ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

روستای کندوان فرصتی طلایی برای توسعه گردشگری روستایی آذربایجان شرقی است

رئیس سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل در دیدار خود با استاندار آذربایجان شرقی گفت: روستای کندوان فرصتی طلایی برای توسعه گردشگری روستایی ایران است.

به گزارش توریسم‌اینترنشنال، زوراب پولولیکاشویلی در مراسم اهدای لوح ثبت جهانی روستای «کندوان» به استاندار آذربایجان‌شرقی در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، افزود: انتخاب کندوان به عنوان یکی از بهترین روستاهای جهان در سال گذشته میلادی یکی از مهمترین اقداماتی بود که می تواند در توسعه صنعت گردشگری ایران و آذربایجان شرقی ثمربخش باشد.

وی اظهار کرد: روستای جهانی و تاریخی کندوان ظرفیت‌های بسیار متعدد در حوزه مردم شناسی، دیرینه شناسی و زندگی پویای مردم محلی دارد که برای جذب گردشگر بسیار محوری است و البته هدف از انتخاب آن نیز معرفی درست این ظرفیت‌ها است.

پولولیکاشویلی ادامه داد: شهر تبریز و آذربایجان شرقی دارای آثار بسیار ارزشمندی برای عرضه و معرفی مزیت های گردشگری است که باید اهتمام بیشتری برای معرفی آنها در سطح بین الملل صورت بگیرد.

استاندار آذربایجان‌ شرقی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه روستای کندوان یک نمونه از هزاران ظرفیت گردشگری استان است، افزود: آذربایجان سرشار از منابع و ظرفیت‌های گردشگری است که تنها یکی از آنها روستای کندوان است.

مالک رحمتی اظهار کرد: کندوان نخستین روستای ثبت جهانی شده گردشگری در ایران است و ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و گردشگری متعدد در آذربایجان شرقی، باید مورد توجه ویژه باشد.

جذابیت ها و زیبایی های تاریخی و طبیعی کندوان به حدی مستند و قابل اتکا است که در اجلاس جهانی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد (UNWTO) به تاریخ ۲۷ مهر ماه امسال در سمرقند ازبکستان، نشان بهترین روستای گردشگری جهان از ایران به این روستای صخره ای و تاریخی تعلق گرفت.

این روستا از جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصر و بی همتای جهان است که شبیه این شگفتی طبیعت تنها در ۲ کشور آمریکا و ترکیه وجود دارد که البته بدون هرگونه پویایی و زندگی اهالی بومی است، در حالیکه زندگی عادی مردم محلی در کندوان جریان دارد و این ویژگی از مزیت های بارز و برجسته این اثر طبیعی بی مانند است.

روستای کندوان در فاصله ۶۲ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته و به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

خانه های این روستا که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی مردم است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند.

به عقیده محققان قدمت وجود این صخره ها که به کران (Karaan) معروف است به هفت هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به یکهزار و ۵۰۰ سال پیش می رسد.

روستای کندوان پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۵۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *