ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳
1200px-آرامگاه_بی_بی_شهربانو

بقعه بی بی شهربانو در خطر تخریب است

عضو شورای شهر تهران اعلام کرد : با توجه به ترک هایی که در صخره های اطراف بقعه بی بی شهربانو وجود دارد،این صخره ها امکان ریزش داشته و خطر تخریب در کمین این بقعه تاریخی می باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، سید احمد علوی در ری، با اشاره به کوه خواری در ری اظهار داشت: ابتدای سال در گزارشی که از بازدید خود از اماکن تاریخی و گردشگری ری در شورای شهر تهران ارائه کردیم به موضوع کوه بی‌بی شهربانو و اقدامات کارخانه سیمان نیز اشاره کردیم.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که با ادامه روند فعلی به‌زودی کوه بی‌بی شهربانو نیز به مانند کوهی که سابقاً در مجاورت آن وجود داشت از بین خواهد رفت، در صورتی که کوه بی‌بی شهربانو آثار تاریخی زیادی را در خود جا داده و یکی از اماکن مهم تاریخی ری محسوب می‌شود.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: به همین علت جهت جلوگیری از تخریب و برداشت‌های بی‌رویه از این کوه در حال پیگیری موضوع ثبت ملی کوه بی‌بی شهربانو هستیم تا با این اقدام کوه حفظ شود.

علوی تصریح کرد: متأسفانه انفجارهایی که برای برداشت سنگ و خاک در این کوه رخ داده، موجب شده تا مقبره و بقعه بی‌بی شهربانو نیز در معرض آسیب باشد، به طوری که صخره‌های اطراف بقعه ترک خورده و شکافته شدند و هر آن امکان ریزش آن‌ها روی بقعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهرری و این محدوده تاریخی قابلیت توسعه گردشگری پایدار را دارد تأکید کرد: آینده منطقه شهرری با گردشگری گره‌خورده است و کوه بی‌بی شهربانو در ری میراثی ماندگار برای ری و تهران محسوب می‌شود.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران ابراز داشت: در زمینه آسیب وارده به کوه بی‌بی شهربانو این موضوع در گذشته نیز مورد توجه متخصصین میراث فرهنگی بوده است به‌طوری‌که در مکاتبه مربوط به سال ۱۳۱۷ شمسی گزارشی به اداره معادن ارسال می‌شود که به وجود ابنیه و آثار ملی بر کوه بی‌بی شهربانو و تخریب آن‌ها در اثر استخراج معادن و ماده ۱۲۷ و ۱۲۸ قانون مجازات عمومی (مصوب سال ۱۳۰۴) اشاره می‌کند و در پاسخ اداره معادن آورده شده که اداره عتیقات وزارت معارف این موضوع را گوشزد کرده است و به بهره‌بردار معدن این موضوع اطلاع داده شده است.

علوی تصریح کرد: موضوع کوه بی‌بی شهربانو یک موضوع ملی محسوب می‌شود و ضرورت دارد سایر دستگاه‌های متولی نیز پای کار بیایند تا این منطقه حفظ شود.

وی با اشاره به اهمیت شهرری به عنوان قبله تهران و پتانسیل‌های بسیاری که در حوزه مذهبی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری دارا است گفت: می‌بایست برنامه‌ای دقیق و در قالب برنامه اقدام مشترک بین دولت و شهرداری تدوین نمود تا بتوان علاوه بر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، پاسخی به مسائل و مشکلات این منطقه پیشنهاد و اقداماتی جهت ارتقای کیفیت زندگی ساکنان ایجاد نمود.

عضو شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: از این پس این برنامه‌ریزی و راهبرد پیشنهادی از سوی کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورا و با همکاری شهرداری منطقه ۲۰ پیگیری خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ممنوعیت ورود به مناطق گردشگری دماوند

حشرات به جون تابلوهای موزه هنرهای معاصر افتادند/فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *