ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
موزه همدان

وجود آثار مولاژ در موزه همدان تکذیب شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان صحبت های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر وجود ملاژ به جای آثار تاریخی اصل در موزه همدان را تکذیب کرده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ اواخر هفته گذشته رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از کشف ۱۳ قطعه عتیقه مربوط به دوره ایلامیان قبل از فروش خبر داد و گفت: در این رابطه یک متهم شناسایی و دستگیر شده است.

این خبر از آنجا که به سرقت سال گذشته از موزه همدان ارتباط داشت، مورد توجه قرار گرفت. سرهنگ جلیل موقوفه‌ای در تشریح جزئیات خبر فوق بیان داشت: در پی دستگیری متهمی توسط تیمی از ماموران کلانتری ۱۱۹ مهرآباد و کشف ۱۳ قطعه عتیقه از آثار تاریخی موزه استان همدان، ماموران این پلیس تحقیقات خود را از متهم آغاز و متهم در حضور خبرنگاران به جرم خود اعتراف کرد.

به گفته او، متهم ۵۰ساله در جواب این سوال که به چه علت و از کجا این آثار تاریخی را سرقت کرده، اعتراف کرد که مدتی در موزه شهر همدان مشغول کار و کارمند موزه بوده و خدماتی را اعم از خرید و کرایه لوازم به این موزه ارائه کرده است و موزه موصوف مبلغ حدود ۳۰۰ میلیون تومان به وی بدهکار بوده که مسئولان این موزه توجهی به تقاضای وی نداشته و از پرداخت این مبلغ خودداری می‌کردند که نهایتاً مدتی پیش تصمیم به سرقت از این موزه گرفته و به ناچار سرقت کرده است.

سرهنگ موقوفه‌ای با اشاره به اینکه متهم صراحتاً اعتراف کرده که اشیای عتیقه را از موزه استان همدان سرقت کرده است، تصریح کرد: در بررسی به عمل آمده در سوابق متهم یک فقره پرونده قضائی به جرم سرقت از موزه وجود دارد و متهم به قصد فروش اشیاء عتیقه به شهر تهران سفر کرده بود که توسط ماموران کلانتری مهرآباد دستگیر شده است.

کارشناسان؛ آثار تاریخی کشف شده را مرتبط با دوره ایلامیان اعلام کردند و در این خصوص پرونده قضائی تشکیل و متهم مرجع قضائی معرفی شد.

البته صحبت‌های دیگری نیز درخصوص وجود مولاژ این آثار در موزه همدان و اصل بودن آنچه در اختیار سارق قرار داشت، مطرح شد. در نهایت علی مالمیر (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان) در خصوص اصل یا تقلبی بودن آثاری که هم‌اکنون در موزه همدان نگهداری می‌شوند به ایلنا گفت: نگهداری آثار مولاژ در موزه همدان را تکذیب می‌کنم. برای آنکه پرونده مراحل خود را طی نماید و ابعاد موضوع، همکاران احتمالی، فعالیت‌های غیر قانونی احتمالی دیگر روشن شود، باید ملاحظاتی را در نظر گرفت.

او ادامه داد: متاسفانه در اظهارنظری کاملا غیرکارشناسی و غیرحرفه‌ای ازسوی یکی از همکاران یکی از کلانتری‌ها بر مبنای سخنان فردی معلوم الحال و دارای بیماری اعتیاد و بدون بررسی و رجوع به پرونده، اظهارات غیردقیق و نادرستی را در فضای مجازی منتشر نموده است که علیرغم زحمات شبانه‌روزی و طاقت‌فرسای همکاران یگان حفاظت و امنای اموال، سبب تخریب ایشان شده است که طبیعتاً حق پیگیری موضوع برای این عزیزان محفوظ و در دست اقدام است.

مالمیر، موضوع‌ عدم پرداخت حقوق را تکذیب کرد و گفت: اساسا حقوق کارکنان اعم از رسمی و قراردادی به صورت دقیق توسط خزانه (امور اقتصادی و دارایی) پرداخت می‌شود. لذا نیاز است صبوری کرد تا پرونده مربوطه سیر طبیعی خود را طی نموده و سپس اظهارنظر شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان درخصوص آثار توقیفی تهران که اصل هستند یا بدل و مربوط به چه دورانی هست باید کارشناسی صورت گیرد و سپس اظهارنظر کرد.

بیشتر بخوانید:

دستگیری متهم سرقت از موزه همدان

وضعیت پرونده طرح منظر تاریخی هگمتانه تا همدان چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *