چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳
هزینه هتل

تاثیرات تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی بر صنعت گردشگری

افزایش قیمت کالاهای اساسی و حذف یارانه ها تاثیر بسیاری بر بازار گردشگری گذاشته که محسوس ترین آن تاثیر این افزایش قیمت ها بر هزینه هتل ها و اقامتگاه ها را می توان نام برد .

به گزارش توریسم اینترنشنال، کامیار اسکندریون دبیر جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران ایران در این باره که آیا تورم باعث شده گردشگران خواستار سطح پایین‌‌‌تری از خدمات هتلداری باشند یا با حذف هتل سراغ سایر گزینه‌‌‌های اقامت بروند‌‌‌ می‌‌‌گوید: ما با هر دو آسیب مواجهیم. شرایط اقتصادی که مردم این روزها دارند به صنعت گردشگری لطمه زیادی زده است. واحدهای‌‌‌ اقامتی، ‌‌‌ هتل‌‌‌ها و… از ارکان صنعت گردشگری هستند و زمانی که نرخ خدمات بالا برود طبیعی است که در استقبال مردم اثرگذار خواهد بود. او می‌‌‌افزاید: در نظر گرفتن تخفیف در حامل‌‌‌های انرژی یا در نظر گرفتن سهمیه مواد غذایی و یارانه برای هتل‌‌‌ها شاید بتواند بخشی از زیان‌‌‌ صاحبان این کسب‌‌‌وکارها را جبران کند. ما در دو سه سال گذشته به واسطه کرونا و سایر عوامل، چالش‌های زیادی در موضوع هتلداری داشتیم و تصورمان این بود که با مهار شدن کرونا شاهد رونق گردشگری خواهیم بود اما متاسفانه با این افزایش قیمت‌ها شرایط برای صاحبان کسب و کار در این حوزه بسیار دشوار شده است.

دبیر جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران ایران ادامه می‌دهد: وضعیت در این صنعت چنان سخت شده که نمی‌توان تصوری از آینده آن داشت. اگر ما پیش‌تر می‌‌‌گفتیم درباره اوضاع دو تا سه سال آینده اطلاع چندانی نداریم با وضع کنونی حتی نمی‌توانیم فردای خود را هم پیش‌بینی کنیم. او در این باره که آیا افزایش قیمت خدمات هتلداری می‌تواند شرایط را برای صاحبان کسب و کار بهبود ببخشد می‌‌‌گوید: افزایش قیمت چاره کار نیست. ما باید توان اقتصادی مردم را هم در نظر بگیریم. سفر، ‌‌‌ تفریح و شادی حق همه مردم ایران است و نباید آن را به یک قشر خاص محدود کنیم. اگر افزایش قیمتی در این حوزه رخ دهد به سرعت شاهد ریزش تعداد گردشگران خواهیم بود. اسکندریون اضافه می‌کند: چنانچه توان اقتصادی مردم محدود شود آرام آرام سفر و گردشگری از سبد خانوارها حذف می‌شود یا گزینه دیگر برای اقامت آنها، اقامتگاه‌‌‌های غیرمجاز خواهد بود. این اماکن هم به لحاظ اجتماعی و هم امنیتی مردم را دچار مشکل می‌کند و متولیان گردشگری باید برای آن چاره‌‌‌ای بیندیشند.

هتل‌‌‌‌‌‌های ایران، ‌‌‌ ارزان‌‌‌ترین هتل‌‌‌های منطقه برای خارجی‌‌‌ها

سید حسن سیادتان رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران استان فارس نیز در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌‌‌گوید: طبیعتا هر افزایش قیمتی روی هتل‌‌‌ها چه به لحاظ هزینه‌‌‌های مرتبط با تاسیسات و چه از نظر تهیه مواد غذایی، ملحفه و… تاثیر دارد و باید برای آن فکری کرد. او با اشاره به اینکه در گذشته هزینه دریافتی از مسافران خارجی با ارز بود می‌‌‌افزاید: پس از آن ما قانون یکسان‌‌‌سازی را داشتیم و موظف بودیم ریال از توریست‌‌‌های خارجی بگیریم، ‌‌‌ با افزایش نرخ ارز، ‌‌‌ چنین رویه‌‌‌ای هزینه سفر را برای این مسافران بسیار کاهش داده است. رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران استان فارس معتقد است ما نمی‌توانیم هزینه‌‌‌های هتل را برای گردشگران ایرانی تا‌درصد زیادی بالا ببریم. او می‌‌‌گوید: گردشگران خارجی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس یا اروپا و… به کشورمان سفر می‌کنند هزینه بسیار ناچیزی برای اقامت می‌‌‌پردازند. در دنیا نرخ هتل‌‌‌ها از ۱۵۰ یورو شروع می‌شود ولی این هزینه در ایران ۳۰ یورو است که نسبت به استاندارد جهانی آن یک‌پنجم است هر چند در مقابل گردشگر خدمات استاندارد دریافت می‌کند.

او در این باره که آیا افزایش قیمت‌ها باعث شده تا مشتریان هتل‌‌‌های پنج ستاره ایرانی‌‌‌، در انتخاب‌‌‌های آتی خود هتل‌‌‌های سه ستاره را در نظر بگیرند، ‌‌‌ عنوان می‌کند: مشتریان هتل‌‌‌‌‌‌های پنج ستاره معمولا کسانی هستند که تجربه‌‌‌های سفر خارجی زیادی دارند و با مقایسه هزینه‌‌‌های هتل‌‌‌های سایر کشورها همچنان مشتریان هتل ۵ ستاره در ایران خواهند ماند، زیرا قیمت‌های ما نسبت به سایر کشورها پایین است و تنها ترکیه یک استثناست. سیادتان اضافه می‌کند: در ترکیه در صنعت گردشگری وام‌‌‌هایی به سازندگان هتل‌‌‌ها داده شده ضمن اینکه مجموعه معافیت‌‌‌های مالیاتی و سوبسیدهایی را برای آنها در نظر می‌گیرند. در این کشور حتی هزینه بلیت هواپیما نیز به گونه‌‌‌ای است که بخشی از آن را دولت‌‌‌ها می‌‌‌پردازند تا صنعت‌‌‌ گردشگری‌‌‌شان رونق داشته باشد. این در حالی است که در کویت، ‌‌‌ امارات یا عمان قیمت هتل ۵ ستاره به نسبت ایران بسیار گران‌‌‌تر است.

او در این باره که آیا افزایش قیمت‌ها، ‌‌‌ هتل‌‌‌ها را به حاشیه نمی‌‌‌برد و گزینه‌‌‌های دیگر را برجسته نمی‌‌‌کند می‌‌‌گوید: هزینه هتل در ایران چندان بالا نیست و نوروز امسال در مواردی شاهد بودیم که هزینه خانه‌‌‌های مبله از هتل‌‌‌ها فراتر می‌‌‌رفت. رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران استان فارس در این باره ادامه داد: در حال حاضر هزینه یک مهمان‌‌‌پذیر بین ۵۰ تا ۱۰۰‌هزار تومان است که در مورد هتل‌‌‌های سه ستاره به ۱۸۰‌هزار تومان می‌‌‌رسد. این رقم برای هتل‌‌‌های با ستاره‌های بالاتر تا یک ‌میلیون و خرده‌‌‌ای به ازای هر نفر یک شب اقامت بالاتر می‌رود، ‌‌‌ البته مبلغ گفته شده درباره هتل‌‌‌های کیش نیست و هتل‌‌‌های این شهر شرایط متفاوتی دارند. با این توضیحات نمی‌توان گفت که هزینه اقامت در هتل در ایران نسبت به سایر هزینه‌‌‌ها، ‌‌‌ عدد بالایی است.

او با اشاره به اینکه فارغ از هزینه‌‌‌های جاری صاحبان هتل‌‌‌ها باید حقوق پرسنل خود را هم ۵۷‌درصد افزایش دهند، ‌‌‌ اضافه می‌کند: در چنین شرایطی ممکن است هتلداران تصمیم بگیرند نیروها و پرسنل خود را کاهش دهند تا بتوانند در بازار باقی بمانند. از این رو توصیه ما این است متولیان گردشگری با اصلاح قانونی که اجازه گرفتن ارز برای هزینه محل اقامت را از هتلداران می‌‌‌گیرد، ‌‌‌ رونقی به کسب و کار این قشر دهند. طبیعی است زمانی که هتلدار هزینه‌‌‌های خود را بتواند از توریست خارجی تامین کند، نیازی به افزایش نرخ گردشگران ورودی نخواهد بود و بازار توریسم داخلی پررونق خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

آثار اقتصادی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی در قطر

حضور فعالان اقتصادی استان خراسان شمالی در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *