چ٫ اردیبهشت ۱۲ام, ۱۴۰۳

۴ نکته قابل تامل در مورد افزایش قیمت اینترنت

مدت زمان زیادی از موضع گیری اخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان رگولاتوری مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت نمی گذرد، با این حال، جنجال های زیادی در این رابطه مطرح شده و می‌شود و بسیاری به این افزایش تعرفه حمله کرده و در شرایط کنونی آن را منطقی نمی بینند.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ در این راستا، حتی روزنامه فرهیختگان از افزایش بعضا ۱۵۰ درصدی بسته های اپراتورهای مخابراتی خبر داد و در عین حال، برخی منابع رسانه ای و کارشناسی دیگر نیز به این نکته اشاره کرده اند که افزایش تعرفه اینترنت به مراتب بیشتر از ۳۰ درصد بوده است.

با این حال،؛ در جنجال افزایش قیمت اینترنت، ۴ نکته قابل تامل بیش ازهمه خودنمایی می کند.

اولا، بار دیگر همچون موارد مشابه، شاهد این هستیم که صرفا وعده و وعیدهایی همزمان با افزایش قیمت اینترنت داده شده است. مثلا اینطور گفته شده که کیفیت اینترنت بهبود پیدا خواهد کرد و اپراتورها در این رابطه ملزم شده اند. در این نقطه باید این سوال را پرسید که آیا وظیفه اپراتورهای مخابراتی، بایستی به مثابه یک امتیاز برای آن ها جهت افزایش قیمت اینترنت در نظر گرفته شود؟

در عین حال، این سوال نیز مطرح می شود که دقیقا قرار است چه نوع بهبود کیفیتی ایجاد شود و مردم در چه بازه زمانی باید انتظار تحقق این مساله را داشته باشند؟ در این میان، ارائه بسته اینترنت رایگان به هر ایرانی در بحبوحه افزایش قیمت اینترنت، سوال های زیادی را در ذهن افکار عمومی و کارشناسان ایجاد کرده که چرا باید همزمان با افزایش قیمت، بحث دادن چند گیگابایت اینترنت رایگان به مردم مطرح شود؟ آیا این نوعی آماده‌کردن افراد قبل از وقوع طوفان نبوده است؟

دوم اینکه در معادله افزایش قیمت اینترنت، شکاف میان آنچه اعلام شده و آنچه در عمل شاهد آن هستیم نیز اعتراضات زیادی را برانگیخته است. چرا وقتی مبلغ افزایش تعرفه اینترنت ۳۰ درصد اعلام شده، برخی بسته‌های اپراتورهای مخابراتی و سرویس های ارائه اینترنت، چندین برابر بیشتر افزایش پیدا کرده اند؟ آیا بهتر نیست که نهادهای نظارتی خیلی قاطع تر وارد میدان شوند و با متخلفان برخورد کنند؟

اساسا همین مساله سبب شده تا همین جای کار نیز که زمان زیادی از اعلام افزایش قیمت اینترنت نمی گذرد، بسیاری از مردم نسبت به این موضوع بدگمان و بدبین شوند و رقم افزایش ۳۰ درصدی بهای اینترنت را صرفا یک موضوع ویترینی در نظر گیرند که برای پوشاندن واقعیت های افزایش قیمت اینترنت در کشورمان مطرح شده است.

سوم اینکه باید این سوال را مطرح کرد که آیا افزایش بهای اینترنت، حقیقتا با میانگین دستمزدها در ایران و رقمی که این موضوع بایستی در سبد درآمدی خانوارها اشغال کند، سازکار است؟ ما در شرایط اقتصادی در کشورمان رو به رو هستیم که افزایش دستمزدها به صورت سالانه ۲۰ درصد است اما فقط در یک قلم، قیمت اینترنت به صورت ناگهانی روی کاغذ ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

در این رابطه این سوال مطرح می شود که آیا این افزایش قیمت ها با نگاه به شرایط جاری اقتصادی کشور لحاظ شده اند یا خیر بی تفاوت به تمامی این موضوعات بوده اند و در نهایت موجب خواهند شد که استفاده مردم از اینترنت نیز کاهش پیدا کند؟

و در نهایت چهارم اینکه صِرف افزایش قیمت اینترنت آن هم در شرایطی که با واکنش های منفی رسانه ای و افکار عمومی و حتی کارشناسان و تحلیلگران رو به رو شده، نشان می دهد که این موضوع و معادله از بنیان های منطقی چندانی، حداقل در شکل کنونی خود برخوردار نیست و به طور کلی، از ظرفیت های اقناعی برای افکار عمومی نیز عاری است. در این نقطه این سوال مطرح می شود: چرا یکچنین افزایش قیمت و قانونی، بایستی عاری از جنبه های اقناعی به ویژه برای افکار عمومی باشد؟ آیا در انجام این اقدام، به این نکته توجه نشده که بایستی جمیع جهات در نظر گرفته شود و یک معادله منطقی به مردم ارائه گردد؟

جالب اینکه حتی پیوست رسانه ای این موضوع نیز از سوی ارائه دهندگان آن به شدت ضعیف بوده است. موضوعی که بار دیگر مردم را یاد شنبه ای انداخت که افزایش قیمت در آن حتی رئیس جمهور وقت را نیز شوکه کرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *