ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
کاروانسرای خراسان جنوبی

پرونده کاروانسراهای خراسان جنوبی در یونسکو

بر اساس اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی پرونده تعدادی از کاروانسراهای خراسان جنوبی در یونسکو در حال بررسی می باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ خراسان جنوبی یکی از استان‌های تاریخی ایران است که آثار طبیعی و گردشگری زیادی را در دل خود جای داده است. آثار خراسان جنوبی طیف گسترده‌ای دارد؛ از بیمارستان گرفته تا بیابان، از باغ تا کاروانسرا. همه این‌ها جزو بناها و آثاری‌اند که قدمت زیادی دارند.

از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی خراسان جنوبی می‌توان به کاروانسراهای استان اشاره کرد که هم اکنون برخی از آن‌ها در صف ثبت جهانی قرار گرفته‌اند؛ کاروانسراهای سرایان، ده محمد، خان و چهل پایه طبس ۴ کاروانسرایی هستند که پرونده آن‌ها به یونسکو ارسال شده است.

روانه شدن پرونده ۴ کاروانسرا به یونسکو

۳ تیر امسال مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی خبر از ارسال پرونده چند کاروانسرای استان به یونسکو برای ثبت در میراث جهانی این مرکز داد.

شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در خصوص ثبت جهانی کاروانسراهای استان در میراث جهانی یونسکو گفت: پرونده ۴ کاروانسرای خراسان جنوبی جهت ثبت در میراث جهانی ارسال شده است.

کاروانسراهای کویر به یونسکو رفتند

او گفت: به منظور انجام فرایند قانونی، ابتدا گزارش مختصری از کاروانسراها به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شد و پس از بازدید نماینده وزارت، ۵ کاروانسرا انتخاب شد.

شاهوردی گفت: پس از بررسی و انجام اقدامات کارشناسی این تعداد به ۴ پرونده کاهش یافت و مدارک آن‌ها برای ثبت جهانی به وزارت متبوع ارسال شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: از مجموع این ۴ کاروانسرا، ۳ مورد مربوط به شهرستان طبس و یک مورد مربوط به شهرستان سرایان است.

توجه ویژه به آثار گردشگری با ثبت در فهرست میراث جهانی

هر اثری در میراث جهانی یونسکو ثبت نمی‌شود؛ ثبت جهانی شدن آثار طبیعی و تاریخی براساس وجود شاخص‌های مختلفی صورت می‌گیرد که باید مورد تأیید واقع شود؛ با ثبت شدن آثار، اهمیت میراث فرهنگی بیشتر شده و از آن‌ها حفاظت می‌شود.

شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: نوع معماری، منحصر به فرد بودن، قابلیت بهره‌برداری و احیای اثر و نوع مصالح و عناصر به کار رفته در ساختمان از جمله ویژگی‌هایی است که یک اثر را در زمره آثار واجد شرایط ثبت جهانی قرار می‌دهد.

او گفت: به احتمال قوی با پرونده‌های ارسالی در یونسکو موافقت می‌شود، اما در صورت نیاز به اصلاح، موارد مذکور از سوی یونسکو انجام خواهد شد.

شاهوردی گفت: عمده عملیات مرمت کاروانسراها قبل از ثبت جهانی آن انجام می‌شود، اما به منظور بهره‌برداری از آن نیاز به تکمیل مرمت وجود دارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ثبت جهانی شدن آثار، تأثیر بسزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی و در نتیجه رونق اقتصاد استان دارد.

آسبادها و قلعه‌ها در نوبت جهانی شدن هستند

اماکن تاریخی ثبت شده در میراث یونسکو در کشور و جهان شناخته شده‌اند و برای حفاظت از آن‌ها اقدامات موثری صورت می‌گیرد.

علاوه بر کاروانسراهای یاد شده، آثار دیگری نیز در خراسان جنوبی در انتظار هستند تا نامشان در دفتر میراث جهانی یونسکو ثبت شود و چندین اثر نیز تاکنون در این فهرست جاودانه شده‌اند.

شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۳ اثر باغ اکبریه بیرجند، قنات بلده فردوس و بیابان لوت ثبت جهانی شده‌اند.

کاروانسراهای کویر به یونسکو رفتند

او گفت: با ثبت کاروانسراها در فهرست میراث جهانی، تعداد آثار ثبت شده خراسان جنوبی در یونسکو به ۷ اثر می‌رسد.

شاهوردی گفت: پرونده ثبت جهانی آسبادهای استان در حال تهیه است و همچنین قلعه ها، بافت‌های قدیمی خوسف و بشرویه، مساجد تاریخی، خانه ها، باغ رحیم آباد بیرجند و بهلگرد و قنات شاهیک نیز جزو آثار پیشنهادی هستند.

رونق گردشگری با معرفی آثار و جذب گردشگر

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ شریعتی‌منش معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفته بود ۶ اثر از آثار طبیعی و تاریخی استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

با ثبت این آثار، مجموع آثار ثبت شده خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۷۳ اثر رسید که می‌طلبد توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود.

کاروانسراهای کویر به یونسکو رفتند

مرمت آثار، معرفی آن‌ها و ارائه خدمات مناسب به گردشگران از جمله امور مهمی است که اداره کل میراث فرهنگی باید به آن اهتمام ورزد تا گردشگری در خراسان جنوبی رونق گیرد.

عباس‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ و در نخستین جلسه شورای اداری استان گفته بود: در طرح نوروزی امسال، سه میلیون و ۲۸۹ هزار و ۶۲۰ نفر از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان بازدید کردند.

این آمار نشان می‌دهد با ارائه خدمات مطلوب و معرفی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری می‌توان تعداد گردشگران را افزایش داد تا هم گردشگری و هم اقتصاد در استان رونق گیرد.

بیشتر بخوانید:

اثرات مخرب کنسلی پروازهای بیرجند در اوج سفرهای گردشگری

بیابان لوت گرم ترین نقطه زمین شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *