پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان در گفتگوی اختصاصی با توریسم اینترنشنال: سیستان و بلوچستان مقصد جدید گردشگری ایران است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان در گفتگوی اختصاصی با توریسم اینترنشنال عنوان کرد: « سیستان و بلوچستان محروم نیست. محروم جامعه‌ی ایرانی است که به دلیل نبود دسترسی‌های مناسب نتوانستند از زیبایی‌های سیستان و بلوچستان دیدن کنند. هر چند می دانیم که هزینه‌ی سفر به این استان هم تا حدی زیاد بوده است».

به گزارش توریسم اینترنشنال، مجتبی میرحسینی ضمن اشاره به ۵ اثر تاریخیِ سیستان و بلوچستان که شهرت جهانی داشته و دیگر آثار مختلف این استان که ثبت جهانی شده‌اند، عالی‌ترین ظرفیت استان سیستان و بلوچستان را مردمان خونگرم و میهمان‌نواز این استان دانست و عنوان کرد: «آنها همواره برای استقبال و پذیرایی شایسته از همه‌ی گردشگران داخلی و خارجی آغوش خود را باز کرده‌اند و این یک امتیار بسیار بزرگ برای صنعت گردشگری استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌آید».

میرحسینی با اشاره به برنامه های این استان همزمان با ورود به قرن ۱۵ هجری در سال جدید، اظهارکرد: «طی برنامه‌ریزی‌ها و همکاری هایی که با بخش خصوصی و فعالان عرصه گردشگری استان داشته ایم، سعی کرده‌ایم تا در حد امکان، تصویری زیبا از سیستان و بلوچستان در چشم همه مردم ایران خلق کنیم و انگیزه‌ آنها را برای دیدن زیبایی‌های متنوع‌ترین مقصد گردشگری ایران دو چندان کنیم».

وی در رابطه با ظرفیت های گردشگری استان سیستان و بلوچستان هم گفت: «تلاش می‌کنیم تا با فراهم کردن شرایطی مناسب، دسترسی و امکان سفر به سیستان و بلوچستان را آسان تر از هر زمان دیگری کرده و از ظرفیت های بی‌نظیر این استان بیش از گذشته برای جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده کنیم».

میرحسینی در رابطه با افزایش علاقه گردشگران داخلی و خارجی به حوزه های گردشگری تجربه گرا عنوان کرد:  «این گروه از گردشگران که نسل سوم صنعت گردشگری را شامل می شوند، می‌توانند با سفر به نقاط روستایی ما که حدود ۵۰ درصد جمعیت استان را در خود جای داده، امکان تجربه زندگی محلی، آشنایی با آیین‌ها، آداب و رسوم، موسیقی‌های محلی، غذاهای محلی و گردشگری خوراک و آداب و رسوم متنوع سیستان و بلوچستان را به دست آورده و از تمام این زیبایی‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند».

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان به دستاوردهای جدید این استان در بحث تفریحات دریایی و گردشگری دریایی اشاره کرده و عنوان کرد: «در کنار بحث ظرفیت گردشگری دریایی، گردشگری فرهنگی در سیستان و بلوچستان نیز نمود خاصی دارد».

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان در رابطه با برنامه های جدید این استان در ایام نوروز ۱۴۰۱ و مناسبت های پیش روی دیگر ضمن اشاره به تخفیفات ۱۰ الی ۴۰ درصدی در بحث اقامتگاه های این استان، عنوان کرد: «پیشنهاد دادیم تورهایی با برنامه‌ی سفر به این استان راه اندازی شوند و پیگیری های لازم را هم برای نیم بها کردن بلیط های هواپیما به سیستان و بلوچستان انجام داده‌ایم».

وی با اشاره به حضور در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران و پوشش خود در این نمایشگاه عنوان کرد: « لباسی که در این نمایشگاه در تن من بود، لباسی ایرانی و در واقع پوشش اصلی شهریاران ایران زمین بوده است و می توانیم مشابه آن را در نقش‌برجسته‌های دوران اشکانی و ساسانی ببینیم. این فرهنگ اصیل ایرانی است و مردم ما این فرهنگ را همچنان حفظ کرده‌اند. در کنار لباس و پوشاک، گردشگری خوراک، گردشگری موسیقی و گردشگری صنایع دستی نیز تنوع خاصی در سیستان و بلوچستان دارد و سعی داریم همه این موارد را بیشتر از قبل به مردم بشناسانیم».

میرحسینی از سفر به سیستان و بلوچستان با قطار به عنوان راهکاری مناسب جهت ارزان‌سازی سفر به سیستان و بلوچستان از سوی علاقه مندان بازدید از این استان یاد کرده و عنوان کرد: «تسریع در ساخت خط راه‌آهن چابهار – زاهدان کمک می کند تا کسانی که قصد سفر به چابهار دارند، این امکان برایشان فراهم شود تا با دسترسی های آسان‌تر و ارزان‌تر بتوانند به استان هم سفر داشته باشند».

وی با اشاره به بحث انتخاب شعار برای سیستان و بلوچستان و برند گردشگری این استان افزود: «همانطور که مستحضر هستید انتخاب برند مراحل مختلفی دارد. برند مثل یک لباس است که باید خوش بر تن استان سیستان و بلوچستان بنشیند. اما شعاری که برای ورود قرن جدید انتخاب شده این است: “سیستان و بلوچستان مقصد جدید گردشگری ایران است”».

میرحسینی با اشاره به این موضوع که در قرن جدید جغرافیای گردشگری ایران به سمت مقاصد ناشناخته تغییر خواهد کرد، افزود: «امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های کافی و تقویت مشارکت فعال مردم استان که به صنعت گردشگری به عنوان اقتصاد مکمل و جایگزین در این استان خشک و کم آب اقبال نشان داده اند، بتوانیم در کنار زیرساخت‌هایی که دولت فراهم می‌کند، زمینه ورود گردشگران داخلی و رونق گرفتن تورهای اینکامینگ را بیش از پیش فراهم آوریم».

حسینی در توضیح برنامه های پیش رو در سال جدید هم عنوان کرد: «قصد داریم از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۱ تنوع رویدادهای گردشگری خود را در سیستان و بلوچستان بیشتر کرده و به مردم این اطمینان را می دهیم که در هر فصلی از سال که به این استان سفر کنند، جشنواره‌ها و رویدادهای فصلی بی نظیری را  در کنار جاذبه‌های گردشگری این استان نظاره‌گر باشند».

وی در پایان گفتگو با توریسم اینترنشنال، عنوان کرد:  «با توجه به ورود به سده نو و قرن جدید، از همه مردم ایران دعوت می کنیم تا در اولین فرصت، به دیار افسانه‌ها و اسطوره‌ها، سرزمین ناشناخته‌ها، سرزمین صد گنج با طبیعتی ناشناخته تاریخی، سرزمین رویدادها و جشنواره‌های متنوع محلی، ملی و بین‌المللی سفر کنند».

1 دیدگاه برای “معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان در گفتگوی اختصاصی با توریسم اینترنشنال: سیستان و بلوچستان مقصد جدید گردشگری ایران است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *