د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

پس از گذشت نیم قرن،گنبد مسجد تاریخی نطنز بازسازی شد

رئیس گردشگری و میراث‌فرهنگی نطنز گفت:پس از گذشت نیم قرن آسیب های ناشی از شرایط جوی که به گنبد مسجد تاریخی نظنز وارد شده بود،با همت متخصصین مرمت و بازسازی شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،حسین یزدانمهر سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: پس از گذشت بیش از نیم‌قرن گنبد خانه دیلمی مسجد جامع نطنز که یکی از قدیمی‌ترین گنبدهای تاریخ‌دار به شمار می‌آید، مورد مرمت قرار گرفت.

 وی افزود: با توجه به آسیب‌های وارده ناشی از رطوبت نزولی که به‌مرور زمان، بر قسمت‌هایی از زیر گنبد مسجد جامع وارد آمده و کاملاً مشهود بود، با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان، ضمن تأمین اعتبار به میزان ۴ میلیارد ریال از اعتبارات ابلاغی وزارتخانه و انتخاب پیمانکار صلاحیت‌دار آثار تاریخی از استان اصفهان، عملیات مرمت این اثر ارزشمند در دستور کار اداره کل استان قرار گرفت که از ۲ ماه قبل آغاز شد.

یزدانمهر تصریح کرد: ازجمله اقدامات مرمتی صورت گرفته در این اثر نفیس شامل عملیات پاکسازی لایه‌های فرسوده، استحکام‌بخشی، تمیزکاری شیمیایی، موزون‌سازی رنگی بر اساس وضعیت قسمت‌های موجود، تثبیت نهایی و اصلاح اندودهای فرسوده در این اثر منحصربه‌فرد تحت نظارت کارشناسان ارشد از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در این مجموعه می‌توان به آن اشاره کرد این است که آخرین مرمت اساسی صورت گرفته در این مکان در سال ۱۳۵۲ به همت مرحوم دکتر شیرازی بوده در لایه‌برداری، کتیبه‌ای به خط کوفی آجری مربوط به سال ۳۸۹ هجری قمری اواخر قرن سوم با عمری بیش از هزار سال نمایان شد و قسمت‌های مکشوفه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و از آن زمان تاکنون مرمت خاصی در این مکان انجام نگرفته است.

به گزارش فارس مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی مسجد جامع نطنز یکی از آثار نفیس، منحصربه‌فرد و قابل‌توجه که هرساله مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرارگرفته متعلق به دوره آل‌بویه (دیلمی) است که به شماره ۱۸۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *