ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

آمادگی میراث فرهنگی اردبیل برای واگذاری چندخانه تاریخی به بخش خصوصی

رئیس اداره گردشگری و میراث‌فرهنگی اردبیل از آمادگی برای واگذاری خانه های تاریخی استان به بخش خصوصی به منظور حفاظت و مراقبت بیشتر از آنها و توسعه گردشگری استان خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،حسن محمدی ادیب روز یکشنبه در گفت و گویی با اشاره به بازدید مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی کشور از برخی خانه‌های تاریخی اردبیل اظهار کرد: در این بازدید مقرر شد این خانه‌ها برای احیا و حتی استفاده بهینه برای مدت‌های معین ۱۰ یا ۲۰ ساله به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار و پس از سپری شدن مدت، تحویل گرفته شود.

وی افزود: احیای خانه‌های تاریخی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل نیازمند سه هزار میلیارد ریال اعتبار است که تامین این رقم دشوار است ، بنابراین در چهارچوب قانون و مقررات از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این راستا استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ادامه داد: برخی از خانه‌های تاریخی اردبیل حدود ۲۰ سال رها و بلاتکلیف مانده‌اند اما واگذاری آنها به بخش خصوصی علاوه بر توفیق در جذب سرمایه‌گذار، سبب استفاده بهینه و سالم ماندن آنها خواهد شد.

محمدی ادیب با اشاره به برخی حاشیه‌سازی‌ها در فضای مجازی در خصوص چرایی توجه و تمرکز این اداره کل بر تعیین تکلیف خانه‌های تاریخی یا باغ شریعت اردبیل، تصریح کرد: برخی افراد و جریانات در حالی به ورود دستگاه متولی به نحوه نگهداری و یا مدیریت خانه‌های تاریخی حساسیت نشان می‌دهند که چندین سال بلاتکلیفی آثار تاریخی مورد بی‌توجهی این افراد و جریانات قرار گرفته بود. در عین حال این قبیل حواشی مانعی برای ما نخواهد شد.

استان گردشگرپذیر اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است ، ۲۳ خانه تاریخی در این استان شناسایی شده که ۱۱ مورد آن در مرکز و بقیه در شهرستان‌ها واقع شده و اغلب آنها به دوران قاجار تعلق دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *