ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

“کپوبافی” خوزستان به زودی ثبت جهانی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی خوزستان در مصاحبه ای اعلام کرد:در پی تلاش های فعالان صنایع دستس استان صنعت کپوبافی ثبت جهانی خواهد شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،با اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستی استان خوزستان، تلاش انجمن‌ها، فعالان، هنرمندان، کارشناسان و مدیران در خصوص جهانی شدن کپوی دزفول ادامه دارد و به‌زودی این تلاش‌ها نتیجه خواهد داد.

محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستی خوزستان، روز پنجشنبه با اشاره به اقدامات انجام شده برای ثبت‌ملی کپوبافی دزفول به‌عنوان یکی از ارزشمندترین دست‌ساخته‌های مردمی استان خوزستان گفت:

با تلاش‌های هنرمندان، صنعتگران، پیشکسوتان و کارشناسان فن استان خوزستان تاکنون پنج شهر عنوان شهر ملی صنایع دستی را کسب کرده که یکی از این شهرها دزفول است.

وی افزود:

اگرچه شهرستان دزفول را به‌عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی با معماری آجری می‌شناسند، اما با ثبت‌ملی یکی از شناخته‌شده‌ترین صنایع این شهر، قابلیت دیگری به شناسنامه دزفول افزوده و باعث شد افزون بر یک‌هزار و ۵۰۰ صنعتگر و هنرمند فعال در این رشته جایگاه و شأن تازه‌ای برای کار خود در نظر بگیرند و با دلگرمی بیشتری این صنعت ـ هنر را دنبال کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت:

نصب المان کپوبافی در یک بازه زمانی ۶ ماهه در بلوار شهدا، نام‌گذاری برخی از خیابان‌ها و میادین به نام “کپو”، اصلاح و راه‌اندازی کارگاه‌های متعدد کپوبافی و آموزش و اعطای تسهیلات، از جمله فعالیت‌های قابل اشاره در ادامه روند ثبت‌ملی دزفول و ایجاد شرایط تازه برای کسب نشان جهانی این هنر ارزنده بود.

ارسطوزاده با اشاره به روند فعالیت‌ها و اقداماتی که پس از دریافت نشان ثبت‌ملی تا ورود گروه ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی یونسکو در دزفول انجام شده است، گفت:

در آیینی باحضور کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی، بازارچه تخصصی صنایع دستی دزفول گشایش یافت و میزبان انواع رشته‌های هنری و ۳۸ رشته فعال صنایع دستی و آثار متنوع هنرمندانی شد که دارای ۶۹ نشان‌ملی و سه نشان از یونسکو بودند.

وی اظهار کرد:

تعدد کارگاه‌های کپوبافی در روستای پامنار و دیگر نقاط دزفول و حضور بیش از ۲ هزار هنرمند کپوباف که آثار آن‌ها در بسیاری از نقاط داخلی و خارجی به نمایش و فروش گذاشته می‌شود زمینه را برای تبدیل شهر ملی دزفول به یک شهر جهانی مهیا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به سفر آصیف شیخ از هندوستان، علی الصالح‌النجاده از کویت و ویدا توحدی از ایران به‌عنوان شورای جهانی صنایع دستی در اواخر سال گذشته به دزفول اشاره کرد و گفت:

شورای جهانی صنایع دستی از نزدیک فعالیت‌های کارگاه‌های فعال کپوبافی دزفول، محیط شهری، حضور فعال زنان و کودکان پویا، غرفه‌های فعال خانگی و شرایط تولید و صادرات کپو را بررسی کردندو با هنرمندان این حوزه گفت‌وگو کردند.

ارسطوزاده افزود:

مردم، آب و هوا، سرزندگی هنر ـ صنعت، تاریخ و فرهنگ شهر دزفول، همواره گواهی‌دهنده قابلیت‌های بی‌شمار این شهر بوده و با توجه به آمار اشتغال در حوزه صنایع دستی به‌ویژه کپوبافی در دزفول، نشان‌دهنده رونق و شکوفایی آینده تولید کپو در این شهر است.

وی گفت:

با توجه به ارزیابی‌های صورت‌گرفته طی بازدید کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی، شاهدات، اسناد و آمار ، باید منتظر نظر نهایی این شورا باشیم که شواهد نشان‌دهنده روزهای روشنی برای کپوبافی دزفول است.

کپوبافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به‌ویژه دهستان شهیون دزفول است. این هنر ـ صنعت با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد و زیبایی آن دوچندان می‌شود.

کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی در دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود.

هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان در دور دوم سفرهای استانی، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بررسی و رسیدگی به مشکلات مردم در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وارد استان شد.

بازدید از حوزه شرق استان خوزستان و هنر سنتی کپوبافی دزفول که در فهرست ثبت‌جهانی صنایع دستی قرار گرفته، از برنامه‌های مرتبط با وزارت میراث فرهنگی در سفر استانی رئیس‌جمهوری به خوزستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *