د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳
گردشگران خارجی

سهم هیچ ایران از گردشگران ژانویه

ایران نتوانسته آن دسته از گردشگران خارجی را جذب کند که در تعطیلات ژانویه به سفر می‌‌روند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،باوجود آغاز موج سفرها در تعطیلات ژانویه، ایران سهمی از گردشگران ورودی در این تعطیلات رسمی نداشته است.

اکثر تورهایی که قرار بود برای ژانویه و سال نو میلادی در یزد برگزار شود، لغو شده است؛ این را سید امیر ناصرالدین طباطبایی، رئیس جامعه هتلداران یزد می‌‌‌گوید. طباطبایی با اشاره به لغو ۸۰‌ درصد تورهای یزد، دربارهای تورهایی که لغو نشده نیز می‌گوید:

چند تور همچنان لغو نشده که ممکن است آن‌ها هم در لحظه آخر وارد ایران نشوند؛ کما اینکه در روزهای اخیر شاهد بودیم دو تور با وجود عدم‌ اعلام کنسلی، وارد ایران نشدند.

محمدرضا بهرامی، رئیس جامعه هتلداران کرمان نیز از لغو بخش اعظم تورهای خارجی به این استان در تعطیلات سال نوی میلادی خبر می‌دهد و می‌گوید:

۹۰‌ درصد مسافران خارجی خود در این بازه زمانی را از دست داده‌‌‌ایم؛ تنها تعدادی توریست متفرقه داریم و گروه‌‌‌ها همه سفرشان را لغو کرده‌‌‌اند.

وضعیت وخیم گردشگری تنها گریبان‌گیر یزد و کرمان نشده است. کریم‌ بیگی، رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران استان اصفهان، نیز با اشاره به کاهش شدید تعداد گردشگران ورودی به ایران در طی ماه‌های اخیر، گفته بود:

پیش از کرونا به‌سمت ثبات بازار در این زمینه پیش می‌‌‌رفتیم و روال طبیعی داشتیم؛ اما تعداد گردشگران کنونی نزدیک به ۱۰‌ درصد جمعیت توریست‌‌‌هایی است که پیش از کرونا به ایران سفر می‌کردند.

حسن سیادتان، رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران استان فارس، نیز پیش از این از لغو حدود ۸۰۰ تور شیراز، اصفهان و یزد برای تعطیلات خبر داده بود. با فرا رسیدن تعطیلات سال نو میلادی، بسیاری از مردم در سراسر جهان این روزها به مقاصدی سفر کرده‌اند که ماه‌‌‌ها پیش رزرو کرده بودند. ایران هم یکی از گزینه‌‌‌های سفر اروپایی‌‌‌ها بود و گروهی از آن‌ها در نظر داشتند به شهرهای گردشگرپذیر و تاریخی کشورمان نظیر یزد و کرمان سفر کنند. این در حالی است که به گفته روسای جامعه هتلداران یزد و کرمان، هر دو استان با کاهش قابل‌توجه توریست خارجی و داخلی مواجه هستند و بخش قابل‌توجه تورهای رزرو شده هم لغو شده‌‌‌اند.

رئیس جامعه هتلداران یزد، ایران‌‌‌هراسی را دلیلی اصلی لغو تورها می‌داند و معتقد است مشکلاتی که برای برخی گردشگران در کشورمان پیش می‌‌‌آید، باعث شده به تصویر بازار گردشگری لطمه وارد شود‌‌‌. وی در پاسخ به این سوال که چالش‌هایی که برای توریست‌‌‌ها پیش می‌‌‌آید بیشتر متوجه گردشگران انفرادی است یا تورها، می‌افزاید:

حتی توریست‌‌‌هایی که به‌شکل انفرادی به ایران سفر می‌کنند هم در قالب تور به کشورمان می‌آیند و رزرو هتل‌‌‌، راننده و… برایشان در نظر گرفته شده است؛ بنابراین نمی‌توان میان تورهای گروهی و انفرادی تفکیکی قائل شد.

به‌گفته طباطبایی، وضعیت گردشگری داخلی یزد هم تعریف چندانی ندارد و این شهر با کاهش ۷۰‌ درصدی مسافران داخلی نسبت به برآوردهای اولیه مواجه است. طباطبایی از تصمیمات دولتمردان و متولیان امیز نیز گله‌مند است و می‌گوید این تصمیم‌‌‌ها و سیاست‌ها، گردشگری کشور را با چالش جدی مواجه می‌کند که برای نمونه می‌توان به اختلال در اینترنت اشاره کرد.

طباطبایی، درباره چشم‌انداز تاثیر طرح حراجی سفر که در چند روز گذشته اعلام شده است ‌‌‌نیز می‌‌‌گوید:

از آنجا که این طرح تازه آغاز شده بازخوردی از تبعات آن نداریم، امیدواریم با چنین طرحی بتوانیم شاهد رونق دوباره توریسم در استان یزد باشیم.

رئیس جامعه هتلداران کرمان نیز درباره چرایی عدم‌اشتیاق ایرانی‌‌‌ها به سفر‌‌‌، عامل اقتصاد را مهم‌ترین دلیل این کاهش ارزیابی می‌کند و می‌‌‌گوید:

در حال حاضر دغدغه معیشت برای مردم بسیار جدی است. زمانی که مردم دغدغه معیشت نداشته باشند سفر می‌کنند؛ اما با افزایش قیمت‌ها، ‌‌‌این مقوله از اولویت خارج شده است.

با این وجود بهرامی نیز امیدوار است طرح حراج سفر سبب رونق گردشگری این استان شود و می‌افزاید:

استان کرمان ۷۲ هتل دارد. این تعداد هتل در کنار سایر گزینه‌‌‌های اقامتی، کرمان را به گزینه‌‌‌ای مقبول برای سفر تبدیل کرده است؛ ازاین‌رو، ما از طرح حراجی سفر در بهمن ماه استقبال می‌‌‌کنیم؛ هر چند که در این زمینه فعلا با ما هماهنگی انجام نشده است.

نگاهی به وضعیت گردشگری چهار مقصد کلاسیک گردشگری شیراز، ‌‌‌ اصفهان، ‌‌یزد و کرمان، می‌تواند نمایانگر وضعیت بغرنج سایر مقاصد باشد.

بیشتر بخوانید:

جذب گردشگران مسلمان در تایوان

معافیت مالیاتی بیمارستان های میزبان گردشگران سلامت

گردشگران ویتنامی در حرم حضرت معصومه (س)

درمان های زیبایی بیشترین علت سفر گردشگران سلامت در اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *