیم در جهت رونق بخشیدن به گردشگری مذهبی و به تبع آن رونق اقتصاد شب در ماه مبارک رمضان استفاده کرد.

مجتبی محمدی تنکابنی کارشناس ارشد رشته میراث فرهنگی در غرب مازندران با اشاره به این که رمضان ماه مهمانی خدا و بسیار ارزشمند است و گفت : مسوولان امر در غرب مازندران باید طوری برنامه ریزی کنند تا در ایام مبارک رمضان نیز جنگ شبانه در این مناطق اجرا شود.

محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : گردشگری شبانه نیاز ضروری بوده و در حوزه فرهنگ و هنر نیز برنامه های متنوع و متفاوت با حفظ شان ماه مبارک رمضان برای این شهرستان تدارک دیده شود.

 

وی خاطرنشان کرد: تقارن ۲ عید بهار طبیعت و عبادت فرصت خوبی است تا متفاوت ترین نوع رویکرد را نسبت به حوزه فرهنگ و هنر و حتی حوزه گردشگری فرهنگی در استان مازندران داشته باشیم.

وی برنامه ریزی اصولی را لازمه تحقق گردشگری شبانه در استان و شهرستان های غرب مازندران دانست و گفت : باید کمک شود تا حوزه باورمندی مردم تقویت شود و بهترین شیوه ای که می شود برای این مهم برنامه ریزی کرد حوزه فرهنگی و هنری و رسانه است.

به طور معمول و بر اساس روال گذشته، در ماه مبارک رمضان واحدهای عرضه کننده غذا از بعد از سحر تا یک ساعت قبل از اذان مغرب اجازه فعالیت ندارند و سینماها نیز از افطار تا سحر می‌توانند فعال باشند و دیگر واحدهای صنفی در هر منطقه کشور اگر قصد فعالیت تا سحر را دارند باید مجوز لازم را از پلیس اماکن منطقه خود اخذ کنند.
در همین ماه مبارک نیز بسیاری از مسافران و گردشگران کشورهای اسلامی به ایران سفر می کنند و این موضوع به گفته کارشناسان گردشگری می تواند در رونق بخشی مضاعف اقتصاد شب تاثیرگذار باشد و لازم است تا دستگاه های مربوطه با برنامه ریزی مناسب نسبت به جذب حداکثری آنها اقدام نماید.

صاحبنظران امر معتقدند خرید از مراکز تجاری غرب مازندران در شب ها این فرصت را برای گردشگران به وجود می آورد که بتوانند خریدهای قابل توجه داشته باشند و در این بخش نیز دارای فرصت جدید بشود.

به گفته مسوولان حوزه گردشگری اگر بتوان گردشگری شبانه از اماکن تاریخی و فرهنگی غرب مازندران را در طول سال برقرار کرد به طور، قطع با استقبال مخاطبان روبه‌رو خواهد شد.
آنان شب های غرب مازندران را به عنوان فرصت نوظهور در اقتصاد گردشگری می دانند و می گویند مراکز زیارتی در شب ها هم حس و حال خوبی داردو این موضوع از فرصت های خوبی برای ماندگاری گردشگران در این منطقه است که تحقق آن به برنامه ریزی اصولی نیاز دارد.

برآیندها مبین این است که در شهرهای ایران گردشگری شبانه معنای چندانی ندارد و بسیاری از اماکن ‌تفریحی و فرهنگی در روزها باز و شب‌ها تعطیل‌اند. این درحالی است که توسعه گردشگری‌شبانه کمک بسیار بزرگی به افزایش درآمدهای گردشگری کشور می‌کند و ردپای آن را صرفا نباید در میان گردشگران خارجی دید، زیرا بسیاری از شهروندان و گردشگران داخلی نیز علاقه‌مند حضور شبانه در هر شهرستانی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی استان مازندران از پیش بینی حضور و اقامت ۴۰ میلیون نفر شب مسافران در نوروز پیش رو در این استان خبرداد.

حسین ایزدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی میزان مسافران به مازندران ۴۰ میلیون نفرشب اقامت که حدود ۱۶ میلیون نفر مسافر به مازندران بیایند.

وی ادامه داد:‌ غالب مقصد مسافران به مازندران مناطق غرب این استان است که این موضوع ناشی از فضای دل انگیز طبیعی جنگل و سواحل دریا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی استان مازندران از اتخاذ تمهیدات لازم برای خدماتدهی به مسافران نوروزی در استان اشاره و تصریح کرد: با امکانات فراهم شده خللی در ارائه خدمات اسکان، اقامت و یا دیگر بسترهای خدمات رفاهی مسافران بوجود نخواهد آمد.

وی گفت‌:‌از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۹۰ میلیون نفر شب اقامت در مازندران ثبت شده است که نشان دهنده حجم زیاد ورود مسافران به این استان گردشگرپذیرکشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *