س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳
"خانه خدیوی در زنجان"

بی توجهی مسئولان میراث زنجان جان خانه خدیوی را گرفت

خانه خدیوی زنجان، از آثار ملی به جامانده از دوران پهلوی در آتش سوخت.

به گزارش توریسم اینترنشنال، خانه تاریخی «خدیوی» در زنجان دچار آتش‌سوزی شد. خانه خدیوی زنجان که از جمله بناهای تاریخی شهر به شمار رفته و در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است، در میان بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی، شهرداری زنجان و مالک بنا در آستانه تخریب کامل قرار دارد.

این خانه در ضلع شرقی و منتهی‌الیه خیابان هفت‌تیر به خیابان سعدی وسط قرار گرفته و در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنای تاریخی قبلا نیز آتش‌سوزی جزیی را تجربه کرده بود.این خانه یا عمارت تاریخی از جمله بناهای زیبا و با تزئینات حائز اهمیت است که در نزدیکی موزه رختشویخانه و خانه ذوالفقاری در محله‌ای معروف به «دالان آلتی» در شهر زنجان واقع شده است.

بنای خانه خدیوی را می توان یک نمونه کامل از نظر تزئینات دانست که در اوایل پهلوی در استان زنجان ساخته شده است.

از جمله تزئینات این بنا می‌توان به آجرکاری‌های نما‌، گچ بری‌های زیبا و ستون‌ها و نماها، لمبه کاری با نقوش متنوع، وجود ایوان که برروی شش ستون چوبی با پوشش گچی استوار گردیده و همچنین به وجود نرده های تزئینی اشاره کرد.

خانه خدیوی از جمله بناهایی است که متأثر از الگوهای رایج غرب و ملهم از شیوه‌های محلی این منطقه شکل گرفته است.نظر به اینکه هیچگونه کتیبه و یا نوشته‌ای که دال به زمان ساخت بنا باشد بدست نیامده زمان دقیق ساخت بنا مشخص نیست اما با توجه به معماری و سبک این خانه تاریخی گمان می رود که در دوره های اولیه پهلوی بنا شده باشد.

این عمارت بصورت دو اشکوبه ساخته شده که کاربری و اهمیت هر بخش از بنا با به حداکثر رساندن تزئینات مشخص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *