ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

بیش از ۶۰ مورد از آثار باستانی لرستان در آستانه ثبت در فهرست میراث ملی هستند

معاون رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی لرستان اعلام کرد: بیش از ۶۰ بنای تاریخی استان در انتظار ثبت ملی هستند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، زهرا بهاروند امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران از پیگیری‌های برای تشکیل و تکمیل بیش از ۶۰ پرونده برای ثبت ملی آثار استان خبر داد.

وی گفت: این پرونده‌ها در اولین جلسه تخصصی در وزارتخانه ارائه و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، اظهار کرد: باتوجه‌به قوانین تعریف شده، حفاظت از آثار تاریخی منقول و غیرمنقول در دستور کار قرار دارد و ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی کشور نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

بهاروند، ادامه داد: بر همین اساس به‌صورت سالانه، بررسی و شناسایی لازم توسط کارشناسان این حوزه در سطح استان انجام و باتوجه‌به اولویت‌ها و ظرفیت‌ها و همچنین شاخص‌های تعریف شده نسبت به تشکیل پرونده آثار به‌منظور ثبت در فهرست ملی اقدام می‌شود.

وی اضافه کرد: پرونده‌های تکمیل شده در نهایت برای ثبت ملی به کمیته تخصصی وزارت ارسال و پس از دفاع توسط کارشناسان استان در فهرست آثار ملی به ثبت خواهند رسید.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، افزود: سال گذشته ۴۰ اثر تاریخی اعم از منقول، غیرمنقول، طبیعی و ناملموس، ثبت ملی شده‌اند.

بهاروند، عنوان کرد: در سال جاری نیز در چهار حوزه ذکر شده، بیش از ۶۰ پرونده تهیه و در اولین جلسه تخصصی که در وزارت تشکیل خواهد شد ارائه می‌شوند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان در زمینه ثبت آثار، ادامه داد: سالانه ثبت ملی آثار به‌صورت پراکنده در تمام نقاط استان با اولویت آثار اضطراری در دستور کار قرار دارد.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، بیان کرد: آثار به ثبت رسیده تا کنون ۲۶۸۲ اثر است که همگی نیازمند مرمت، حفاظت و نگهداری هستند.

بهاروند، تصریح کرد: عموم مردم می‌بایست از این مواریث ارزشمند که برگرفته از فرهنگ اجدادی‌مان هستند نگهداری کرده تا این میراث کهن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *