پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳
مراسم یازدهم ماه محرم در امامزاده کوران اسفراین

برگزاری مراسم یازدهم ماه محرم در امامزاده کوران اسفراین

پس از ۳ سال که بخاطر شرایط کرونایی برپایی مراسمات لغو شده بود امسال آیین محرم در امامزاده کوران اسفراین رز یازدهم محرم برگزار خواهد شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین گفت: در تداوم برگزاری سالیانه آیین روز یازدهم امامزاده کوران، پس از وقفه‌ای سه‌ساله به دلیل شرایط ناشی از بیماری کرونا، امسال شاهد برگزاری این رویداد گردشگری مذهبی در شهرستان خواهیم بود.
عبدالله سهرابی اضافه کرد: یکی از آیین‌های عزاداری ایام سوگواری محرم در استان، مراسم یازدهم محرم است که هرساله در امامزاده احمدبن موسی (ع) کوران شهرستان اسفراین برگزار می‌شود و خیل عظیمی از عزاداران و مشتاقان معرفت اباعبدالله (ع) از گوشه‌وکنار در این مکان به عزاداری می‌پردازند.
وی گفت: دسته‌ها و هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی روستا‌ها و شهر‌های اطراف، پشت‌سرهم و بر اساس نظم خاصی با طواف در دور امامزاده عزاداری می‌کنند که این مهم جلوه‌ای ویژه به این مراسم می‌دهد. از نکات جالب در این مراسم حضور زنان در پشت سر هیئت‌ها و برداشتن پرچم‌های سیاه است.

آیین یازدهم محرم از سابقه و پیشینۀ دیرینه‌ای برخوردار است و طی تحقیقات میدانی از بزرگان، تکیه‌داران، هیئت‌ها و بخصوص افراد مسن، این رسم را تا ۴ نسل قبل خود به یاد دارند و دست کم حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قدمت دارد.
آیین یازدهم محرم امامزاده احمدبن موسی (ع) کوران اسفراین با شماره ۱۵۴۴ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

افتتاح آموزشگاه فنی‌ و حرفه‌ای نساجی‌ سنتی در رویین اسفراین

آغاز دوره تکمیلی آموزش صنایع دستی در خراسان شمالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *