ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
محوطه باستانی مربوط به دوره اشکانی در اردبیل

کشف محوطه باستانی مربوط به دوره اشکانی در اردبیل

در محل تپه‌های قره حسنلوی نمیناستان اردبیل با کاوش های باستان شناسان محوطه باستانی مربوط به دوره اشکانی کشف شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ نادر فلاحی در بازدید از محوطه باستانی قره حسنلوی نمین گفت: در این کاوش‌ها چهار مورد تدفین و اشیای دیگری کشف شده است که در مخزن مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی حفاظت می‌شود.
فلاحی افزود: پیش از این در این محدوده به اندازه نزدیک به دو هزار هکتار تغییر کاربری انجام شده و تحویل منطقه ویژه اقتصادی نمین قرار داده شده بود که در اینجا منطقه ویژه اقتصادی ایجاد احداث شود و کاربری آن هم تغییر یافته بود.
وی گفت: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برای احداث و ایجاد کارخانه آهن و فولاد در این محدوده استعلامی از ما شد که می‌خواستند ۹۷ هکتار را از منطقه ویژه اقتصادی جدا کنند. ما می‌توانستیم با استناد به استعلام‌های گذشته مجموعه را در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: همکاران ما در معاونت میراث فرهنگی با دقت، بار دیگر این ۹۷ هکتار را بررسی و اعلام کردند که ۳۳۰۰ مترمربع از این ۹۷ هکتار مجموعه محوطه قره حسنلوی نمین است و با آن کار نداشته باشید و در مابقی آن یعنی ۹۶ هزار و ۶۳۰ متر مربع می‌توانید در راستای توسعه استان کارخانه آهن و فولاد احداث کنید و اداره کل میراث فرهنگی هم در این حوزه به شما کمک می‌کند.
فلاحی گفت: سرمایه گذار و طراحان کارخانه فولاد و آهن در ادامه اعلام کردند به علت مسائل فنی در بخشی از این ۳۳۰۰ مترمربع دستگاه‌ها مستقر می‌شوند.
وی افزود: در گذشته مصوباتی داشتیم که بر اساس آن اگر زمانی قرار شد در محوطه‌های باستانی و تاریخی، طرح ملی یا طرحی اجرا شود که مورد نیاز استان است، راه حل آن این است که ما باید در مجموعه این محوطه کاوش نجات‌بخشی انجام دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه نیاز و یا عدم نیاز به کاوش نجات بخشی بر عهده ادارات کل میراث فرهنگی استان نیست، گفت: مرجع ذیصلاح برای تشخیص کاوش نجات‌بخشی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور است که زیر نظر مجموعه وزارتخانه فعالیت می‌کند.
فلاحی گفت: در همین راستا سرمایه‌گذاران به تهران مراجعه کردند و بین سرمایه گذار و پژوهشگاه میراث فرهنگی قراردادی به ارزش ۹۷۰ میلیون تومان منعقد شد و پژوهشگاه میراث فرهنگی مجوز کاوش نجات بخشی در این محوطه را صادر کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: از بهمن ۱۴۰۰ کاوش نجات‌بخشی شروع شد و این عملیات تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ به سرپرستی آقای طهماسبی کارشناس باستان شناسی انجام شد و بعد از این کاوش باستان‌شناسی از مجوع ۳۳۰۰ مترمربع محوطه، در بخشی از آن به مساحت۹۰۰ متر مربع به یک بنای آیینی کشف شد که این بنا مربوط به دوره اشکانی است که دو هزار سال قدمت دارد.
فلاحی گفت: در این کاوش نجات بخشی چهار مورد تدفین به دست آمد که این تدفین‌ها و اشیای دیگری که به دست آمد بعد از مرمت تحویل مخزن مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی شد.
وی افزود: نه تنها سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در اینجا کارخانه آهن و فولاد احداث کنند، سانتیمتری به این بنای آیینی تعرض نکردند حتی برای نگهداری از این مجموعه کمک کردند. در همین راستا هفته گذشته جلسه‌ای به اتفاق سرمایه‌گذاران در تهران پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شد و سرمایه‌گذاران اعلام کردند که آماده هستند شکل هندسی بنای آیینی را در لوگوی شرکت و کارخانه استفاده کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: ما بعنوان اداره کل میراث فرهنگی استان وظیفه خود را انجام دادیم. اما این که در آینده این مجموعه چگونه نگهداری و صیانت می‌شود و چه اتفاقاتی برای این بنای آیینی و محوطه باستانی رخ خواهد داد در اختیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و شورای فنی وزارت وزارت میراث فرهنگی است.
فلاحی افزود: هفته بعد رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و رئیس پژوهشکده باستان شناسی روستایی در استان حضور یافته و ضمن بازدید از این محوطه به همراه کارشناسان و مسئولین استان برای آینده این مجموعه و نحوه صیانت و حفاظت از این مجموعه میراث فرهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد.
وی ضمن قدردانی از تلاش‌های هیات کاوش و سرمایه گذار گفت: برای صیانت و حفاظت از این مجموعه باستانی برای یگان محترم حفاظت میراث فرهنگی وظیفه تعریف کردیم واطمینان خاطر می‌دهم که نه تنها این بنای آیینی بلکه از سایر مجموعه‌های تاریخی هم در حد توان و قدرت در چارچوب ضوابط و مقررات صیانت و حفاظت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

درآمد متوسط اردبیلی ها نصف درآمد سرانه کشور است

برگزاری جشنواره ملی آش و غذاهای محلی در«بولاغلار» نیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *