پ٫ اردیبهشت ۲۰ام, ۱۴۰۳

پارک جنگلی چیتگر، محل تفریح یا چرای دام؟!

انتشار ویدیوی چرای دام در پارک جنگلی چیتگر طی چند روز گذشته سبب واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،در دو روز گذشته چرای دام در بوستان جنگلی چیتگر به موضوعی قابل بحث در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده؛ به‌طوری که نگرانی دوستداران طبیعت و محیط زیست را به‌همراه داشته است. بوستان جنگلی چیتگر که در منطقه ۲۲ و در غرب پایتخت، در مسیر آزادراه کرج قرار دارد، سالیان درازی است که محلی برای گذران اوقات فراغت مردم به شمار می‌رود؛ اما این روزها در گذر از آن با صحنه‌هایی از چرای گوسفندان روبه‌رو می‌شویم که در کنار ایجاد جلوه‌ای زشت و زننده، دغدغه‌ای برای فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت و گردشگری از نظر تخریب پوشش گیاهی این پارک به وجود آورده است.

چرای دام، راهی برای حذف علف‌های هرز

فرید براتچی، رئیس فضای سبز شهرداری منطقه ۲۲ در این خصوص گفت:بخش قابل‌توجهی از زیراشکوب سوزنی برگ درختان می‌تواند با چرای کنترل‌شده دام‌ها به حذف علف‌های هرز این پارک جنگلی کمک کند.

وی ادامه داد:از آن جایی که رشد این علف‌های هرز باعث ضعف درختان می‌شود، شهرداری‌های مناطق علاوه بر اینکه با استفاده از ادوات و نیروهای انسانی اقدام به حذف این علف‌ها می‌کنند، سعی کردند تا برای جلوگیری از رشد بی‌رویه این علف‌ها و حل این معضل از حضور مرتع‌داران و گله‌دارانی که دارای مجوز رسمی هستند تا پایان اردیبهشت استفاده کنند.

ابوالفضل لولایی، مسئول فنی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهر تهران هم معتقد است:در پارک‌های جنگلی چیتگر، کوهسار، سرخه حصار و لویزان، صدور مجوز تعلیف دام سبک صرفا برای چرای زیراشکوب عرصه‌های پارک جنگلی صورت گرفته است و این موضوع در یک بازه زمانی مشخص و کاملا به‌صورت قانونی اتفاق افتاده است.

پارک چیتگر

از جنبه تخریبی «چرا» در پارک‌های جنگلی نباید غافل شد

اما در این میان، محرابیان، فعال محیط زیست، چرای دام در پارک جنگلی چیتگر را نیازمند بررسی‌های دقیق و اصولی دانست و با اشاره به این موضوع گفت:چرای دام در مراتع و جنگل‌های حاشیه و بیرونی شهرها یک روند طبیعی است؛ اما اینکه در اراضی شهری و پارک‌های جنگلی چنین چیزی اتفاق افتاده است را باید با یک کار کارشناسی دقیق بررسی کنیم که آیا برای پوشش‌های گیاهی آن‌ها منفعتی دارد یا خیر.

وی ادامه داد:رشد خیلی از گونه‌های گیاهی هرز در پارک‌های جنگلی در درازمدت سبب تعادل با گونه‌های طبیعی آن محیط می‌شود و همچنین به زیبایی فضای سبز کمک می‌کند؛ اما در خیلی از زمان‌ها هم جنبه تخریبی آن را نباید نادیده گرفت و باید هرچه سریع‌تر نسبت به مهار و از بین بردن آن‌ها تلاش جدی‌تری کرد.

حتی اگر حضور گله گوسفندان در حاشیه پارک جنگلی چیتگر با هدف حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از آسیب زدن به گونه‌های گیاهی باشد، آنچه در این خصوص بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند، جلوه و نمای زننده‌ی ناشی از آن است که در دراز مدت سبب بروز نارضایتی و آزردگی خاطر مردم خواهد شد.

به واقع مردمی که انتخاب آن‌ها در روزهای پایانی هفته و تعطیلات، مکان‌هایی از جمله پارک‌های جنگلی است و به‌دنبال لحظاتی برای گذران آسایش و دیدن منظره‌های طبیعی هستند، دیدن این صحنه‌های نامتناسب با زندگی شهری می‌تواند آزردگی خاطر آن‌ها را به‌همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

واکنش ها به ممنوعیت ورود افغان ها به مجموعه”باملند”تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *