ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

اختراع یکی از سریعترین روش های تشخیص سرطان در آمریکا

داشنمندان آمریکایی به تازگی موفق شدند با ساخت یک کاغذ پزشکی،زودتر از روش های دیگر سرطان در بیماران را تشخیص دهند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،بسیاری از بیماران در صورت تشخیص زودهنگام سرطان از درمانهای خود نتایج بهتری دریافت خواهند کرد. به همین دلیل محققانی از موسسه ماساچوست آزمایش ادرار جدیدی را با کمک حسگر نانوذرات طراحی کرده‌اند که می‌تواند زودتر از روش‌های دیگر بیماری سرطان را تشخیص دهد.

در روش جدید تنها به یک نمونه ادرار و کاغذ ساده نیاز است. در زمان برخورد نانوذرات به یک تومور توالی های کوتاه DNA رها می شوند که از طریق ادرار دفع خواهند شد. بنابراین با بررسی ادرار می توان DNA دفع شده را تجزیه و تحلیل کرده و در مورد تومور بیمار اطلاعاتی به دست آورد.

سان گیتا باتیا استاد علوم بهداشتی و مهندسی برق و یکی از رهبران تحقیقات یکپارچه سرطان در این موسسه نیز پیش از این در تحقیقات خود موفق به توسعه نوعی نانوذرات شده بود که قادر بودند فعالیت آنزیم هایی با نام پروتئاز را در بدن شناسایی کنند. این آنزیم ها باعث حرکت سلولهای سرطانی در بدن شده و بدین ترتیب در ادرار قابل شناسایی خواهند شد.

البته این فرایند با مشکلاتی نیز همراه خواهد بود به عنوان مثال از طیف سنجی جرمی برای تجزیه و تحلیل آن استفاده می شود و این روش تجهیزات گران قیمتی را برای بررسی نیاز دارد که ممکن است برای همه قابل دسترس نباشد. به همین دلیل محققان به دنبال یک مورد جایگزین و ارزان قیمت بودند. بنابراین آنها یک نوار کاغذی را برای تجزیه و تحلیل استفاده کردند. این نوار کاغذی می تواند DNA فعال شده را که توسط آنزیم آزاد می شود تشخیص دهد. در صورت وجود نشانه در نمونه ادرار این نوار کاغذی به رنگ تیره در می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *