ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳
گردشری معلولین

میز ملی گردشگری دسترس‌پذیر در معاونت گردشگری آغاز به کار کرد

معلولان و سالمندان به عنوان قشر مهمی از جامعه باید توجه ویژه ای به مشکلات و چالش های آن ها در محیط اجتماع شود. در این راستا در حوزه گردشگری جلسه ای برای رسیدگی به مشکلات این قشر در محل معاونت گردشگری برگزار شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نخستین جلسه هم‌اندیشی کمیته گردشگری سالمندان و معلولان که با حضور بخش خصوصی، فعالان گردشگری و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در محل معاونت گردشگری برگزار شد؛ گفت:”در دفتر توسعه گردشگری داخلی معاونت، محصولات تخصصی گردشگری از جمله موضوع سالمندان و معلولان در قالب میزهای تخصصی تقسیم‌بندی و با راه‌‎‌اندازی کمیته‌های مربوطه ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی به کار گرفته شده است”.
سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی افزود : دسترس‌پذیر کردن و تامین زیرساخت‌های لازم در تاسیسات گردشگری و احیای حق سفر و گردشگری برای این قشر جامعه، از اهداف این کمیته است.
وی گفت : چنانچه با آگاهی‌بخشی فضای جامعه، اعم از بخش دولتی و خصوصی برای تامین ملزومات و نیاز سالمندان و معلولان اقدام و این جریان سبب مطالبه‌گری جامعه هدف و بخش‌های تاثیرگذار مرتبط شود؛ می‌توان بر بستری مستعد اقداماتی ماندگار را به ثبت رساند.
فاطمی تصریح کرد:کمیته گردشگری سالمندان و معلولان می‌تواند بر مبنای شبکه‌ای هدفمند، با پرداختن به زوایای مختلف این حوزه اعم از تعریف ضوابط، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، قانون، تعریف شاخص‌های اقتصادی، ایجاد زمینه‌های حمایتی و تسهیل‌گری برای ریل‌گذاری سریع و امکان سفر برای این قشر مهم جامعه، موثر عمل کند.
مدیر‌کل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین برپایی جشنواره‌ها، رویدادها و مناسبت‌های مختلف با حضور سالمندان و معلولان را در کنار انعکاس حمایت‌ها و نیز آگاهی‌بخشی و آموزش ضوابط به این قشر را بخشی از اقدامات برای فضاسازی و جو عمومی جامعه و مناسب‌سازی زیرساخت‌های گردشگری عنوان کرد.
فاطمی گفت : تدوین سند همکاری توسعه گردشگری سالمندان و معلولان از اهداف دیگر است تا منطبق با آن تمامی تاسیسات گردشگری، راهنمایان، نهادهای فرابخشی مرتبط و بخش خصوصی در قالب نقشه راهی هماهنگ فعالیت کنند.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به اقدام موفق استان یزد برای مناسب‌سازی تاسیسات گردشگری، مراکز فرهنگی و موزه‌های استان برای میزبانی از گردشگران سالمند و معلول، گفت: یزد علیرغم وجود پله‌های متعدد در ساختار شهری موفق شده است کارهای اساسی با همکاری و تعامل مستمر نهادهای بخش خصوصی و دولتی انجام دهد که این دستاورد در کلان‌شهرهایی مانند تهران به مراتب اسانتر خواهد بود.
فاطمی در ادامه با تاکید بر اینکه سالمند و معلول جامعه ما حق سفر دارند، تاکید کرد: باید از تجربیات اقدامات اجرایی پیشین نهایت استفاده و با واگذاری کامل کمیته گردشگری سالمندان و معلولان به بخش خصوصی امکان مشارکت و همکاری دو بخش دولتی و خصوصی در شکلی گسترده فراهم شود.
وی تاکید کرد: همچنین سایر بخش‌های معاونت گردشگری از جمله دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌ها و مناطق نمونه گردشگری و نیز ادارات کل موزه‌ها در کنار تشکل‌های تخصصی گردشگری در این کارگروه، مشارکتی فعال خواهند داشت.
فعالین بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در این نشست در خصوص استفاده از فضای مجازی و نرم‌افزارها ویژه معلولین، بازبینی قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه، آموزش صنایع‌دستی به سالمندان و معلولان، راه‌اندازی پاراتورها، فراهم کردن وسایل حمل و نقل تخصصی ویژه این قشر گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید:

غواصی برای مسافران معلولان در تایلند امکان پذیر می شود

گردشگری ایران دچار خودتحریمی شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *