د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳
موزه محمدرضا شاه

آشنایی با موزه محمدرضا شاه و باغ ملک آباد مشهد

شهر مشهد به غیر مرقد مطهر امام هشتم ، جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری نیز در خود جای داده است که مقصد بسیاری از گرشگران می باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛یکی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی پایتخت مذهبی ایران، موزه محمدرضا شاه در مشهد است. این موزه معروف از دوران پهلوی به‌ جا مانده است و در یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین باغ‌های این شهر یعنی باغ ملک آباد واقع شده است. در این مطلب با این باغ و موزه بیشتر آشنا خواهید شد. پس تا انتها همراه ما بمانید.

معرفی موزه محمدرضا شاه در مشهد

باغ ملک آباد از جمله مشهورترین باغ‌های مشهد بوده که در سال ۱۳۱۵ بعد از تصرف روستای ملک آباد، ساخته شده است. مردم اعتقاد دارند که این باغ و ساختمان واقع در آن، در زمان پهلوی محل اقامت شاه و خاندان او در زمان سفر به مشهد و برای استراحت آن‌ها بوده است.

رضا شاه پس از تصرف باغ، کاخ خود را با تزئینات و لوازم فرانسوی، ایتالیایی و آلمان ساخت. طراحی کاخ و دکوراسیون آن نیز به عهده یک شرکت فرانسوی به ‌نام دوانسن بوده است.

بعد از انقلاب و تحولاتی که در ایران به‌وجود آمد، موزه محمدرضا شاه در مشهد نیز تغییراتی کرد. دولت باغ و کاخ آن تصرف کرد و بخشی از اموال آن را به دیگر موزه‌های کشور فرستاد یا تعدادی دیگر را با ارسال به خزانه دولت، صرف امورات مملکت کرد.

تغییر کاربری این کاخ به موزه محمدرضا شاه در مشهد، در سال ۱۳۵۹ و پس از انقلاب رخ داد. در این زمان کاخ با آثار و اشیای قدیمی و قیمتی آن مانند فرش‌های نفیس، تابلوهای فرش و نقاشی نفیس و ظروف قدیمی آن تبدیل به کاخ موزه شد. متاسفانه در حال حاضر امکان بازدید از کاخ ملک آباد برای عموم مردم وجود ندارد. به‌همین علت لیست کاملی از اموال موجود در موزه محمدرضا شاه در مشهد، در دست نیست.

باغ ملک آباد مشهد

باغ ملک آباد با وسعتی در حدود ۲۸۳ هزار متر مربع، از وسیع‌ترین باغ‌های میوه در شهر مشهد است. اداره این باغ بعد از انقلاب و به تصرف دولت در آمدن، به آستان قدس رضوی سپرده شد. بنابراین هزینه‌های ناشی از فروش سالانه صدها تن از میوه‌های باغی و گلخانه‌ای باغ به آستان قدس تعلق دارد.

کاخ موزه محمدرضا شاه در مشهد نیز با مساحت ۱۳۸۷ متر مربع در ضلع جنوبی باغ واقع شده است. در این باغ انواع مختلفی از گیاهان و درختان میوه‌دار کاشته شده است که آبیاری آن‌ها با آب قنات‌ها و حلقه چاه‌های حفر شده در باغ انجام می‌شود. درختان توت، سیب و گلابی عمده درختان باغ را تشکیل می‌دهند.

در طی سالیان گذشته این باغ با حوادث مختلفی مواجه شده است که در نتیجه آن، تعدادی از درخت‌های آن بعد از اوایل دهه ۷۰ از بین رفته‌اند. با این‌حال اگر زمانی که با تور مشهد از تهران به بازدید از شهر می‌پردازید و از بلوار ملک آباد عبور کنید، در یک سمت این بلوار درختان این باغ سر به آسمان کشیده‌اند و سایه خود را به اطراف پراکنده‌اند.

مراجعه به موزه و باغ ملک آباد

همان‌طور که قبلا به آن اشاره کردیم بازدید از موزه محمدرضا شاه در مشهد برای عموم مردم امکان پذیر نیست. بنابراین زمانی که با تور مشهد از تبریز به سیاحت در شهر مشغول هستید، نباید انتظار بازدید از داخل کاخ را داشته باشید. به‌همین ترتیب بازدید از داخل باغ ملک آباد نیز ممنوع است.

اما اگر به آدرس مشهد، بلوار شهید منتظری، کوه سنگی، کاخ موزه باغ ملک آباد بروید، از پشت نرده‌های فلزی امکان مشاهده فضای داخل وجود دارد.

برای رفتن به باغ با وسایل حمل و نقل عمومی نیز می‌توانید سوار متروی مشهد شوید و به ‌سمت وکیل آباد بروید. با توقف مترو در ایستگاه خیام و پیاده شدن از آن، از پشت نرده‌ها و در خیابان امکان مشاهده باغ وجود دارد.

سخن نهایی

مشهد در ذهن بسیاری از ایرانیان و حتی مسافران این شهر، تنها با زیارت حرم امام رضا پیوند خورده است. در حالی‌که این شهر نیز مانند دیگر شهرهای ایران قدمت تاریخی خوبی دارد و امکانات گردشگری و رفاهی متعددی را برای مسافران و زائران فراهم کرده است.

بعد از فرار محمدرضا شاه از ایران و پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان دستخوش تغییرات زیادی شد. از جمله آن‌ها تصرف کاخ‌های خاندان پهلوی توسط دولت و تبدیل آن‌ها به موزه بود. موزه محمدرضا شاه در مشهد یکی از این کاخ‌ها است که در گذشته خاندان پهلوی در زمان سفر به این شهر آن‌جا اقامت می‌کردند.

موزه محمدرضا شاه در مشهد در ضلع جنوبی باغ ملک آباد واقع شده که سایه درختان آن بلوار ملک آباد را پوشانده است. متاسفانه در حال حاضر این کاخ در لیست مکان‌های آزاد برای بازدید عموم قرار ندارد و شما نمی‌توانید در سفر خود به مشهد از آن دیدن کنید. با این‌حال همان‌طور که در مطلب بالا گفتیم، با مراجعه به بلوار ملک آباد خواهید توانست محل کاخ را از سرسبزی‌های باغ تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید:

گردشگران لهستانی در شهر تاریخی خواف

شکستن شیشه های ماشین گردشگران در ارزنه/فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *