ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳
مسجد فرومند

آغاز مرمت حریم مسجد جامع تاریخی فرومد

مسجد جامع تاریخی فرومداز آثار تاریخی روستای فرومد استان سمنان متعلق به قرن هفتم هجری قمری است که امروز نیاز به مرمت و بازسازی دارد که با حمایت میراث فرهنگی شهرستان میامی آغاز شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ سید محمدصادق رضویان گفت: مرحله جدید مرمت مسجد جامع فرومد با سامان‌دهی حریم درجه آن، اجرای کف فرش سنگی، آب راه، دفع و اصلاح شیب معبر مجاور و اصلاح ناودان‌های بنا آغاز شد.

بر اساس اعلام مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی_ گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی؛ جداره‌سازی داخلی مسجد، اجرای کاه‌گل، بندکشی، اجرای رخ‌بام آجری، سامان‌دهی محوطه غربی شامل برداشت نخاله‌ها و آوار‌ها و تسطیح محوطه، شیب‌بندی و هدایت آب‌های سطحی در مراحل قبلی انجام شده است.

رضویان با اشاره به اینکه مسجد فرومد حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد افزود: این بنا یکی از آثار ارزشمند معماری دوره خوارزمشاهیان است که در مساحتی حدود ۸۲۰ مترمربع به‌صورت دو ایوانی ساخته‌شده و متشکل از دو ایوان شمالی و جنوبی است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی با بیان اینکه مسجد جامع فرومد با شماره ۳۴۵ به ثبت آثار ملی رسیده است اضافه کرد: آرامگاه ابن یمین فرومدی و شیخ حسن جوری در این منطقه قرار دارد و فرومد به عنوان روستای هدف گردشگری محسوب می‌شود.

میامی چهار منطقه نمونه و هفت روستای هدف گردشگری دارد و بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسرای ایران در این شهرستان قرار دارد.

دشت شقایق و آفتابگردان کالپوش، جنگل‌های زیبای دشت شاد و نام نیک، مسجد و حمام آقایان، کاروانسرای شاه‌عباسی، آب انبار‌های قدیمی، برج‌های زیبا و یخچال قدیمی از آثار طبیعی و تاریخی میامی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ثبت آثار تاریخی سمنان در فهرست ملی

پیگیری های استان سمنان برای ثبت جهانی شهر تاریخی بسطام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *