ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳
وبا در لبنان

هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع مرگبار وبا در لبنان

سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع مرگبار وبا در لبنان هشدار داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، سازمان جهانی بهداشت در حالی روز دوشنبه نسبت به روند پر سرعت شیوع مرگبار وبا در لبنان هشدار داد که سوریه، کشور همسایه لبنان نیز چندی است مبارزه برای کنترل این بیماری و جلوگیری از شیوع آن را آغاز کرده است.

بیماری وبا برای نخستین بار طی چند دهه گذشته، اوایل ماه جاری در لبنان شایع شد؛ این در حالیست که به اعتقاد کارشناسان سه سال بحران بی‌سابقه اقتصادی، نظام بهداشتی این کشور را به شدت تضعیف کرده و زیرساخت‌های حیاتی را آن را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

در بیانیه سازمان جهانی بهداشت نسبت به «شیوع مرگبار وبا در لبنان، کشوری که موارد ابتلا به این بیماری هم اکنون در آن رو به افزایش است»، هشدار داده شده است.

عبدالناصر ابوبکر، نماینده سازمان جهانی بهداشت در لبنان در این خصوص می‌گوید: «وضعیت لبنان شکننده است زیرا این کشور در حال حاضر با بحران‌های دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کند که وخامت شرایط سیاسی و اقتصادی آنرا تشدید کرده است.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، از روز پنجم اکتبر تا کنون بیش از ۱۴۰۰ مورد مشکوکِ ابتلا به بیماری وبا در سراسر لبنان گزارش شده که ۳۸۱ مورد از آن مورد تایید قرار گرفته و ۱۷ مورد نیز منجر به مرگ شده است.

شیوع بیماری در ابتدا به مناطق فقیر و کم بضاعت شمال لبنان محدود بود اما به سرعت گسترش یافت و هم‌اکنون مواردی تایید شده از ابتلا به این بیماری در سراسر کشور گزارش شده است.

این وضعیت سازمان جهانی بهداشت را بر آن داشته است تا به لبنان در تهیه ۶۰۰ هزار دوز واکسن مقابله با بیماری وبا کمک کند.

مسئولان سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرده‌اند که تلاش ها برای به دست آوردن دوزهای بیشتر «با توجه به گسترش سریع همه گیری» در حال انجام است.

سوریه، کشور همسایه لبنان نیز در پی بیش از یک دهه جنگ داخلی که طی آن به حدود دو سوم تصفیه خانه‌های آب، نیمی از ایستگاه‌های پمپاژ و یک سوم ذخایر یا برج‌های آبِ این کشور آسیب‌‌های جدی وارد آمد، ماه سپتامبر گذشته تحت تأثیر یک اپیدمی وبا قرار گرفت.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه خود یادآور شده است که سویه وبا شناسایی شده در لبنان با آنچه هم‌اکنون در سوریه شایع است شباهت دارد.

بیشترین موارد ابتلا به وبا در لبنان به گفته مقامات رسمی این کشور در میان پناهجویان سوری گزارش و ثبت شده است. این در حالیست که حدود ۲ میلیون سوری هم‌اکنون به لبنان پناه آورده و اغلب در شرایط نامناسبی زندگی می کنند.

نبود سیستم بهداشتی فاضلاب یا آب آشامیدنی زمینه شیوع وبا را فراهم می‌کند؛ این بیماری اغلب به سرعت از طریق غذا یا آب آلوده منتقل و باعث اسهال و استفراغ می شود.

به گفته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، بیماری وبا به راحتی قابل درمان است، اما در صورت بی توجهی به درمان می تواند در عرض چند ساعت سبب مرگ بیمار شود.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با شهرهای توریستی مهم لبنان

آغاز تلاش ها برای رونق گردشگری در لبنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *