ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

پروژه استارلینک ایلان ماسک شکست خورد

با اینکه مدت زیادی از پرتاب ماهواره استالینک نمیگذرد،این ماهواره به علت نقص فنی اتش گرفت و سقوط کرد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،حدود یک ماه از پرتاب ۲۱ ماهواره جدید توسط اسپیس ایکس به فضا می‌گذرد. این ماهواره‌ها ابعادی کوچک‌تر از ماهواره های پیشین استارلینک دارند اما یکی از آن‌ها نتوانست در مدار خود باقی بماند و سقوط کرد.

ماهواره استارلینک که با کد ۳۰۰۶۲ شناسایی می‌شد در ساعت ۴:۵۰ صبح امروز به وقت شرقی وارد جو زمین شد. این اطلاعات از سوی Jonathan McDowell، اخترشناس و فیزیکدان دانشگاه هاروارد در توییتر منتشر شده که عملکرد ماهواره‌های اینترنتی اسپیس ایکس را مورد بررسی قرار می‌دهد. این ماهواره به احتمال خیلی زیاد در جو زمین سوخته و چیزی از آن باقی نمانده است.

اسپیس ایکس در ۲۷ فوریه تعداد ۲۱ ماهواره نسل جدید استارلینک را سوار بر یک راکت فالکون ۹ کرده و به فضا فرستاد. این ماهواره‌ها با نام V2 Mini شناخته می‌شوند، چرا که در واقع همان ماهواره های سابق استارلینک هستند که فقط ابعادشان کوچک‌تر شده و البته به واسطه نسل جدید بودنشان، امکانات بیشتری نیز با خود به همراه دارند.

ماهواره‌های V2 mini به اسپیس ایکس کمک می‌کند تا بتواند با سرعت و راحتی بیشتری مناطق تحت پوشش استارلینک را گسترش بدهد. همان‌طور که می‌دانیم تقاضا برای اینترنت پرسرعت استارلینک بسیار بیشتر از عرضه بوده و کاربران زیادی منتظر قرارگیری منطقه زندگی‌شان در پوشش ماهواره‌های این شرکت هستند. اسپیس ایکس قصد دارد با پرتاب بیشتر ماهواره‌های کوچک جدیدش در زمان و هزینه صرفه‌جویی کند و همچنین به مناطق بیشتری اینترنت برساند.

اسپیس ایکس می‌خواهد نسل بعدی ماهواره‌هایش را هم به فضا بفرستد، اما این کار مستلزم استفاده از راکت‌هایی بوده که بتوانند بارهای سنگین را با خود حمل کند. طراحی فالکون ۹ کنونی برای حمل ماهواره های نسل بعد استارلینک مناسب نبوده و به همین دلیل تنها می‌تواند ماهواره‌های V2 mini را با خود حمل کند. گفته می‌شد اسپیس ایکس برنامه‌ای برای پرتاب محموله جدید ماهواره‌های کوچک جدیدش را در ماه گذشته در دستور کار داشت. اما حالا با عملکرد متزلزل و نامطمئن ماهواره‌های فعلی‌اش، معلوم نیست این برنامه چه زمانی عملیاتی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *