د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

چرا سازمان یونسکو با ثبت دهکده “ماسوله” مخالفت کرد؟

به تازگی روابط عمومی وزارت گردشگری اعلام کرده است که سازمان یونسکو با ثبت دهکده گردشگری “ماسوله”مخالفت کرده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،مصطفی پورعلی درباره آخرین وضعیت ثبت جهانی پرونده «منظر فرهنگی ماسوله» گفت: پرونده پیشنهادی «منظر فرهنگی ماسوله» بنا بر نظر مشورتی و مصوبه شورای ملی ثبت آثار در سال ١۴٠٠ برای دبیرخانه مرکز میراث جهانی یونسکو ارسال شد. «منظر فرهنگی ماسوله» از سال ٢٠٠٧ میلادی در «فهرست در انتظار میراث جهانی یونسکو» قرار داشته و به لحاظ حفاظتی و مدیریتی از شرایط قابل قبولی برای نامزدی ثبت در فهرست میراث جهانی بهره‌مند بوده و هست.

مدیرکل پیشین ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: ارزیابی میدانی پرونده از سوی شورای جهانی بافت‌ها و بنا‌های تاریخی (ایکوموس) در تابستان ١۴٠١ توسط کارشناس اعزامی یونسکو انجام شد و بنا بر اذعان همگان، گزارش ارزیابی حائز جنبه‌های کاملاً مثبت سایت است، امری که ایکوموس جهانی نیز بر اساس آن در نظریه خود، به تأیید شرایط حفاظتی ماسوله اذعان کرده است.

او اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی ماسوله، مانند سال‌های پیش در مورد دیگر پرونده‌های جهانی، در دفتر موسوم به «دفتر تدوین پرونده‌های ثبت جهانی» تهیه شده است. دفتری که به دلیل ضرورت ساماندهی‌های ساختاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با نظر سازمان بازرسی کل کشور، در دولت جدید پس از ارسال پرونده ماسوله به یونسکو، به طور رسمی در ذیل اداره کل ثبت آثار معاونت میراث فرهنگی بازتعریف شده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *