پ٫ اردیبهشت ۲۰ام, ۱۴۰۳

استفاده نیروی هوایی آمریکا از فناوری هوش مصنوعی به منظور کاهش تلفات انسانی

ارتش امریکا داری یکی از بهترین نیرو های هوایی جهان بوده که توانسته در تاریخ خود با انجام عملیات های متعدد خوش بدرخشد.اکنون نیز ارتش امریکا به این فکر افتاده تا با استفاده از فناوری هوش مصنوعی بتواند حدالامکان از تلفات انسانی جلوگیری کند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،در تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۲۲ جنگنده‌ی ویستا X-62A، که نسخه‌ی ویژه‌ای از F-16 است، با سیستم هوش مصنوعی پیشرفته‌ی نیروی هوایی آمریکا در ماموریتی آزمایشی نه تنها به پرواز در آمد، بلکه پس از تکمیل چندین آزمایش‌ تاکتیکی و نبرد شبیه‌سازی شده با موفقیت در پایگاه ادواردز در کالیفرنیا فرود آمد. ویستا X-62A اولین بار طی سال‌های ۱۹۸۰ تا اوایل ۱۹۹۰ به عنوان شبیه ساز جنگ‌های هوایی در نیروی هوایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و به‌لطف معماری متن باز خود، امکان شبیه‌سازی جنگنده‌های مختلف را فراهم می‌کرد.

ویستا X-62A در سال ۲۰۲۲، که از یک سیستم شبیه‌سازی به یک جنگنده‌ی وافعی تبدیل شده بود، به دو سیستم هوش مصنوعی پیشرفته‌ی به نام‌های نبردهای هوایی خودکار (AACO) و تحول نبردهای هوایی (ACE) مجهز شد که به ترتیب در نبردهای راه دور و نزدیک کاربرد دارند. این جنگنده بین تاریخ ۱ دسامبر تا ۱۶ دسامبر موفق به تکمیل ۱۲ پرواز آزمایشی به مدت ۱۷ ساعت شد. البته علی‌رغم پشتیبانی از ویژگی‌های متعدد، ویستا X-62A کماکان به یک خلبان در کاکپیت عقبی و یک متخصص در کاکپیت جلویی برای رفع مشکلات احتمالی نیاز دارد.

حالا نیروی هوایی آمریکا سعی دارد تا در اسرع وقت دو سیستم هوش مصنوعی AACO و ACE را به ناوگان هوایی خود اضافه کند. یکی از کاربردهای اصلی این سیستم‌ها زمانی است که خلبان بیهوش و یا کشته شده اما جنگنده کماکان سالم است. در این شرایط، هوش مصنوعی می‌تواند نبرد هوایی را ادامه داده و یا جنگنده را در محلی امن فرود آورد. توجه داشته باشید که این سیستم تنها مکمل خلبان بوده و جایگزین او نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *