ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال هتل های ایرانی

هتل های ایرانی دلار و یورو دریافت می کنند

هتل های داخل کشور جهت افزایش درآمدهای ارزی ، دریافت هزینه هتل به صورت دلار یا یورو را آغاز کرده اند که به نطر می رسد این راه با وجود اینکه درآمدهای ارزی را افزایش می دهد اما باعث کاهش ورود گردشگران خارجی به کشور می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ مدل درآمدزایی ارزی در هتل‌های ایران در حال انجام است و گردشگران خارجی که به هتل‌های ایران می‌روند، هزینه اقامت را به دلار و یورو آن‌هم با قیمتی کمتر از هتل‌های ۴ یا ۵ ستاره در دیگر نقاط جهان به هتلدار‌های ایرانی پرداخت می‌کنند.

در برخی از کشور‌های جهان که در آن نرخ هزینه‌های خدمات خوراک و گردشگری و اقامت برای گردشگران خارجی با نرخ خدمات و خوراک و هزینه‌های زندگی برای ساکنان آن متفاوت است.

دلیل طراحی ۲ مدل مالی برای سفر و زندگی در این کشور‌ها بهره‌مندی بیشتر آن کشور از درآمد‌های ارزی گردشگران خارجی است که ناچارند هزینه‌هایی به‌مراتب بیشتر از هزینه‌های زندگی در کشور مقصد برای دریافت خدمات پرداخت کنند. حالا هتلدار‌های ایرانی در برخی شهر‌های کشور و آن‌هم در هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در اقدامی خودجوش اقدام به ارائه خدمات اقامتی به گردشگران خارجی به دلار و یورو کرده‌اند؛ اقدامی که پیش‌تر با مخالفت متولیان صنعت گردشگری کشور و حتی فعالان گردشگری در دفاتر خدمات مسافرتی مواجه شده بود و حالا در حال انجام است.

دریافت هزینه اقامت در هتل‌های ۴ و ۵ ستاره آن‌هم با مبلغی کمتر از آنچه در هتل‌های جهان رایج است، اتفاقی است که در ماه‌های اخیر در هتل‌های ایران افتاده و منجر به اعتراض شرکت‌های خدمات مسافرتی به این رفتار خودجوش برخی هتل‌ها شده است.

در مقابل هتلدار‌ها براساس آنچه ایرنا منتشر کرده است، می‌گویند: گردشگران خارجی به‌خوبی با نرخ اقامت در هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در سطح جهان آشنا هستند و به همین دلیل نباید هزینه‌ای اندک برای اقامت در ایران داشته باشند، بنابراین رفتار برخی هتل‌ها در دریافت دلار و یورو برای اقامت گردشگران خارجی با اختلاف قیمت اندک از نرخ اقامت در هتل‌های سطح جهان اقدامی درست و قابل توجیه است.

دریافت هزینه اقامت در هتل‌های ۴ و ۵ ستاره آن‌هم با مبلغی کمتر از آنچه در هتل‌های جهان رایج است، اتفاقی است که در ماه‌های اخیر در هتل‌های ایران افتاده و منجر به اعتراض شرکت‌های خدمات مسافرتی به این رفتار خودجوش برخی هتل‌ها شده است. فعالان گردشگری معتقدند ارائه خدمات در هتل‌های ایران به دلار و یورو و تفاوت زیاد هزینه اقامت خارجی‌ها با ایرانی‌ها در هتل‌های ۴ و ۵ ستاره کشور نه‌تن‌ها نرخ پکیج‌های سفر به ایران را افزایش می‌دهد بلکه ممکن است به انصراف گردشگران خارجی برای سفر به ایران منجر شود.

در مقابل هتلدار‌ها براساس آنچه ایرنا منتشر کرده است، می‌گویند: گردشگران خارجی به‌خوبی با نرخ اقامت در هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در سطح جهان آشنا هستند و به همین دلیل نباید هزینه‌ای اندک برای اقامت در ایران داشته باشند، بنابراین رفتار برخی هتل‌ها در دریافت دلار و یورو برای اقامت گردشگران خارجی با اختلاف قیمت اندک از نرخ اقامت در هتل‌های سطح جهان اقدامی درست و قابل توجیه است.

موضوع دو‌نرخی‌شدن هتل‌های ایران و دریافت دلار و یورو از مسافران خارجی هتل‌ها نزدیک به یک دهه است که از سوی جامعه هتلداران ایران مطرح است و جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران بار‌ها این درخواست را به معاونت گردشگری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارائه کرده است. اما پاسخ به این درخواست تا همین امروز به‌صورت رسمی منتشر نشده است.

این در حالی است که برخی هتل‌های ۴ و ۵ ستاره ایران اقدام به دریافت دلار و یورو آن‌هم متناسب با خدمات هتل‌های ۴ و ۵ ستاره موجود در سطح جهان کرده‌اند و حالا روح‌الله یوسفی، فعال صنعت گردشگری و مدیر یک شرکت خدمات مسافرتی به ایرنا گفته است: هزینه هتل‌ها و مراکز اقامتی در ایران بر مبنای قیمت‌های جهانی نیست که هتلداران ایرانی بخواهند هزینه اقامت گردشگر خارجی را جهانی حساب کنند. چون همین حالا هم که قیمت آب، برق، گاز، نیروی انسانی و موادغذایی افزایش داشته و تورم نیز وجود دارد، هزینه‌ها به نرخ جهانی نیست؛ بنابراین نباید خرید و هزینه به نرخ داخلی، اما فروش کالا وخدمات توسط هتلدار‌ها به نرخ جهانی باشد.

به گفته این فعال گردشگری، افرادی که دو‌نرخی‌بودن هتل‌ها و اقامتگاه‌ها برای گردشگران داخلی و خارجی را اجرا می‌کنند، معتقدند که قدرت خرید برای گردشگر خارجی باید با نرخ‌های آزاد جهانی محاسبه شود، زیرا آن‌ها همانطور که در شهر‌های تهران، شیراز، اصفهان و تبریز و کاشان از هتل استفاده می‌کنند، در شهر‌های بزرگ جهان مانند لندن، پاریس، رم و نیویورک هم به هتل می‌روند و دلیلی وجود ندارد در آن شهر‌ها نرخ‌های آزاد را پرداخت کنند، اما در ایران به‌دلیل پایین‌بودن ارزش ریال با یک‌پنجم یا نصف قیمت هزینه اقامت بدهند.

روح‌الله یوسفی می‌گوید: بالا‌بردن نرخ اقامتگاه برای گردشگران خارجی صرفا به نفع هتلداران و صاحبان اقامتگاه‌ها‌ست که فقط به کسب درآمد‌های دلاری و یورویی فکر می‌کنند. این اقدام درست مانند این است که در میدان نقش‌جهان فروشنده‌ای صنایع‌دستی را به قیمت جهانی بفروشد یا تاکسی بین فرودگاه تا هتل نرخ کرایه را به قیمت جهانی و با دلار بگیرد؛ بنابراین این روش براساس معیار‌های جهانی اشتباه است، زیرا گردشگر مسئول تورم و پایین‌بودن قدرت خرید در کشور مقصد نیست.

این فعال گردشگری می‌گوید: مبالغی که گردشگر خارجی برای کالا یا خدمات می‌پردازد باید با مبالغی که سایر شهروندان کشور مقصد پرداخت می‌کنند یکسان باشد، در بیشتر کشور‌های جهان اختلاف در پرداخت میان گردشگر خارجی و شهروند مرسوم نیست، البته در برخی کشور‌ها که اقتصادی شبیه ایران دارند و دارای تورم‌های بالا هستند، از این روش‌ها برای پرکردن هزینه‌های خود استفاده می‌کنند که کاری نادرست و در اصطلاح جهانی راهزنی از گردشگر خارجی است.

یوسفی تأکید کرد: زیرساخت‌های گردشگری ایران وضعیت مناسبی ندارد. پرواز به ایران محدود و بر مبنای تقاضا تعداد هتل در ایران بسیار کم است. همین محدودیت‌ها نیز حق انتخاب گردشگر را سخت می‌کند و هتلدار هم دست بالا را می‌گیرد و قیمت عرضه خدمات را افزایش می‌دهد. نتیجه آن می‌شود که در فصل سفر معمولا ظرفیت هتل‌ها تکمیل می‌شود و همین موضوع باعث افزایش هزینه تور می‌شود و به‌راحتی گردشگر خارجی مقصد دیگری را برای سفر انتخاب می‌کند.

به‌گفته این فعال گردشگری، قیمت یک اتاق در هتل‌های ۵ستاره در شهری مانند پاریس از شبی ۵۰۰یورو شروع می‌شود که حدود ۱۵میلیون تومان برای هر شب است و قطعا هتل‌های ۵ستاره در ایران نمی‌توانند چنین قیمت‌هایی را از گردشگر خارجی دریافت کنند. اما تلاش می‌کنند ۵۰درصد این قیمت را از گردشگر خارجی بگیرند.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت هتل ها در مشهد طبیعی است!

هتل های متخلف جریمه می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *