ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال محیط زیست

گردشگری بی‌ضابطه و بدون قانون از چالش های مهم محیط زیستی

با فرارسیدن هفته محیط زیست ، بررسی دغدغه های محیط زیستی اهمیت ویزه ای پیدا می کند. در نشست رئیس اداره حفاظت از محیط زیست آمل به گردشگری بی‌ضابطه و بدون چهارچوب و تاثیر مخرب آن بر محیط زیست تاکید شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ وحید رضاییان عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران به مناسبت هفته حفاظت از محیط زیست با اشاره به اهمیت آموزش در حوزه زیست محیطی، اظهار کرد: ۸۰ درصد تخلفات از عدم آگاهی است هر چند از سال‌های قبل تاکنون در زمینه آموزش توانستیم گام‌های خوبی در مقاطع مختلف مدارس برداریم زیرا معتقدیم باید همه فرهنگ‌سازی‌ها و آموزش‌ها از رده سنی پایین آغاز شده و به دیگر نسل‌های جامعه گسترش داده شود.

وی با اعلام نقش مهم مردم، دوستداران طبیعت و انجمن‌های مردم‌نهاد برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست،گفت: در زمینه حفاظت و جلوگیری از شکار مرال‌ها و گوزن‌ها در این شهرستان فعالیت خوبی انجام شده است و هم‌اکنون جمعیت مرال‌ها بیش از ۷۰ رأس بوده و حتی در حال افزایش است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست آمل با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های محیط زیست گردشگری بی‌ضابطه و بدون قانون است، تصریح کرد: زیرساخت‌ها برای گردشگری در مناطقی همانند قله دماوند، مناطق چلاو و بلیران مهیا نیست و بعد تعطیلات تنها چیز باقیمانده از گردشگران زباله است که بلای جان طبیعت می‌شود.

این مسؤول با اعلام حضور بیش از ۴ هزار نفری گردشگران برای صعود به قله دماوند، یادآور شد: باید برای صعود کوهنوردان در قلل مرتفع ظرفیت‌سنجی شده و براساس ضابطه تعداد مشخصی وارد مناطق شوند.

رضائیان یادآور شد: از دیگر دغدغه‌های مهم در حوزه محیط زیست وجود ریزگردها است، البته با توجه به حجم زیاد و بی‌رویه مهاجرت به مازندران برای استفاده از شرایط آب و هوایی ویژه مشکلات افزایش می‌یابد که ناشی از نبود زیرساخت‌ها است.

وی با اعلام اینکه مازندران برای بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت که در تعطیلات به این استان می‌آیند، زیرساخت ندارد، افزود: زیرساخت‌های موجود در استان برای ۴ میلیون نفر است و با هجوم مسافران مشکلات پسماند بیش از گذشته خودنمایی می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل با اشاره به مناطق زیرپوشش مدیریت محیط زیست در این شهرستان، بیان کرد:  منطقه  سیاه بیشه و از ارتفاع ۴ هزار متری قله دماوند منطقه حفاظت شده است و منطقه نشل اندوار منطقه شکار ممنوع شدند و این‌ها مستلزم همکاری مردم است، که با همیاری جامعه  گونه‌های حیات وحش در حال افزایش است  و امیدواریم بتوانیم منطقه شکار ممنوع را به منطقه حفاظت شده ارتقاع دهیم.

این مسؤول با گلایه از کمبود نیروی انسانی محیط‌بان در این شهرستان گفت: برای هر یک هزار هکتار به صورت استاندارد یک محیط بان در نظر گرفته می‌شود ولی در این شهرستان یک محیط‌بان مشغول کار در مساحت ۱۰ هزار هکتار از محیط زیست است.

بیشتر بخوانید:

اهمیت حفاظت از محیط زیست در ایران

سیاست جدید کوکاکولا برای حمایت از محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *