ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳
نیروی انسانی گردشگری

گردشگری ایران در بحران کمبود نیروی انسانی

مدیرعامل یک هلدینگ گردشگری با اعلام کاهش نیروی انسانی در صنعت گردشگری ایران افزود: با شیوع ویروس کرونا و رکود در صنایع گردشگری بسیاری از نیروها از کار خارج و جذب مشاغل دیگر شده اند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، زراعتی درباره فاصله واحد‌های گردشگری ایران با استاندار‌های جهانی بیان کرد: هتل‌ها در دنیا ۲ بخش هستند. برخی هتل‌ها استاندار‌های بین‌المللی دارند. هتل‌های زنجیره‌ای مانند کنتیننتال‌ها یا گروه هتل‌های رادیسون در هر نقطه‌ای از دنیا ساخته شوند، قیمت، تجهیزات، امکانات و خدمات آنان یکسان است.

وی ادامه داد: برند‌های غذایی مانند کی‌اف‌سی در هر نقطه از دنیا کیفیت، وزن، قیمت، مقدار و زمان پخت آن نیز یکسان است. این بخش از گروه‌های هتلی متأسفانه در ایران نداریم و جا دارد اجازه دهند به ایران ورود کنند. اگر می‌خواهیم صنعت هتلداری ایران پویا باشد، ارتقا پیدا و رقابت کند، تا زمانی که هتل‌های زنجیره‌ای دنیا در ایران وارد نشوند، این امکان وجود ندارد.

زراعتی گفت: استانداردی که در ایران داریم، یک استاندارد ایرانیزه شده و بومی است؛ بنابراین نباید هتل‌های ایران را با سایر هتل‌های دنیا مقایسه کنیم. خدمات هتلینگ مشهد در ایران مقام نخست را دارد و فقط در بحث نیروی انسانی ضعف‌هایی وجود دارد که در آینده باید این ضعف برطرف شود.

وی در‌خصوص وضعیت هتل‌سازی در مشهد اظهار کرد: ۳۰ سال تجربه کار در بخش دولتی دارم. از روزی که وارد این صنعت شده‌ام، دوستان و افرادی که بزرگان این رشته در ایران محسوب می‌شوند، معقتد بودند که مشهد از لحاظ احداث هتل اشباع شده و دیگر نباید هتل جدیدی احداث شود. در آن زمان که یک تا ۲ میلیون زائر وارد مشهد می‌شد و تاکنون که بیش از ۳۰ میلیون مسافر وارد مشهد می‌شود، همچنان این صحبت‎‌ها وجود دارد.

مدیرعامل یک هلدینگ گردشگری تصریح کرد: واقعیت این است که اگر بر اساس نیاز جامعه مسافر در مشهد، اقدام به ساخت و ساز کنیم، قطعا دچار این مشکل نخواهیم بود. متأسفانه تاکنون هیچ تحقیقی ندیده‌ام که مورد تأیید دستگاه‌های دولتی باشد که نیاز زائر و مسافر ما در مشهد چیست و مسافران مشهد به چه درجاتی از هتل نیاز دارند.

وی افزود: قاعدتا مسافرانی داریم که به‌دنبال هتل‌های با گرید بالا و لاکچری هستند که در مشهد به‌خوبی موجود است. عده‌ای دیگر از مسافران نیز به دنبال واحد‌های اقامتی ارزان‌قیمت هستند که در این بخش نیز کمبودی وجود ندارد، اما اینکه در حال حاضر بر اساس نیاز شهر ما چه نوع و تعداد واحدی را باید احداث کنیم، هیچ کار پژوهشی نداشته‌ایم.

زراعتی گفت: در نخستین گام باید دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های حوزه گردشگری و هتلداری این مهم را انجام دهند. این تعداد پایان‌نامه که در این رشته خروجی داریم، به‌دلیل اینکه هیچ رابطه‌ای میان دانشگاه‌ها و بازار کار ما وجود ندارد، حتی یکی از آن‌ها به کمک صنعت و بازار کار گردشگری و هتلداری نیامده است. اگر این ۲ گروه در کنار یکدیگر قرار بگیرند، قطعا می‌توانند در این مقوله کمک‌کننده باشند و می‌توان یک نظر علمی و کاربردی ارائه داد.

وی در خصوص مهم‌ترین مشکلات واحد‌های گردشگری نوپا تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که واحد‌های گردشگری در دوران پساکرونا با آن مواجه هستند، بحران نیروی انسانی است. در حال حاضر نیرو‌های حرفه‌ای که بخواهد خدمات خوب و استانداردی را به مسافران و زائران ارائه دهند، نداریم. اکثر نیرو‌های کیفی واحد‌های اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی به دلیل تعطیلی ۲ ساله از کار خارج شده و جذب سایر شغل‌ها شده‌اند.

زراعتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در صنعت گردشگری ایران بحران نیروی انسانی ماهر و حرفه‌ای داریم و می‌طلبد برنامه‌ریزی‌های دقیقی داشته و نیرو‌های جدیدی آموزش دهیم. فارغ‌التحصیلان رشته‌های گردشگری و هلتداری به‌دلیل عدم سنخیت و هماهنگی سرفصل‌های خود با نیاز روز صنعت و بازار کار، نیرو‌های باکیفیتی به شمار نمی‌روند و معمولا به‌دلیل عدم تجربه کار در این صنعت استخدام نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید:

اصلاح طرح قانونی نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌های صنفی گردشگری

گردشگران و آژانس‌ها در تور گرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *