پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳
تپه ازبکی

تپه ازبکی البرز در آستانه جهانی شدن

تپه ازبکی محوطه باستانی در استان البرز است که گفته می شود قدیمی ترین خشتی ساز بشر بوده که این بنای تاریخی در آستانه جهانی شدن می باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز،با اشاره به اینکه امسال پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ینگی امام به همراه سایر کارونسراهای مهم ایران در میراث جهانی یونسکو نیز آماده‌سازی می‌شود، گفت: «دبیرخانه ثبت جهانی تپه ازبکی نیز به زودی تشکیل و اقدامات لازم در این مورد آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه البرز دارای ۵۵۰ اثرمیراث فرهنگی ملموس و ناملموس شناسایی شده است، اظهار کرد: تاکنون حدود ۳۵۰ اثر در استان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در حال آماده‌سازی آثاری برای ثبت در فهرست آثار ملی هستیم، گفت: این روند به صورت مداوم ادامه دارد؛ اکنون هم به دنبال ثبت شیرینی توتک به عنوان میراث‌فرهنگی غیرملموس البرز در فهرست آثار ملی هستیم.

محمدی با اشاره به اینکه اقدام به ثبت ملی آثاری که در معرض خطر هستند اولویت دارد، تصریح کرد: به عنوان مثال ثبت ملی کوه‌های رنگی بین اشتهارد و نظرآباد انجام شده است؛ به این ترتیب از آسیب و معدن‌سازی در این منطقه جلوگیری به عمل آمده ‌است و هرگونه تقاضای ایجاد معدن در آن منطقه ازسوی میراث‌فرهنگی رد می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز همچنین از انجام مراحل ثبت ملی محور جاده چالوس خبر داد تا از تخریب در این منطقه جلوگیری و به محور گردشگری البرز تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

برگزاری نخستین جشنواره بازار سفر در البرز

ثبت ملی ۲۷ اثر ناملموس از فرهنگ آشپزی گیلان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *