ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳
هفته گردشگری در سمرقند

افتتاح هفته جهانی گردشگری زیارت در شهر سمرقند/تصاویر

مراسم افتتاحیه هفته جهانی گردشگری زیارت در مرکز جوانان شهر «سمرقند» برگزار شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،«عزیز عبدالحکیم اف» معاون نخست وزیر، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی ازبکستان در این مراسم گفت: گردشگری مهم‌ترین زمینه اقتصاد ازبکستان است. ابتکارات «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور این کشور و اصلاحات وی در راه ایجاد شرایط مناسب برای گردشگران در این مسیر نقش مهمی ایفا می‌کند.

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی ازبکستان اظهار داشت: طی مدت کوتاهی در زمینه جذب گردشگران خارجی به کشور و ایجاد شرایط مطلوب برای آنها اقدامات لازم انجام شد. از جمله برای شهروندان ۹۰ کشور رژیم لغو روادید اجرایی و سیستم الکترونیکی روادید راه اندازی و برای شرکت‌های گردشگری تسهیلات مالیاتی ارائه شد.

عبدالحکیم اف ادامه داد: گردشگری در ازبکستان پس از پاندمی دوباره توسعه می‌یابد. از جمله طی ۹ ماه گذشته سال جاری میلادی بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر به این کشور سفر کرده است که این شاخص نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ میلادی ۳ برابر بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: امروز دولت ازبکستان برای توسعه گردشگری اقدامات بسیار انجام می‌دهد. از جمله در فرودگاه‌های بین المللی، ایستگاه‌های ریلی و هتل‌ها برای گردشگران نمازخانه‌هایی ساخته شده است.

معاون نخست وزیر ازبکستان عنوان کرد: هم اکنون در این کشور زیربناهای گردشگری زیارت توسعه یافته، برای گردشگران استانداردهای حلال اجرایی شده که امروز این اقدامات نتایج مثبت خود را به ارمغان آورده است. به طور مثال، ازبکستان در گزارشGMTI (Global Muslim Tourism Index)   از رتبه ۳۲ در سال ۲۰۱۷ میلادی به رتبه ۹ صعود کرد.

عبدالحکیم اف یادآوری کرد: در سال جاری میلادی در نشست جهانی Halal in Travel Awards با محور احیا و توسعه گردشگری دنیای اسلام که در سنگاپور برگزار شد، شهر «سمرقند» در بخش «بهترین شهر اسلامی در حال توسعه سال» برنده شد.

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی ازبکستان  گفت: شهر «خیوه» ازبکستان در یازدهمین نشست شورای وزرای سازمان همکاری اسلامی در شهر «باکو» به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۲۴ میلادی اعلام شد.

وی ادامه داد: دولت و شرکت‌های خصوصی برای توسعه گردشگری در شهر «خیوه» سرمایه گذاری کردند، هتل‌ها و جاده‌ها ساختند، آثار تاریخی را مرمت کردند. تاکنون «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از شهر «خیوه» بازدید کردند.

معاون نخست وزیر ازبکستان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در سال ۲۰۲۳ میلادی در شهر «سمرقند» نشست مجمع عمومی سازمان گردشگری جهانی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود که امروز تمهیدات این نشست در دست انجام است. در سال ۲۰۲۳ میلادی شهر «سمرقند» به پایتخت گردشگری جهان تبدیل خواهد شد.

عبدالحکیم اف همچنین اعلام کرد: «زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل سازمان جهانی گردشگری روزهای آینده به شهر «سمرقند» سفر می‌کند.

معاون نخست وزیر ازبکستان در پایان اظهار داشت: امروز شهر «سمرقند» در تاریخ کشور به یک دروازه گردشگری و کارت ویزیت ازبکستان تبدیل شد.

همچنین در چارچوب هفته جهانی گردشگری زیارت در شهر «سمرقند» نمایشگاه معماری اسلامی، نشست بین المللی «آسیای مرکزی – مرکز فرهنگ اسلامی»، جشنواره «نغمه‌های قلب» و مراسم‌های دیگر برگزار می‌شود.

هفته جهانی گردشگری زیارت توسط وزارت گردشگری و میراث فرهنگی ازبکستان، استانداری «سمرقند» سازماندهی شده است.

بیشتر بخوانید:

برگزاری کنگره بین المللی میراث فرهنگی ازبکستان در سمرقند

سمرقند؛ انتخاب وزیر گردشگری ایران برای برگزاری اجلاس گردشگری ملل متحد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *