ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

آثار تاریخی زنجان برای بازسازی به کمک های دولتی نیاز دارند

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی زنجان گفت: اعتبارات اختصاص یافته برای بازسازی تمامی بنا های تاریخی استان کافی نیست.

به گزارش توریسم‌اینترنشنال، سید سعید صفوی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در دور نخست سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان زنجان یک مصوبه کلی به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای کمک به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تصویب شد که برای هر کدام از این بخش‌ها و تکمیل و تجهیز بازارچه‌های صنایع دستی مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اعتباری هم توسط معاون اول رئیس جمهور به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای مرمت اضطراری ابلاغ شد، ابراز کرد: بخشی از مبلغ مصوب در حوزه گردشگری برای زنجان رود اختصاص یافت و از طریق بنیاد مسکن برای ساماندهی این مجموعه حد فاصل پل‌های تاریخی اقداماتی انجام شده است و باید ادامه یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ادامه داد: بخشی از اعتبار در قالب زیرساخت‌های گردشگری اختصاص یافت که در محور گردشگری زنجان – سلطانیه – کتله‌خور و پیرامون پایگاه میراث جهانی سلطانیه بر مبنای طرح مطالعاتی ساماندهی و مرمت این مجموعه کار کردیم.

وی به کف‌سازی یکی از معابر پیرامون پایگاه جهانی گنبد سلطانیه اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تخصیص باقی اعتبارات دور نخست سفر و اختصاص مبلغی در دور دوم سفر بتوانیم این مجموعه را با اقداماتی مثل بهسازی بدنه معابر، کف‌سازی، برچیدن نرده‌ها و مرمت برج و بارو ساماندهی کنیم.

صفوی با بیان اینکه بخشی از اعتبار برای مرمت‌های اضطراری بود، تصریح کرد: این مبلغ برای مرمت ابنیه تاریخی مختلف از جمله رختشویخانه، مسجدیری پایین، مسجد چهل‌ستون، امامزاده اسماعیل شناط، بقعه قیدار نبی، بازار زنجان و سایر موارد اختصاص یافت و امیدواریم با باقی‌مانده اعتبارات سفر و تخصیص‌های مجدد فعالیت‌ها توسعه یابد.

مساجد تاریخی و بناهای ثبت شده نیاز به مرمت مستمر دارد

وی در مورد پیشنهادات برای دور سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان عنوان کرد: مساجد تاریخی و بناهای ثبت شده نیاز به مرمت مستمر دارد و تعداد آثار تاریخی موجود در استان با اعتبارات قطره‌چکانی قابل مرمت و نگهداری نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان یادآور شد: درخواست داریم برای ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به‌ویژه احداث هتل‌های چهار و پنج ستاره زمین مناسبی را در سفر دور دوم اختصاص دهند.

وی افزود: در حوزه صنایع دستی پیشنهاد دادیم شهرک صنایع دستی مخصوص هنرمندان صنایع دستی در محدوده شهر زنجان ایجاد شود؛ چراکه رفت و آمد یک چاقوساز یا ملیله‌کار به شهرک صنعتی به صرفه نیست و با واگذاری زمین در محدوده شهر می‌توان کارگاه و محل عرضه مناسبی در اختیار آنان قرار داد.

صفوی به رفع موانع صادرات صنایع دستی تأکید کرد و گفت: بخشی از صنایع دستی زنجان به‌ویژه در بخش صنایع دستی فلزی نیاز به رفع برخی موانع دارد؛ به عنوان مثال در ملیله محدودیت در ارسال تولیدات حجیم را داریم نیاز دارد و ارسال در چاقو نیاز به اخذ مجوزهای خاصی است.

وی با اشاره به اینکه صنعتگران و هنرمندان زنجانی انواع چاقو را تولید می‌کنند و برخی شمشیرها برای مسابقات یا نمایش ساخته می‌شود، ابراز کرد: برای پست چاقو بیش از ۳۰ سانتی‌متر مشکل داریم و باید موانع صادراتی نیز برطرف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ضمن درخواست افزایش سهم صنایع دستی در تسهیلات تبصره ۱۸ عنوان کرد: اختصاص تسهیلات کمک‌های فنی اعتباری می‌تواند پروژه‌های کوچک صنایع دستی و بوم‌گردی‌ها را تکمیل کند.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های تولید صنایع دستی با ۵ نفر نیرو مشمول معافیت بیمه‌ای می‌شود، تصریح کرد: اما در حوزه صنایع مس این موضوع رعایت نمی‌شود.

صفوی با بیان اینکه تأمین مواد اولیه مس در زنجان دشوار است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد فرآوری و تولید ورق مس در زنجان را داریم که می‌توان در دولت مصوب شود و سرمایه‌گذار آن نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *