د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

ورود خودروی گردشگران خارجی به صحن مسجد جامع یزد خشم فعالان میراث فرهنگی را برانگیخت

چندی پیش ویدئویی مبنی بر ورود یک خودروی مسافرتی، متعلق به گردشگران خارجی در مسجد جامع یزد در شبکه های اجتماعی منتشر شد که خشم فعالان میراث فرهنگی و گردشگری کشور را برانگیخت.

به گزارش توریسم اینترنشنال، این خودرو از نوع کمپر پس از ورود به خیابان مسجد جامع در روبروی این مسجد تاریخی با برخورد لاستیک آن با نیمکت مستقر در این محوطه، پنچر و از توقف باز ماند اما راننده این خودرو حتی پس از ترکیدن لاستیک باز هم به حرکت خود ادامه می دهد که این امر موجب شگفتی و تعجب کابران فضای مجازی می شود.

نکته اینکه ورود هر نوع خودرو به خیابان مسجد جامع یزد ممنوع است و اینکه این خودرو سنگین چگونه توانسته خیابان کم عرض مسجد جامع را طی کرده و به روبروی این مسجد تاریخی برسد سوالیست که هنوز پاسخی به آن داده نشده است!

رییس پلیس راهور استان یزد، ورود هر نوع خودرو به خیابان مسجد جامع را ممنوع اعلام کرد و گفت: تابلوی ورود ممنوع در ابتدای این خیابان نصب شده است.

سرهنگ مهدی زارع گفت: راههای فرعی، محل عبور کامیون نیست و حضور این خودرو در خیابان مسجد جامع کار خطرناکی بوده است.

وی با بیان اینکه ورود برخی خودروها در ساعاتی از روز به این محل آزاد است و ما نمی دانیم این خودرو خارجی در چه ساعتی وارد شده، تصریح کرد: خودرو مورد اشاره حق ورود نداشته، آن را شناسایی کردیم و حتما اعمال قانون می کنیم .

شهردار منطقه بافت تاریخی یزد هم با اشاره به انتشار فیلم مورد اشاره در شبکه اجتماعی استان گفت: این فیلم مربوطه به ۲ هفته گذشته است و جدید نیست.

“علیرضا نقوی” افزود: یک گردشگر خارجی با خودروی کمپر خود به خیابان مسجد جامع یزد با توجه ممنوعیت تردد خودرو در آن وارد شده و هنگام دور زدن جلوی ورودی مسجد، به‌دلیل برخورد با یکی از صندلی‌های مبلمان شهری، علاوه بر اینکه به خودروی خود خسارت وارد می‌کند، منجر به خرابی صندلی هم می‌شود.

وی اظهار کرد: یک روز بعد از این اتفاق، در بازدیدی که از بافت تاریخی و مسجد جامع داشتیم متوجه خرابی صندلی در جلوی مسجد جامع شدیم که نسبت به تعویض صندلی اقدام شد که بعدا متوجه شدیم به علت ورود این خودرو اتفاق افتاده است.

نقوی اضافه کرد: هر صندلی حداقل ۴ تا ۵ میلیون تومان برای شهرداری هزینه دارد و از سوی دیگر از طرف کوچه‌های پشت مسجد جامع هم نه‌تنها چنین خودرویی نمی‌تواند حرکت داشته باشد، بلکه خودروهای شخصی هم به‌سختی می‌توانند عبور کنند.

وی گفت: در ابتدای خیابان مسجد علامت ورود ممنوع و دوربین نصب شده و اینکه این گردشگر چرا قوانین را رعایت نکرده است جای سوال است و یک تخلف رانندگی است که راهنمایی رانندگی باید ورود کند.

شهردار منطقه بافت تاریخی یزد تصریح کرد: باید گردشگران خارجی و به‌ویژه آن دسته که با خودرو و کمپر به مسافرت می‌پردازند نسبت به قوانین کشور و لزوم رعایت آن توجیه شوند تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

مسجد جامع یزد با ۹۰۰ سال قدمت از زیباترین مساجد کشور و بلندترین مناره جهان متعلق به این مسجد است؛ بنای اولیه آن متعلق به علاءالدوله کالنجار آل‌بویه است ؛پایه‌های اصلی مسجد را ساسانیان و بنای فعلی آن به لحاظ معماری متعلق به دوره آذری،گنبدخانه در دوره ایلخانی و سر در رفیع آن در دوره تیموری بناشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *