ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

واکنش تند وزیر گردشگری به انتقال منشور حقوق بشر کوروش به فلسطین اشغالی

در روز های اخیر مقامات رژیم صهیونیستی تلاش های زیادی برای انتقال منشور حقوق بشر کوروش به سرزمین های اشغالی فلسطین انجام داده‌اند که این اقدام واکنش تند مقامات ایرانی از جمله وزیر گردشگری را به دنبال داشته است.

سفر احتمالی منشور کوروش به اسراییل همچنان جنجال برانگیز است. این اثر باستانی ارزشمند که اکنون برای نمایش در آمریکا قرار دارد، احتمالا در اواخر سال میلادی جاری به سرزمین‌های اشغالی فلسطین خواهد رفت.

هر چند پس از جنجال آفرینی این موضوع، هنوز موزه بریتانیا به‌طور رسمی و قطعی درباره این سفر اظهار نظر نکرده اما مقامات وزارت میراث فرهنگی کشور خواهان لغو این سفر هستند.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به‌تازگی در واکنش به سفر احتمالی منشور کوروش برای نمایش در سرزمین‌های اشغالی (اسراییل) به تابناک گفت:

این کتیبه متعلق به ملت ایران و تمدن جهانی است و چنین تصمیمی از سوی موزه بریتانیا، قطعا صحیح نیست؛ بنابراین ما در حال پیگیری حقوقی این موضوع از مجامع‌ بین‌المللی هستیم.

پیش از این مدیرکل موزه‌های کشور نیز در نامه‌‌ای خواستار لغو این سفر شده و از بخش‌های مختلف درخواست پیگیری این موضوع را مطرح کرده بود.

منشور کوروش هخامنشی کتیبه‌ای است که روی لوح گلی استوانه‌ای نوشته شده و لقب «اولین منشور حقوق بشر جهان» را دارد. منشور کوروش پس از فتح بابل در سال ۵۳۹ پیش از میلاد به دستور کوروش روی یک لوح از جنس گل پخته نوشته شد. محتوای این منشور شامل ثبت فرمان‌های کوروش در هنگام فتح بابل و گشودن این شهر با صلح و آرامش است و سندی برای تایید رفتار انسان‌دوستانه ارتش آن زمان در هنگام فتح بابل محسوب می‌شود. منشور حقوق بشر در حال حاضر در موزه بریتانیا در شهر لندن نگهداری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *