ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

پیش فروش بلیط قطار برای سفر در عید فطر آغاز شد

پیش فروش بلیط قطار برای سفر در ایام عید فطر آغاز شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر) درخصوص برنامه‌ریزی برای تعطیلات عید فطر گفت: هرچند تاکنون سابقه نداشت که برای ایامی به غیر از نوروز چنین حجمی از فعالیت‌ها و تمرکز اعضای ستاد درخصوص سایر تعطیلات در طول سال متمرکز شود اما اکنون با تشدید نظارت‌ها و مدیریت سفر بر اساس اعلام هواشناسی تدارک دیده‌ایم. هرچند در فصل بهار هستیم و اطلاع‌رسانی درخصوص توزیع سفر را باید منوط به اطلاعات آنی هواشناسی کنیم.

او ادامه داد: پیش فروش بلیت قطار برای تعطیلات عید فطر آغاز شده و تمام ظرفیت‌های اقامتی و حمل و نقل به مانند نوروز در خدمت فعالیت‌های ستاد هماهنگی سفر قرار دارد. البته درحال حاضر ظرفیت اقامت‌های مجاز در حدود ۵۲۰ هزار نفر در هر شب است و ظرفیت اقامتگاه‌های اضطراری نیز با توجه به فعال شدن مدارس و دانشگاه‌ها به مهماسراهای ادارات، کمپینگ‌های شهرداری و سالن‌های ورزشی محدود شده است.

فاطمی درخصوص پیش‌بینی‌هایی که برای انجام سفرهای عید فطر انجام شده و اینکه آیا ممکن است شاهد همان سونامی باشیم که در تعطیلات نوروز اتفاق افتاد، گفت: قطعا تفاوت‌هایی خواهد داشت چراکه در نوروز تمام پهنه کشور درگیر سفرهای نوروزی شد و به دلیل بارندگی‌هایی که در شمال کشور داشتیم بیشترین حجم سفرها به سمت جنوب بود. اما با توجه به شرایط آب و هوایی مطبوعی که در اردیبهشت شاهد هستیم، در این دور از سفرها (سفرهای عید فطر) توزیع مکانی سفر بهتر اتفاق می‌افتد و کل کشور درگیر سفرهای عید فطر خواهد شد. ضمن آنکه تمرکز سفر در یک هفته است درحالی که در نوروز، سفرها طی سه هفته اتفاق افتاد از این رو در تعطیلات عید فطر، تجمیع سفر و رفت و آمد را بیشتر شاهد خواهیم بود و جاده‌ها بیشتر درگیر سفر خواهند شد.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به آنکه بیشترین رزروهای انجام شده برای سفرهای عید فطر در حوزه شمال کشور است، یادآور شد: علاوه بر استان‌های شمالی، استان‌های فارس و اصفهان نیز درگیر سفرهای عید فطر خواهند شد، ضمن آنکه جزایر جنوبی کشور مورد استقبال قرار گرفته‌اند البته میزان رزروها کمتر از استان‌های شمالی است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین درخصوص نواقصی که در حوزه مدیریت سفرهای نوروز شاهد بودیم و نیاز بود تا برای سفرهای عید فطر مرتفع شوند، گفت: در حوزه‌های زیرساختی به موضوعاتی از جمله سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها باید توجه بیشتری شود.

او با تاکید بر آماده‌باش استان‌ها و کمیته‌های اجرایی برای مدیریت سفرهای احتمالی عید سعید فطر اشاره کرد و افزود: این کمیته‌ها شامل کمیته خدمات حمل‌ونقل، کمیته خدمات امداد و نجات، کمیته خدمات انتظامی، امنیتی، ترافیک شهری، کمیته هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، کمیته برنامه‌ریزی آمار، کمیته اسکان و رفاه، کمیته نظارت و تنظیم بازار، کمیته ارزیابی، عملکرد و رسیدگی به شکایات، کمیته خدمات بهداشتی، سلامت و محیط زیست، کمیته اطلاع‌رسانی، تبلیغات، امور فرهنگی و فضای مجازی است. ضمن آنکه درخواستی برای اضافه شدن دستگاه‌های جدید به ستاد هماهنگی خدمات سفر احساس شد که از آن جمله می‌توان به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد که با تصویب هیات دولت یا شورای عالی میراث‌فرهنگی محقق خواهد شد. البته از جلسه بعد نمایندگانی از بخش خصوصی و تشکل‌های غیردولتی در جلسات حضور خواهند داشت.

فاطمی درخصوص تغییر احتمالی قیمت تاسیسات گردشگری و تورهای گردشگری برای تعطیلات عید فطر نیز گفت: تغییر قیمت در واحدهای اقامتی نخواهیم داشت و بر اساس نرخ‌های قبلی خدمت ارائه خواهند داد. ضمن آنکه بازرسی‌ها و نظارت‌ها در این ایام صورت می‌گیرد. ممکن است تخلف انجام شود و آن را نفی نمی‌کنیم اما این تخلف که ممکن است توسط یک واحد انجام گیرد نباید به نام تمام فعالان گردشگری نوشته شود. اگر تخلفی دیده شد حتما اعلام کنند.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش نرخ حمل و نقل، قیمت تورهای گردشگری چگونه خواهد شد و چه تغییراتی خواهد کرد، گفت: برخی از نرخ‌گذاری‌ها تابع سایر اتفاقاتی است در کشور می‌افتد. هر کجا تغییر نرخ داشته باشد، قطعا تاثیرش را بر روی قیمت تورهای گردشگری می‌گذارد. تاکنون درخواستی از سوی آژانس‌داران برای تغییر نرخ نداشتیم. هرچند مباحثی را در این خصوص مطرح کرده‌اند. حداکثر تغییر همان تغییری است که در حوزه حمل و نقل اتفاق می‌افتد و مالیات بر ارزش افزوده نیز به آن افزوده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *